مزایده 2 کارونسرا در مهد گردشگری معنوی‌مذهبی ایران

به‌منظور واگذاری به سرمایه‌گذار بخش خصوصی و توسعه زیرساخت‌های گردشگری معنوی‌مذهبی کشور 2 کاروانسرای «مهر» و «زعفرانیه» در استان خراسان رضوی توسط صندوق توسعه صنایع‌دستی و فرش دستباف و احیا و بهره‌برداری به مزایده گذاشته می‌شود.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی صندوق توسعه صنایع‌دستی و فرش دستباف و احیا و بهره‌برداری از بناهای تاریخی، توسعه زیرساخت‌های گردشگری استان خراسان رضوی به واسطه وجود حرم مطهر امام رضا(ع) و گردشگری معنوی مذهبی آن اهمیت بالایی دارد و نه تنها شهر مشهد بلکه سراسر استان خراسان رضوی ذی‌نفع توسعه این صنعت و اقتصاد  هستند.

در همین راستا صندوق توسعه صنایع‌دستی و فرش دستباف و احیا و بهره‌برداری، برگزاری مزایده 2 کاروانسرای «مهر» و «زعفرانیه» را به‌منظور احیا، مرمت و بهره‌برداری توسط سرمایه‌گذار بخش خصوصی در دستور کار قرار داده است.

قدمت تایخی بنای تاریخی کاروانسرای مهر در استان خراسان رضوی به دوره صفوی می‌رسد و به شماره  ۱۶۶۰ ثبت شده و تحت مالکیت اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی است. عرصه آن حدود ۵۲۰۰ مترمربع و اعیان آن حدود ۴۰۰۰ متر و دو طبقه است، در گذشته کاربری کاروانسرا داشته و هم‌اکنون با 28 اتاق کاربری مصوب آن اقامتی پذیرایی فرهنگی (مجتمع گردشگری بین راهی) در نظر گرفته شده است.

کاروانسرای زعفرانیه نیز در شهر سبزوار با شماره ثبت آثار ملی ۱۶۹۶ قرار دارد. مساحت اعیان بنا ۳۱۸۴ متر مربع و عرصه آن ۴۴۶۰ متر مربع و قدمت آن متعلق به دوره صفویه و قاجاریه است. این بنا با کاربری مصوب فرهنگی، اقامتی پذیرایی (مجتمع گردشگری بین راهی) در نظر گرفته شده است.

در متن این مزایده آمده است، در راستای عملیات آماده‌سازی و احیا کاروانسرا و آب انبار و یخچال زعفرانیه از هرگونه حفاری و ایجاد سازه‌های مرتفع باید خودداری شود و هر گونه توانبخشی در چارچوب کالبدی بنا محدود و از حد کنونی تجاوز نکند. همچنین برای ایجاد تناسب و هماهنگی و تقریب سنخیت بنا با محیط اطراف و کاستن از آلودگی منظری در سایت تاریخی که تداعی‌کننده مجموعه‌ای مربوط به دوره سلجوقی، صفوی و قاجار است حتی‌المقدور از آجر، خشت، ملات گچی و سنگ در نماسازی استفاده شود.

 

انتهای پیام/

کد خبر 14010727957311

برچسب‌ها