«باغ‌شهر تاریخی نطنز» جاذبه‌ای دیدنی برای گردشگران

باغ‌شهر نظنز یکی از شهرستان‌های اصفهان است که به دلیل داشتن آب‌وهوای مطبوع، چشمه‌ها، آثار تاریخی فرهنگی فراوان و همچنین وجود گونه‌های مختلف جانوری جاذبه‌ای دیدنی برای گردشگران به شمار می‌آید.

 

به گزارش خبرگزاری میراث آریا، وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی عصر روز پنج‌شنبه ۲۸ مهرماه ۱۴۰۱ از بافت تاریخی باغ‌شهر در محور شمال استان اصفهان بازدید کرد. این بازدید شامل مجموعه تاریخی مسجد جامع، آتشکده تاریخی، مجموعه موزه باستان‌شناسی، کارگاه‌های صنایع‌دستی و بازار تاریخی نطنز بود.

باغ‌شهر نظنز یکی از شهرستان‌های اصفهان است که به دلیل داشتن آب‌وهوای مطبوع، چشمه‌ها، آثار تاریخی فرهنگی فراوان و همچنین وجود گونه‌های مختلف جانوری جاذبه‌ای دیدنی برای گردشگران به شمار می‌آید.

شهرستان نطنز به لحاظ سرسبزی، به باغشهر ایران معروف است. نعمتهای خدادادی آن مانند: چشمه سارهای جاری، آب و هوای مطبوع و مطلوب آن به همراه مهمان نوازی و خونگرمی مردم این خطه که خصیصه مشترک مردم ایران زمین می باشد؛ باعث شده هرساله گردشگران بسیاری به این منطقه سفر کنند.شهرستان نطنز در فاصله 120 کیلومتری استان اصفهان قرار دارد. دسترسی به نطنز از طریق جاده کاشان- نطنز - اصفهان و همچنین جاده ترانزیت تهران- جنوب امکان‌پذیر است.شهرستان نطنز از رشته کوه‌های کرکس آغاز شده و تا کویر بکر امامزاده‌آقا علی‌عباس ادامه دارد. این شهرستان دارای ۳ نوع آب و هوای سردسیری، کویری و معتدل است.

روستاهای غربی وجنوبی که در اطراف کوه‌کرکس قرار گرفته اند، دارای آب وهوای سرد‌سیری با زمستان‌های فوق‌العاده سرد توام با برف و یخ و تابستانی معتدل با آب‌ و‌هوای لطیف و فرحبخش است، ضمناً بهار و پاییز آب و هوایی معتدل دارند.

نواحی بین کوهستان و کویر از بارندگی کمتری برخوردارند و دارای زمستان‌های سرد و خشک و تابستان‌های نسبتاً معتدل هستند.

نواحی بادرود دارای آب و هوای خشک ویژه کویر با زمستان‌های خشک و بدون برف و باران و تابستان‌های گرم و طولانی است.

 

\"طبیعت\"

باغ های زیبای نطنز

مناظر طبیعی و دست نخورده نطنز؛ همچنین آثار باستانی و تاریخی بی‌نظیر موجود در آن، توجه هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند. از جمله روستای تاریخی و منحصربه‌ فرد ابیانه که چشم هر بیننده‌ای را مجذوب می‌کند.

\"طبیعت\"

 

باغ های زیبای نطنز

شهرستان نطنز دارای بیش از ۱۸۰۰ اثر تاریخی، فرهنگی، طبیعی و جاذبه‌های‌ گردشگری است. از این آثار و ابنیه تاریخی بیش از ۱۲۰ اثر در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است. شهرستان نطنز به دلیل وجود بیش از ۳۰ امامزاده به خاک اولیاا...مشهور شده است.آب شهرستان نطنز از رودخانه‌های فصلی، چشمه‌ها و قنات‌ها، فراهم می‌شود که پیش از این ۴۰۰ رشته قنات در آن دایر بوده است.

وجود چشمه‌ها، آبشارها، برکه‌های فصلی و مناطق ییلاقی، زیستگاهی مناسب را برای گونه‌های مختلف جانوری فراهم کرده است.این منطقه گونه‌های مختلف جانوران وحشی اعم از خزندگان، پرندگان و پستانداران نظیر: کل و بز، قوچ و میش وحشی، گراز، گرگ، شغال، روباه، کفتار، گربه وحشی، پلنگ، تشی و غیره را در خود جای داده است. همچنین تاکنون حداقل ۵۳ گونه پرنده مهاجر و بومی، ۸گونه مار و۶ گونه مارمولک شناسایی شده است. آثار تاریخی نطنزبعد از عبور از گردنه‌های نطنز و نمایان شدن دورنمای شهر نطنز، نخستین چیزی که چشم هر بیننده را به خود معطوف می‌کند، گنبدی است که بر روی کوهی بنا شده که گنبد باز نام دارد.

