آذربايجان شرقی، تجلی‌گاه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی/ ۴

ویدیو: اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان آذربایجان شرقی

خون‌گرمی مردم این خطه که در اشعار استاد شهریار به خوبی در بیت «شهر تبریز است و جان قربان جانان می‌کند/ سرمه چشم از غبار کفش مهمان می‌کند» به تصویر کشیده شده است، همواره موجب شده سفر به این استان و شهر خاطره‌ای خوش در ذهن مسافران به یادگار گذارد. 

آذربایجان شرقی به ویژه مرکز آن تبریز به دلیل تبدیل شدن این خطه به خاستگاه مشروطیت، آثار و بناهای زیبایی از آن دوران به یادگار دارد که موجب شده این کلانشهر با وجود پیشرفت‌های گسترده شهری، بافت قدیمی خود را حفظ و جاذبه‌ای به یاد ماندنی در اذهان گردشگران داخلی و خارجی ایجاد کند. 

توانمندی این استان در بخش گردشگری با وجود روستاهای بی‌نظیری همچون کندوان در ۵۰ کیلومتری جنوب غربی تبریز، روستای تاریخی پله کانی زنوزق در حدود نیم کیلومتری شمال شهر زنوز، روستای کردشت با حمام تاریخی به همین نام در بخش مرکزی شهرستان جلفا و روستای اوشتبین در همین منطقه، شهره عام و خاص است و کمتری کسی در سفر به آذربایجان شرقی می‌تواند به سادگی از جاذبه‌های این منطقه چشم‌پوشی کند. 

موزه‌های آذربایجان شرقی نیز هر یک به دلیل تنوع و گوناگونی از اهمیت و جایگاه ویژه‌ای برخوردار است که در این بین موزه آذربایجان در جوار مسجد کبود تبریز که دومین موزه تاریخی ایران پس از موزه تهران به شمار می‌رود، آثار ارزشمندی همچون کتیبه تاریخی خشایارشاه و آثار متعلق به دوران پیش از اسلام و دوران اسلامی را در خود جای داده است. 

در این استان بیش از 5هزار اثر با ارزش تاریخی وجود دارد که دو اثر از آن‌ها شامل مجموعه تاریخی بازار تبریز و مجموعه کلیساهای آذربایجان ثبت جهانی و 1800 اثر ثبت ملی شده است. 

در شرایطی که بسیاری از ظرفیت‌های گردشگری این استان با وجود غنا و گستردگی بسیار، هنوز برای مردم کشور ناشناخته مانده است، انتظار می‌رود مردم کشور برای آشنایی با آثار و جاذبه‌های تاریخی و طبیعی این منطقه و در چارچوب حمایت از صنعت گردشگری به عنوان صنعتی سبز، سال جدید خود را با سفر به این استان آغاز کنند و خاطره‌ای خوش در اذهان خود و خانواده خود رقم زنند. 

استان آذربایجان شرقی با 3میلیون و ۷۲۴هزار و ۶۲۰ نفر جمعیت، یکی از استان‌های پرجمعیت شمال غربی ایران بوده و کلان شهر تبریز طبق سرشماری سال ۹۰، یک میلیون و ۶۹۵ هزار و ۹۴ نفر جمعیت دارد.

انتهای پیام/

کد خبر 14010727953504

برچسب‌ها