تمجید وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی از هنر سفالگری نیشابور

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی که به استان خراسان رضوی سفر کرده است از هنر سفالگری نیشابور تمجید کرد.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی، مهندس سید عزت‌الله ضرغامی امروز پنجشنبه ۲۱ مهرماه ۱۴۰۱ در سفر به شهرستان نیشابور پس از بازدید آثار هنری سفال‌گری نیشابور گفت: امیدوارم از این هنر برای رشد، توسعه و رونق گردشگری و صنایع‌دستی استفاده کنیم.

هنر سفالگری نیشابور، علاوه بر تنوع در تکنیک‌های ساخت، دارای تنوع‌های تازه طراحی نقوش و خوشنویسی روی آن نیز است که بیانگر قدرت و تسلط هنرمندان این هنر است.

شکل لعاب‌دهی، کتیبه‌های زیبای ظروف به خط کوفی. تزئینات نقوش گیاهی، حیوانات و انسان و نیز توانایی در ترکیب‌بندی تصویری هر یک از این عناصر در ظروف، این بخش از هنر اسلامی را دارای برتری کرده‌است. علاوه بر این، رابطه معنوی کلمات و جملات که شامل احادیث و روایاتی در خصوص رزق و روزی و انفاق می‌شود از جمله ویژگی‌های هنر این دوره‌است که به تزیینات صرف اکتفا نکرده و همسویی و معنادار بودن این هنر را دربر دارد.

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در این سفر یک روزه به خراسان رضوی از شهرستان‌های نیشابور و زبرخان بازدید کرد و بازدید از شهرستان سبزوار در برنامه این سفر قرار دارد.

در این سفر احسان ارکانی و هاجر چنارانی نمایندگان مردم شهرستان‌های نیشابور، فیروزه  و زبرخان وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی را همراهی کردند.

انتهای پیام/

کد خبر 14010721622305

برچسب‌ها