بررسی راهکارهای رونق صنعت گردشگری در لرستان

اولین گام در صنعت گردشگری وجود امنیت برای مسافر و گردشگر است که خوشبختانه کشور عزیز ما در خاورمیانه جزو کشورهای امن منطقه و استان لرستان با وجود آبشارها، طبیعت زیبا و مردمانی خونگرم و مهمان‌نواز همواره مقصد گردشگران داخلی و خارجی بوده است.

بیش از ۵ هزار اثر تاریخی و باستانی در لرستان وجود دارد که تاکنون 2452 اثر در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. حال باید پرسید چرا صنعت گردشگری در چنین استانی با وجود این همه ظرفیت گردش‌پذیر رشد چندانی نداشته است؟ در همین راستا با عطا حسن‌‍‌پور مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان گفت‌وگو کردیم.

مهمترین عامل رشد صنعت گردشگری در لرستان چیست؟

معتقدم در صورت ورود بخش خصوصی و توسعه اماکن و تاسیسات گردشگری و همچنین واگذاری خانه‌های تاریخی و کاروانسراها به بخش خصوصی شاهد رونق صنعت گردشگری خواهیم بود که این امر مستلزم معرفی گسترده و رفع موانع سرمایه‌گذاری در این حوزه است.

چه تعداد مراکز بوم‌گردی در لرستان وجود دارد؟

۹ مرکز اقامتگاه بوم‌گردی در استان فعال هستند و با هدف توسعه مراکز اقامتی در جاذبه‌های گردشگری لرستان، مجوز لازم ۹ مرکز دیگر صادر و در حال ساخت هستند.

استان لرستان چه تعداد هتل دارد؟

در استان لرستان ۲۴ هتل و اقامتگاه اصلی وجود دارد که اصلا جوابگو نیست. درصدد توسعه و تکمیل زیرساخت‌های اقامتی و به‌ویژه رفع موانع و مشکلات سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در این حوزه هستیم‌.

استقبال بخش خصوصی از سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری لرستان چگونه است؟

بخش خصوصی علاوه بر لرستان در تمام کشور وارد حوزه گردشگری شده است. در استان ما خوشبختانه در سنوات اخیر چند سرمایه‌گذار خوب در حوزه کشت و صنعت و گردشگری کشاورزی وارد شدند که در غرب کشور چنین ظرفیتی کم‌نظیر است .

آیا آبشارهای لرستان هم مستعد ورود بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری هستند؟

استان لرستان با وجود ۶۹ آبشار طبیعی دائمی و فصلی در کشور رکورددار است و از طرفی با توجه به اینکه این استان سومین حوزه پر آب کشور به شمار می‌رود، توسعه گردشگری آب و ورود سرمایه‌گذار بخش خصوصی در این حوزه ضروری است که از این هدیه الهی بیشترین استفاده را ببریم.

لرستان چه تعداد کاروانسرا دارد و چه نقشی در توسعه گردشگری دارند؟

در بافت تاریخی شهر خرم‌آباد علاوه بر وجود خانه‌های متعدد تاریخی، ۱۱ کاروانسرا وجود دارد که در فهرست موقت ثبت یونسکو قرار دارند و بدون شک ظرفیتی برای توسعه گردشگری هستند. به احتمال قوی این تعداد کاروانسرا طی سال آینده به‌صورت زنجیره‌ای ثبت خواهد شد که کاروانسرای چمشک و گوشه شاهنشاه در اولویت قرار دارند.

آیا برنامه‌ای برای استفاده از ظرفیت کاروانسراها در راستای توسعه گردشگری دارید؟

بله، فقط در صورت ورود بخش خصوصی و واگذاری خانه‌های تاریخی و کاروانسراها به بخش خصوصی شاهد رونق صنعت گردشگری خواهیم بود که این امر مستلزم معرفی گسترده و رفع موانع سرمایه‌گذاری در این حوزه است.

