تبدیل تهران بهعنوان قطب گردشگری دغدغه چندین و چند ساله مدیریت شهری بوده و هست و این روزها نیز با برنامه ها و سیاست های وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی این موضوع بیش از پیش به واقعیت نزدیک شده است.
دو پیشنهاد مهندس ضرغامی در صحن شورای شهر تهران در خصوص تبلیغات برای معرفی جاذبههای گردشگری شهر تهران و استفاده از اتوبوسهای شهری در این زمینه عاملی شد تا خبرنگار میراث آریا با محمدامین توکلیزاده معاون فرهنگی شهرداری تهران در خصوص برنامه های مجموعه مدیریت شهری در زمینه تبدیل تهران به قطب گردشگری کشور به گفت وگو بنشیند.
توکلی با بیان این که مدیریت شهری در نظر دارد با امضای تفاهمنامه و تدوین سند جامع گردشگری تهران با این وزارتخانه برای حل مسائل گردشگری، بافت تاریخی، توسعه گردشگری در ابعاد مختلف و تصویب زیرساختهای تاثیرگذار فعالیتهای جدی تر انجام دهد، گفت: تعامل بین شهرداری تهران و وزارت میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی اولین شرط توسعه گردشگری است.
مشروح این گفت وگو را با هم می خوانیم:
با توجه به اینکه اداره کل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی تهران برنامههایی را در راستای تبدیل تهران به قطب گردشگری و گردشگری شهری آغاز کرده و در نوروز 1401 نیز شاهد نتایج مثبت آن بودیم شهرداری در این راستا چه برنامههایی را در حال اجرا دارد؟
*تبدیل تهران بهعنوان قطب گردشگری به دلیل مرکزیت و راههای ارتباطی در ایران ، داشتن میراث ملموس و ناملموس،پیشینه فرهنگی و تاریخی و داشتن انواع گردشگری از جمله گردشگری طبیعی، مذهبی، فرهنگی، تاریخی، ورزشی وغیره در سه دهه گذشته از اهداف مهم شهرداری تهران بوده و مدیریت شهری با ساخت مجموعههایی همچون دریاچه چیتگر، برج میلاد، مجموعه فرهنگی عباسآباد، باغ پرندگان در کنار بافت تاریخی سعی در توسعه گردشگری در تهران داشته است. نوروز امسال نیز ستاد گردشگری با توجه به این هدف و معرفی اماکن گردشگری و غنیسازی اوقات فراغت برای مسافران نوروز و شهروندان توانست با همکاری مناطق 22 گانه و نهادهای همسو برنامههای متفاوتی نسبت به سالهای گذشته اجرا کند که مورد استقبال خوبی قرار گرفت.
دو پیشنهادی که مهندس ضرغامی در صحن شورای شهر تهران مطرح کرد بحث تبلیغات برای معرفی جاذبههای گردشگری شهر تهران و استفاده از اتوبوسهای شهری بود در اینباره شهرداری برنامهای را در دستور کار دارد؟
*استفاده از ابزارهای تبلیغاتی از اقدامات مهم در توسعه و جذب گردشگر است. از این رو ستاد گردشگری ضمن استفاده از ابزارهای متداول از جمله بیلبورد و عرشههای شهری، رسانههای دیداری و شنیداری، فضای مجازی و نشریات تخصصی در یکسال و نیم گذشته از سامانه جامع گردشگری شهرداری تهران به ادرس http://visit.tehran.ir رونمایی کرد.
فاز دوم این سامانه که در آذر ۱۴۰۱ افتتاح شد در قالب تعاملیتر ﻛﺮدن پرتال http://visit.tehra.ir و اﻓﺰودن اﻣﻜﺎﻧﺎت و محتوا با رویکرد معرفی بافت تاریخی و راهنمایی مسیرهای گردشگری شهر تهران برای استفاده شهروندان و گردشگران با امکانات سرویس جستجوی پیشرفته جاذبههای گردشگری، اماکن خدمات، سرویس اعلام هشدار، دسترسی به اطلاعات مکانی و توصیفی اماکن دیدنی شهر، سرویس مسیر یابی برای بازدید از اماکن انجام شد که اقدام به معرفی بافت تاریخی استان تهران، معرفی اماکن تفریحی و تاریخی مناطق 22 گانه در قالب پادکست، کلیپ و تورهای مجازی، روزشمار بلدیه و همچنین سرویس جستجو پیشرفته برای معرفی جاذبههای گردشگری تهران (مانند تاریخی، هنری،مذهبی و زیارتی، طبیعتگردی، تفریحی، غذایی، سلامت، ورزشی، آموزشی، صنعتی، مجازی) کرد. این امر در راستای افزایش سطح دانش و آگاهی شهروندان و گردشگران در حوزه میراث تاریخی و هویت ملی انجام گرفته و در اﻳﻦ ﻓﺎز آمادهسازی برای دو زبانه بودن پرتال به زبانهای انگلیسی و عربی انجام شده است.