\"گنبد\"

درباره این گنبد داستان‌هائی نقل شده از آن جمله می‌ گویند: شاه عباس صفوی، صاحب بازی شکاری بود که آنرا از سایر بازها بیشتر دوست می‌داشت. برحسب اتفاق، این باز هنگامیکه از اصفهان به‌قزوین می‌رفت، در نزدیکی محله قصبه نطنز مُرد. شاه‌عباس به علت علاقه فراوانی که به ‌این باز داشت، فرمان داد تا برفراز کوهی برجی به یادگار آن بنا کردند. این برج که هنوز پا برجا است به گنبد باز معروف است.گنبد باز در فروردین سال 1346 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

گنبد باز یکی از شاهکارهای هنر معماری ایران به حساب می آید. اجرای این بنای بسیار ظریف با ابعاد کاملاً موزون و مناسب آن‌ هم در یک محوطه بسیار محدود با وجود راهی بسیار مشکل به راستی یکی از عجایب هنری است و حقیقتاً جالب توجه است. این ساختمان 8 ‌ضلعی، قطر دایره محیطی آن 9 متر است که حتی محوطه همواری نیز ندارد. تعدادی از پایه‌های گنبد بر روی قطعه سنگ‌های پائین‌تر به‌طوری بنا شده که عبور در اطراف آن‌ها عملاً میسرنیست.برای بالا رفتن از کوه و رسیدن به گنبد راه مشخصی وجود دارد. اخیراً توسط یکی از اهالی نطنز این راه علامت‌گذاری شده تا کسانی که تمایل به دیدن آن دارند، مسیر را گم نکنند.

شکارگاه عباس‌آباد نیز از جمله دیگر آثار تاریخی نطنز است که در حاشیه جاده قدیم کاشان - نطنز قرار دارد، فاصله این محل تا شهر نطنز کمتر از ۱۰ کیلومتر است. بنای شکارگاه عباس‌آباد به دوران شاه عباس بزرگ تعلق دارد و محل تفریح و شکار پادشاهان صفویه بوده‌است. این بنا با خشت و گل ساخته شده و در میان باغ وسیعی قرار دارد که سمت غرب آن به ارتفاعات کرکس منتهی می‌شود و بخش شرق آن با تپه ماهورهای کم ارتفاع به مراتع گسترده‌ای می‌پیوندد که تا بادرود ادامه دارد. چشم‌انداز زیبا و آب و هوای مطلوب این محل را مستعد جذب گردشگران کرده ‌است. به گفته یک مورخ فرانسوی: موقعیت ویژه این محل، شناخت سازندگان بنا را در انتخاب مناسب‌ترین مکان برای شکار و گردشگری می‌رساند.منطقه باستانی اریسمان نیز، ۱۳ کیلومتر دورتر از مرکز شهر نطنز و در منطقه‌ای به نام اریسمان قرار دارد. حفاری های صورت گرفته در اریسمان مشخص کرده که این منطقه در حدود ۶۰۰۰ سال قبل یکی از نخستین مراکز استخراج و ذوب فلزات و یکی از قدیمی ترین شهرهای صنعتی شناخته شده در جهان بوده است.از جمله دیگر آثار تاریخی نطنز می‌توان به: آتشکده، رباط شاه‌‌عباس، قلعه وشاق اشاره کرد.

همچنین قلعه‌هایی در اقصی نقاط نطنز وجود دارد که نشان از وجود دوران نا‌امنی است. یعنی جدا از وجود خانه‌ها در روستاها قلعه‌ای در مجاورت روستا وجود داشته که در روزهای ناامنی به آنها پناه می برده اند که بعدها اتاقهای این قلعه‌ها محلی شد برای ذخیره آذوقه روستائیان استفاده شده است.

\"مسجد\"

مسجد جامع نطنز

صنایع دستی و سوغات نطنزیکی از صنایع موجود در مرکز نطنز، چینی آن است که هنوز به روش دستی تولید می‌شود، همچنین یکی دیگر از مشاغل گذشته نطنز، پارچه بافی است که هنوز بعضی از این دستگاه‌های قدیمی موجود است. ریسندگی، قالی بافی و شیلونگری(قفل سازی)، همچنان در شهر نطنز رواج دارد.

\"صنایع\"

صنایع دستی نطنز

به دلیل وضعیت آب و هوای خاص نطنز، محصولات کشاورزی متنوعی در این شهرستان به عمل می‌آید. از جمله مهمترین آنها می توان به: گلابی (معروف به تحفه نطنز)، انار، به، زعفران و طالبی معروف آقاعلی عباس اشاره کرد. منطقه حفاظت شده کرکس به دلیل وجود منابع کافی آب و شرایط اقلیمی مناسب، دارای انواع پوشش گیاهی مرتعی، زینتی و تجاری از جمله: بادام کوهی، انجیرکوهی، درمنه، زیره، زرین‌گیاه، زنبق وحشی،گیاهان دارویی و همچنین درختان و درختچه های پراکنده است.

\"سوغات\"

 

زعفران از سوغات نطنز

 

\"سوغات\"

 

طالبی معروف آقاعلی عباس نطنز

 

 \"سوغات\"

 

انار از سوغات نطنز

 

انتهای پیام/

انتهای پیام/

کد خبر 14010729147591

برچسب‌ها