قلعه فلک‌الافلاک چه نقشی در توسعه گردشگری دارد؟

قلعه فلک‌الافلاک خرم‌آباد بارزترین بنای تاریخی این شهر و استان محسوب می‌شود که به نوعی هویت و شناسنامه مردم لرستان بوده و به عنوان یک مجموعه فرهنگی، تاریخی متشکل از دژ شاپورخواست، باغ گلستان، موزه، گنجینه اشیا تاریخی و موزه مردم‌شناسی برای هر بازدیدکننده مملو از جذابیت است. این قلعه نیاز به مرمت دارد و طی سالیان اخیر دچار آسیب‌هایی شده که خوشبختانه جلوی تخریب آن گرفته شد و مرمت این اثر ارزشمند توسط تیم پایش مستقر در مجموعه متشکل از اعضایی با تجربه و متخصص و دارای یک مشاور درحال انجام است. ناگفته نماند این طرح همواره از سوی وزارتخانه رصد و بررسی می‌شود تا علاوه بر مرمت شاهد استحکام‌بخشی این مجموعه تاریخی_فرهنگی باشیم.

برای استحکام‌بخشی قلعه فلک‌الافلاک چه برنامه‌ای دارید؟

به‌منظور استحکام بیشتر این بنا باید موزه از درون این قلعه خارج شود چرا که خود قلعه فلک‌الافلاک یک موزه شگرف از معماری منحصر به فرد است البته تعدد کاربری‌ها ممکن است به آن آسیب بزند که در این راستا با حذف سرویس‌های بهداشتی و رطوبت‌گیری درصدد محافظت بیشتری از این قلعه تاریخی هستیم.

لرستان چه تعداد پل تاریخی دارد و چه نقشی در توسعه گردشگری دارند؟

۱۰۰ دهنه پل تاریخی در لرستان وجود دارد، پل‌های تاریخی لرستان قدمتی بالغ بر ۱۸۰۰ سال دارند و طبق گفته باستان‌شناسان پل‌های تاریخی لرستان بعد از اهرام ثلاثه مصر بزرگترین بناهای سنگی جهان محسوب می‌شوند که باستانشناسان بزرگ جهان در بازدید از این پل‌ها به عظمت و ویژگی خاص آنان اشاره کرده‌اند. به عنوان مثال بزرگترین دهانه معماری جهان باستان در پل گاومیشان پلدختر قرار دارد که از طاق کسری ایوان مدائن عریض‌تر است و بلندترین پل جهان باستان کلهرت معمولان است که با ارتفاع بیش از ۲۶ متر احدات شده است. از طرفی لرستان تنها پایگاه ملی پل‌های تاریخی کشور محسوب می‌شود و تعداد ۱۰۰ پل تاریخی از استان در فهرست موقت میراث جهانی قرار دارند. همچنین در کل ایران فقط سه دهنه پل دارای کتیبه وجود دارد که دو مورد از آن شامل پل کلهرت در معمولان و کشکان در شهرستان چگنی هستند .

آیا پل‌های لرستان نیازمند مرمت هستند؟ 

بزرگترین سازه‌های آبی- تاریخی لرستان، پل‌ها هستند که متاسفانه در سیل سال 98 دچار خسارت شدند به همین دلیل برای استحکام‌بخشی آنان نیازمند تخصیص اعتبارات کلان ملی هستیم.

در راستای استفاده از ابزار و تبلیغات گردشگری چه برنامه‌‌هایی دارید؟

امروزه با وجود فضای مجازی و گوشی‌های هوشمند، قابل دسترس‌ترین وسیله برای افراد همین گوشی است و در نظر داریم با ساخت اپلیکیشن گردشگری لرستان همه علاقه‌مندان بتوانند به طور مفصل با جزئیات و مشخصات جاذبه‌های گردشگری لرستان شامل شاخص تاریخی ابنیه، چگونگی مسیر دسترسی، مسافت و فاصله تا مرکز شهر، آب و هوا و چگونگی امکانات منطقه هدف آشنا شوند که همین امر موجب استقبال بیشتر گردشگران خواهد شد.

این اپلیکیشن چه مزیتی نسبت به دیگر ابزارها دارد؟

وجود یک اپلیکیشن جامع مبتنی بر تلفن همراه که محتوی لیست کامل جاذبه‌های تاریخی، فرهنگی و جاذبه‌های طبیعی استان مانند آبشارها، روستاهای هدف گردشگری و نقاط خاص طبیعت لرستان باشد، کم‌هزینه است و از طرفی گردشگر در کوتاه‌ترین زمان با موثق‌ترین راهنما و جامع‌ترین توضیحات به سمت مقصد گردشگری مورد نظرش هدایت می‌شود که مزیت مهمی به شمار می رود.

انتهای پیام/

کد خبر 14010809309835

برچسب‌ها