نقش نهادهای عمومی در توسعه گردشگری

بخش گردشگری یکی از حوزه‌های مهم و جذاب است که می‌تواند درآمد پایدار برای ورود و فعالیت نهادهای عمومی مانند شهرداری‌ها و بنیادهای اقتصادی غیردولتی مانند بنیاد تعاون فراجا، بنیاد مستضعفان، شرکت‌های سرمایه‌گذاری، صندوق‌ها، بیمه‌ها، بانک‌ها و ... است.

در این میان شهرداری‌ها منابع مالی مشخص، محدود و توقیف شده دارند در صورتی که نیازهای رفاهی، اجتماعی و زیست‌محیطی شهروندان رو به افزایش می یابد همین عامل منجر شده تا مسئولان شهری همواره برای تامین امکانات و ارائه خدمات لازم به شهروندان و جلب رضایت و رفاه آنها با معضل جدی مواجه باشند.

شهرداری موسسه‌ای است که به دلیل قبول بخش عمده‌ای از تصدی‌های دولت و حاکمیت برای ارائه خدمات به شهروندان نقش اساسی و غیرقابل انکاری دارد.

به همین دلیل بوده که تا سال 1362 عمده منابع درآمدی و مالی شهرداری‌ها از محل اعتبارات عمومی به وسیله دولت تامین می‌شده است ولی گاهی اوقات استقلال مالی و درآمدی شهرداری‌ها مورد تاکید قرار گرفت.

پس باید گفت که یکی از چالش‌ها و آسیب‌های اصلی در تعیین منابع درآمد شهرداری‌ها و به روزآوری جست‌وجو برای کسب منابع جدید برای تامین هزینه پروژه‌های بزرگ شهری، گردشگری، تفریحی، سرگرمی، مراکز بازی و پارک‌ها وظایف جدید محوله به شهرداری‌ها هستند.

روش مبتنی بر سرمایه(دارایی) و روش‌های مبتنی به بدهی دو روش عمده و راهکار تامین مالی هستند این روش مبتنی بر سرمایه مستلزم واگذاری قسمتی از سود پروژه در مقابل دریافت سرمایه است که درواقع با استفاده از آورده نقدی و غیرنقدی سهامداران در پیشبرد فعالیت‌های پروژه مصرف و سود حاصل از انجام پروژه در آینده بین سهامداران توزیع می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر 14010726378965

برچسب‌ها