شهر ملی صنایع‌دستی و نقش آن در رونق گردشگری

عنوان و کارکرد شهر ملی صنایع‌دستی ظرفیت‌های متعددی را در اختیار منطقه قرار می‌دهد و با استفاده از این ظرفیت می‌توان شهرهای ملی را به جاذبه‌ای برای گردشگران نیز تبدیل کرد.

صنایع‌دستی از جهات مختلف اهمیت دارد، اهمیت آن به عنوان یک حوزه اشتغال‌آفرین و پویا از نظر اقتصادی در یک سو و توجه به آن به عنوان هنر و هویت یک منطقه یا قوم از سوی دیگر می‌تواند برخی از کارکردهای صنایع‌دستی باشد. با مرور زمان و صنعتی شدن بیش از حد جوامع عبور از عصر صنایع‌دستی نیز دور از انتظار نیست، مگر اینکه حمایت از این حوزه و معرفی آثار آن به شکل موثر و مستمر ادامه داشته باشد.

یکی از روش‌های برندسازی و معرفی محصولات حوزه صنایع‌دستی، که می‌تواند موجب سرپا ماندن هنرهای دستی باشد، شهرها و روستاهای ملی و جهانی هستند. این عنوان می‌تواند شاخص‌ترین محصول صنایع‌دستی یک منطقه را به عنوان یک برند در سطح ملی یا حتی جهانی معرفی کند و نتایج مثبت متفاوتی را در پی داشته باشد. شهرها یا روستاهای ملی و جهانی براساس شاخص‌هایی انتخاب می‌شوند که از آن جمله می‌توان به تعداد تولیدکنندگان و شاغلان به آن هنر نسبت به جمعیت شهر یا روستا اشاره کرد. همچنین قدمت و کیفیت تولید محصول در یک منطقه نیز یکی از عوامل موثر کسب عنوان شهر یا روستای ملی یا جهانی صنایع‌دستی است.

کسب عنوان شهر یا روستای ملی یا جهانی صنایع‌دستی از چند لحاظ حائز اهمیت است، یکی از جنبه‌های تاثیرگذار کسب این عنوان در تبدیل محصول آن شهر یا روستا به محصول شاخص است، برای مثال شهر عنبران در استان اردبیل به عنوان شهر ملی گلیم ثبت شده است و گلیم عنبران عنوانی است که نشان دهنده کیفیت مرغوب‌تر و نوع خاصی از این محصول است که در عنبران تولید می‌شود. این کارکرد از عنوان شهر ملی می‌تواند موجب رونق اقتصادی در بازار محصولات تولیدی آن منطقه و در پی آن ایجاد اشتغال برای تعداد بیشتری از افراد شهر باشد. طبیعتا چنین تاثیری می‌تواند آثار اجتماعی طولانی مدت متعددی مثل مهاجرت معکوس، کاهش بیکاری و بهبود کیفیت زندگی اهالی را نیز در پی داشته باشد.

از سوی دیگر کسب عنوان شهر یا روستای ملی یا جهانی به صورت ویژه می‌تواند به عنوان یک جاذبه گردشگری نیز محسوب شود. وجود کارگاه‌های متعدد تولید محصول شاخص شهر که می‌تواند برای بازدیدکنندگان جذاب باشد، وجود فروشگاه‌های متعدد صنایع‌دستی، خرید بی واسطه محصولات در این مناطق و همچنین حال و هوای سنتی چنین مناطقی یک جاذبه گردشگری مستقل به حساب می‌آید. این کارکرد از عنوان شهر ملی می‌تواند به تنهایی یک منطقه را در اذهان گردشگران به شهرت برساند و در کنار سایر جاذبه‌های گردشگری، شهر را به مقصد گردشگران تبدیل کند.

در استان اردبیل علاوه بر عنبران که به عنوان شهر ملی گلیم شناخته می‌شود، شهر اصلاندوز نیز به عنوان شهر ملی ورنی ثبت و موجب رونق مجدد تولید این محصول در این شهرستان شده است. اما همانطور که اشاره شد تبدیل یک شهر به شهر ملی صنایع‌دستی ظرفیت‌های متعددی را ایجاد می‌کند که باید از آنها استفاده کرد. اصلاندوز در شمال استان اردبیل و در مرز جمهوری آذربایجان می‌تواند از امتیاز شهر ملی صنایع‌دستی استفاده کند و به مقصدی برای گردشگران داخلی و خارجی و حتی مبدا صادرات این محصول به کشورهای دیگر تبدیل شود. این امر می‌تواند در رونق گردشگری شمال استان موثر باشد.

همچنین درمورد شهر عنبران هم، با توجه به نزدیکی به مرکز استان، پتانسیل جذب گردشگر و توسعه گردشگری این منطقه نیز وجود دارد. اما نکته قابل توجه در این میان لزوم توجه بیشتر به این شهرها، فعال بودن دبیرخانه شهرهای ملی، ایجاد نمادها، فروشگاه‌ها، نمایشگاه‌ها و کارگاه‌های قابل بازدید در این شهرها و تعریف پکیج‌های گردشگری است تا علاوه بر ظرفیت اشتغال‌زایی و اقتصادی صنایع‌دستی از ظرفیت جذب گردشگر توسط آنها نیز استفاده شود.

انتهای پیام/

کد خبر 14010815292104

برچسب‌ها