اجاره ویلاهای بدون مجوز گردشگری البرز تخلف و ممنوع است/ دریافت مجوز خانه‌مسافر تسهیل‌ می‌شود

در نشست هم‌اندیشی با بهره‌برداران و سامانه‌های رزرواسیون خانه‌مسافر در البرز تسهیل روند دریافت مجوز خانه مسافرها برای قانونمند کردن فعالیت خانه‌مسافر‌ها مورد تأکید قرار گرفت.

به گزارش میراث آریا به نقل از روابط‌عمومی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی البرز، در این نشست که عصر چهارشنبه 4 آبان 1401 با حضور مدیرکل، معاون گردشگری اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی البرز و نمایندگان مالکان و مدیران سامانه‌های رزرواسیون خانه مسافرها برگزار شد، به هم‌اندیشی با برخی مالکان و بهره‌برداران خانه‌مسافرها و سایت‌های رزرواسیون خانه مسافر در کرج پرداخته شد. 

به این ترتیب سامان‌دهی خانه‌مسافرهای استان به ویژه نحوه فعالیت سامانه‌های رزرواسیون‌ این اقامتگاه‌ها با هدف ارتقای امنیت گردشگران و قانونمند کردن فعالیت خانه مسافر‌ها مورد تاکید است. 

در این جلسه به بررسی روند قانونی دریافت مجوز خانه مسافرها به عنوان تاسیسات گردشگری پرداخته و به پرسش‌های فعالان این حوزه پاسخ داده شد. همچنین مقرر شد کمیته‌ای متشکل از فعالان گردشگری برای ارتباط و هم‌افزایی بیشتر بخش خصوصی و دولتی تشکیل شود. 

استان البرز از حجم قابل توجه خانه‌مسافر برخوردار است که در راستای سامان‌دهی واحدهای مذکور تاکنون صد پروانه بهره‌برداری از سوی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی البرز صادر شده است.

اجاره دادن ویلاها بدون مجوز گردشگری تخلف و ممنوع است 

فریدون محمدی مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی البرز در این نشست گفت: «اجاره دادن واحدهای اقامتی مانند ویلاها در قالب تاسیسات گردشگری بدون داشتن مجوز تخلف بزرگی است.»

محمدی افزود: «اگر اتفاقی در این واحدهای بدون مجوز بیفتد دردسر بزرگی برای مالک ایجاد می‌شود.»

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی البرز ادامه داد: «اجاره واحد بدون مجوز صد درصد ممنوع است اما راه‌های دریافت مجوز برای همه باز است. بنابراین به دنبال تعامل با بخش خصوصی و پیشبرد اقدامات هستیم.» 

او با اشاره به اینکه البرز از لحاظ جمعیتی و تعداد مسافر شرایط خوبی دارد، اظهار کرد: «در واقع می‌توان گفت میزبان آخر هفته تهرانی‌ها هستیم، اما تعداد واحدهای اقامتی رسمی گردشگری از جمله هتل، مهمانپذیر و... به اندازه‌ای نیست که پاسخگوی نیاز گردشگران باشد. در حالی که تعداد زیادی واحدهای اقامتی بدون مجوز اجاره داده می‌شوند. اکنون وزارتخانه به این واحدهای اقامتی مجوز می‌دهد.»

او با بیان اینکه البرز می‌تواند استان شاخص در زمینه خانه‌مسافرها باشد، گفت: «برخی واحد‌ها اصلا شاخص‌های یک واحد استاندارد گردشگری را ندارند، اما می‌توانیم به سمت استانداردسازی این واحدها برویم. باید استانداردسازی را شروع کنیم و برای این موضوع نیاز به دریافت مجوز است.» 

دریافت مجوز خانه مسافرها در البرز تسهیل می‌شود

شهرام علی‌محمدی معاون گردشگری اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی البرز نیز در این نشست با اشاره به اینکه نهایت همکاری را برای تسهیل دريافت مجوز خانه‌مسافرها داریم، گفت: «1200 ویلای بدون مجوز فعالیت گردشگری در استان فعالیت می‌کنند که می‌توانند زیرساخت گردشگری استان را فراهم کنند و تراز مهمانپذیری استان را بالا ببرند.» 