همچنین در خصوص اتوبوسهای گردشگری که در کشورهای مختلف به نام اتوبوسهای شماره صد شناخته میشوند با تاکید شهردار ، تهیه و راهاندازی آنها از اصلیترین برنامههای ستاد گردشگری در آینده است.
آیا در خصوص معرفی میراثفرهنگی به دهه هشتادیها برنامهای دارید؟
*ستاد گردشگری در راستای معرفی جاذبههای گردشگری شهر تهران اقدام به برنامهریزی و ارائه تسهیلات برای تمامی اقشار از جمله کودک و نوجوان، بانوان، سالمندان و غیره در قالب تور کرده و این برنامهها به خصوص پس از کاهش قرنطینه کرونا بهصورت مستمر از سوی این مجموعه در حال اجرا است.
مهمترین چالشهای مربوط به موضوع گردشگری و میراثفرهنگی که در تهران شناسایی کردهاید چیست؟
*از مهمترین چالشهای مدیریت شهری در مواجه با موضوع گردشگری عدم شناخت کافی شهروندان و هموطنان از شهر تهران با توجه به پیشینه فرهنگی و تاریخی آن است. همچنین وجود مدیریتهای مختلف تصمیمگیر در این حوزه از دیگر چالشها و آسیبهای جدی بوده که امید است با تاکید شهردار مبنی بر راهاندازی قرارگاه گردشگری و تفریحی همچنین سازمان گردشگری شاهد مدیریت یکپارچه در مجموعههای گردشگری باشیم.
چه تعاملی بین شهرداری و وزارت میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی برای رفع چالشهای موجود و بهبود زیرساختها میتواند شکل گیرد؟
*از آنجا که تعامل سازنده بین شهرداری تهران و وزارت میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی اولین شرط برای توسعه گردشگری است مدیریت شهری در نظر دارد با امضای تفاهمنامه و تدوین سند جامع گردشگری تهران با این وزارتخانه برای حل مسائل گردشگری، بافت تاریخی، توسعه گردشگری در ابعاد مختلف و تصویب زیرساختهای تاثیرگذار فعالیتهای جدی تر انجام دهد.
موضوع راهاندازی سازمان گردشگری شهرداری تهران در چه مرحلهای است و از چه زمان آغاز به کار میکند؟
*موضوع راهاندازی سازمان گردشگری در سالهای گذشته توسط شهرداران و شوراهای قبلی مطرح و پیگیری شده بود، اما امسال با تاکید اعضای شورا و شهردار تهران کار سرعت بیشتری گرفته است و کارگروههای تخصصی در این زمینه در حال پیگیری موضوع هستند و کارهای کارشناسی در حال انجام است. امید است این سازمان که یک مجموعه سیاستگذار، برنامهریز و ناظر بر فعالیتهای گردشگری شهری است، در سال جاری راهاندازی شود.
درباره میزان بودجه این سازمان و میزان اشتغالزایی که میتواند ایجاد کند بفرمایید؟
در صورت اینکه سازمان گردشگری امسال راهاندازی شود با گفتوگو با شورا میتوان بودجه فعالیتهای مناسبتر و زیرساختی را پیشبینی کرد. همچنین با توجه به قابلیتهای گردشگری شهر تهران همچون کشورهای دیگر این حوزه میتواند منبع اصلی شهر برای اشتغالزایی و کسب درآمد پایدار باشد که مدیریت شهری به دنبال این هدف است.
ساختار کاری این سازمان چیست، چه سیاست، اهداف و برنامههایی برای آن در نظر گرفته شده است؟
قریب به 70موزه و خانه موزه در شهرداری تهران وجود دارد که توسط معاونتها و سازمانهای مختلف در این مجموعه مدیریت میشوند. با راهاندازی سازمان گردشگری و نگاه تخصصی که جزو رسالت این سازمان است شاهد یکپارچهسازی مجموعههای گردشگری و جلوگیری از تصمیمهای پراکنده و غیر تخصصی خواهیم بود.
انتهای پیام/