قلعه‌رودخان بنای تاریخی گیلان

ویدیو: روابط عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گیلان

قلعه‌رودخان با ۵۶ برج و باروی عظیم سنگی، یکی از هزاران دژ مستحکمی است که ایرانیان برای در امان ماندن از حوادث روزگار بنا کرده‌اند. این قلعه یکی از جاهای دیدنی گیلان  است که در ۲۰ کیلومتری جنوب غربی فومن قرار گرفته است. قلعه در دوران ساسانیان ساخته شده و در دوره سلجوقیان مرمت و بازسازی جدی داشته است.

این قلعه در کنار رودخانه دژ رودگان یا روگان قرار دارد که در گذر زمان به قلعه‌رودخان تغییر یافته است. کلمه رودخان مخفف رودخانه است و قلعه رودخان به معنای قلعه‌ای در نزدیکی رودخانه است. این قلعه در زبان تالشی قله‌رخون گفته می‌شود که در واقع تغییر یافته قلعه‌رودخان است.

بخش‌های مختلف قلعه رودخان.

وروردی قلعه

برای ورود به قلعه‌رودخان باید از دروازه اصلی وارد شوید. در دو طرف دروازه ورودی، دو سکو وجود دارد که محلی برای استراحت هستند. از عبور از این راهرو و پشت سر گذاشتن چند پله سنگی به سمت پشت بام بالای دروازه می‌رسید و می توانید به داخل برج‌های دروازه نیز بروید.

برج‌ها

در دو سوی دروازه، برج‌های بزرگی وجود دارند. این برج‌ها از بیرون به شکل استوانه هستند، اما اتاق‌های هشت‌ ضلعی درون آنها به چشم می‌خورد. اندازه و شکل این برج‌ها با هم متفاوت هستند، اما قسمت داخلی آنها یکسان است. همه برج‌ها دارای سقف هستند و همچنین اجاق و دودکش برای گرم شدن وجود داشته است.

شاه‌نشین

مهم‌ترین بنای قلعه، شاه‌نشین است که بر بلندترین نقطه قلعه واقع شده است. این بنا با شکل بسیار متفاوت از سایر سازه‌های قلعه دارای دو بخش پایینی و بالایی و یک تراس است. از تراس می توانید فضای دورتادور خود را ببینید و لذت ببرید و مدهوش شوید.

آب‌انبار

آب‌انبار نیز در گودترین قسمت قرار دارد که در قدیم آب مورد نیاز قلعه تامین می‌شده است. البته پس از زلزله ویرانگر گیلان دیگر آبی به این آب انبار نمی‌آمد تا اینکه سال‌ها بعد مرمت کردند و امروزه آب مورد نیاز قلعه و بازدیدکنندگان تامین می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر 14010719280363

برچسب‌ها