علی‌محمدی افزود: «اکنون تراز مهمانپذیری استان شاید 15، 16 باشد ولی باید به پنج استان برتر کشور تبدیل شود. نهایت تسهیل در صدور مجوز را خواهیم داشت و حاشیه امنی برای فعالان ایجاد می‌کنیم. تاسیسات هرچند از لحاظ امکانات خوب و عالی باشند و در حد هتل‌ها امکانات ارائه دهند؟ اما باید مجوز داشته باشند.» 

معاون گردشگری اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی البرز ادامه داد: «باید در البرز به عنوان ایران کوچک از ظرفیت‌های گردشگری نهایت استفاده صورت گیرد تا از استان معبر به مقصد گردشگری تبدیل شود. این موضوع به جز با همیاری بخش خصوصی به ویژه در مناطق ییلاقی حاصل نمی‌شود.» 

او اظهار کرد: «البرز سی و یکمین استان کشور از لحاظ تقسیمات جغرافیایی و دارای پتانسیل‌های طبیعی، تاریخی و کشاورزی مناسبی است. آنچه باعث افت و ضعف گردشگری در البرز است، نبود زیرساخت‌های اقامتی دارای مجوز است. در این زمینه ظرفیت‌های خوبی در البرز وجود دارد که به خوبی استفاده نشده است.» 

به گفته این مسئول واحد‌های اقامتی که بدون مجوز و خارج از چارچوب فعالیت می‌کنند، تهدیدی هستند که باید به فرصت تبدیل شوند.

علی‌محمدی افزود: «استان‌های همجوار چند هزار خانه‌مسافر ثبت‌شده دارند و البرز با این ظرفیت‌ چنین شرایطی ندارد، در حالی که خانه مسافرها و ویلاهای مناطقی چون کردان ظرفیت خوبی به عنوان خانه‌مسافر دارند.»

او با اشاره به اینکه امنیت برای حوزه گردشگری بسیار مهم است، ادامه داد: «مسافر نباید چنین دغدغه‌ای داشته باشد. با توجه به اینکه البرز استان تعطیلات پایتخت است، دوست داریم 48 ساعت آخر هفته اقامت خوبی برای مسافران فراهم کنیم و در این زمینه باید زیرساخت‌های حوزه خانه‌مسافر را افزایش دهیم.» 

معاون گردشگری اداره‌کل میراث‌فرهنگی،گردشگری و صنایع‌دستی البرز افزود: «گردشگری یک صنعت فرابخشی است و به تنهایی نمی‌تواند به سرمنزل مقصود برسد، بنابراین باید تمام بخش‌ها در کنار هم باشند و تعامل خوبی در این زمینه وجود داشته باشد.» 

 او با بیان اینکه البرز تنها استان چهار فصل کشور است، اظهار کرد: «البرز پیست دیزین به عنوان منطقه‌ای برفی با 45 دقیقه فاصله از شهر، جاده کرج-کندوان به عنوان چهارمین جاده زیبای دنیا و رودخانه بی‌نظیر کرج را دارد. مناطق ییلاقی مانند کردان و... می تواند از لحاظ تفریحی مورد استقبال باشد. استان ما در محور مواصلاتی جاده ابریشم است و وجود کاروانسرا‌ها در این استان مثل شاه‌عباسی یا ینگی امام ساوجبلاغ حاکی از این است که این استان سبقه فعالیت بالایی در حوزه گردشگری دارد. باغ‌های پسته و زعفران مرغوب در نظرآباد از لحاظ گردشگری کشاورزی و تپه ازبکی با قدمت بسیار بالا از جمله جاذبه‌های گردشگری است.» 

او ادامه داد: «مهم‌ترین شهرستان ما از لحاظ گردشگری ساوجبلاغ است و ظرفیت‌های شهرستان‌هایی چون طالقان نیز بسیار عظیم است و از لحاظ بوم‌گردی می‌تواند بسیار مورد استقبال باشد.»

انتهای پیام/

کد خبر 14010805537273

برچسب‌ها