نگاه حمایتی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به روشندلان/ از لمسِ تاریخ تا تولید آثار فاخر هنری با چشمِ‌دل

قصه روشندلان روایت انسان هایی است که نشستن در کنج عزلت را بر نمی تابند و زندگی را طور دیگری معنا می کنند، ناتوانی را به سخره گرفته و از پای نمی نشینند.

خبرگزاری میراث آریا: حتما شما هم در طول روز با افراد روشندل یا توان یاب که از نعمت بینایی برخوردار نیستند، روبه‌رو شده‌اید. انسان‌هایی که شاید در نگاه اول به دلیل این نوع معلولیت برای انجام کارهای روزمره خود با مشکلاتی روبه‌رو هستند اما بسیاری از آن‌ها نیز با وجود این که روشندل هستند به خوبی از عهده انجام دادن کارهای خود بر می‌آیند و گاه حتی از توانمندی‌های بسیار بالایی برخوردارند.

به‌عنوان مثال بسیاری از آن‌ها در کارهای هنری مانند نقاشی، شعر و موسیقی و یا نویسندگی و حتی رشته‌های مختلف ورزشی دارای توانمندی‌ها و استعدادهای بالایی هستند.

بر اساس آمار حدود 190هزار نفر در ایران نابینا هستند که این روشندلان مانند سایر افراد حق استفاده از امکانات موجود را دارند. به‌عنوان مثال بازدید از موزه‌ها و یا حضور در هتل‌های مناسب افراد روشندل از جمله امکانات و خدماتی است که روشندلان انتظار استفاده مناسب از آن‌ها را دارند.

برای همین است که وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به‌منظور استفاده هرچه بهتر روشندلان از این امکانات، فرصت‌ها و ظرفیت‌ها با نگاه حمایتی همه‌جانبه، اقدامات ارزشمندی را آغاز کرده است.

برپایی تورهای گردشگری ویژه روشندلان

برپایی تورهای گردشگری ویژه روشندلان یکی از اقداماتی است که در چند سال اخیر وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی برای حمایت از روشندلان انجام داده است.

به گفته یکی از کارشناسان گردشگری این وزارتخانه در این تورها، راهنمایان ویژه روشندلان، امکان گردش شنیداری، حرکتی و لمسی را برای شرکت کنندگان فراهم می‌کنند که در نوع خود تجربه‌ای جدید در ایران است.

او می گوید: از آنجا که این گروه از شهروندان به دلیل مشکلات بینایی، کمتر از بقیه افراد امکان حضور در تورهای گردشگری را دارند، برنامه‌های ویژه‌ای برای تهران‌گردی نابینایان و کم‌بینایان برگزار می‌شود که بروشورهایی به خط بریل آماده شده و در اختیار افراد قرار می‌گیرد تا بتوانند اطلاعات لازم در خصوص بناها و اماکن تاریخی را به راحتی کسب کنند.

به اعتقاد این کارشناس گردشگری، تجمیع تجارب این تور و تورهای مشابهی که در آینده برگزار خواهد شد می‌تواند گردشگری افراد دارای مشکلات بینایی را تسهیل کند.

این درحالی است که برای استفاده هرچه بهتر روشندلان از امکانات رفاهی و اقامتی در حوزه گردشگری، برخی از تاسیسات گردشگری برای روشندلان مناسب‌سازی شده است. به‌عنوان مثال می‌توان به افتتاح اولین هتل مناسب‌سازی شده برای معلولان در مشهد اشاره کرد که بخشی از این هتل به روشندلان اختصاص دارد.

\"نابينايان\"

 

روشندلان و لمس تاریخ در موزه‌ها

در کنار تورهای گردشگری، فراهم کردن امکاناتی برای بازدید هرچه بهتر روشندلان از موزه و آثار تاریخی یکی دیگر از اقدامات این وزارتخانه برای حمایت از روشندلان است.

در همین رابطه نمایشگاه‌های مختلفی برپا شده و برنامه‌های ویژه‌ای برای بازدی روشندلان از موزه‌ها تدارک دیده شده که یکی از این نمایشگاه ها، نمایشگاه متفاوتی به‌نام «لمس تاریخ در موزه ملی ایران» است که به خوبی برگزار شد و تجربه ای جدید در موزه داری رقم خورد. در این نمایشگاه بازدیدکنندگان نابینا و کم‌بینا آثار شبیه‌سازی به نمونه‌های تاریخ و فرهنگی لمس کرده و از نزدیک با هویت و فرهنگ ایران آشنا شدند.

آن طور که جبرئیل نوکنده رئیس کل موزه ملی ایران می‌گوید: نکته حائز اهمیت و آنچه این نمایشگاه را با رویدادهای دیگر متفاوت کرده،  توالی فرهنگی نمونه‌های به نمایش گذاشته شده از ۹هزار سال پیش تا دوره اسلامی است. همچنین  آشنایی از دوره نوسنگی تا دوران اسلامی را به طریقی برای فرد نابینا ممکن می‌کند که علاوه‌بر درک فرم، نقوش و تزیینات وابسته‌ که به صورت برجسته کار شده به‌راحتی قابل دریافت باشد.

رئیس کل موزه ملی ایران هدف از طراحی و گشایش چنین نمایشگاهی را  بهبود تجربه مخاطبان نابینا از موزه‌ها و آشنایی با فرهنگ و تمدن ایران دانست و گفت: چنین رخدادی مسؤولیت اجتماعی موزه‌ها را در برابر این گروه از افراد خاطرنشان می‌کند. به‌عنوان مهم‌ترین نهادهای فرهنگی یک جامعه و با توجه به شعار قدرت موزه‌ها باید بیاموزیم روز تکریم و توجه به نابینایان، صرفا ۲۳ مهر درج شده در صفحات تقویم‌ها نیست و در مناسبت‌های دیگر همواره باید پاسخگوی نیاز این عزیزان هم بود.

نوکنده همچنین گفت: در طرح بازسازی موزه ایران‌باستان اقدام جدیدی تدارک دیده شده  تا در کنار برخی آثار تاریخی و فرهنگی ادوار مختلف، نمونه بازآفرینی شده با زیرنویس خط مخصوص نابینایان نصب شود. این اقدام امکانی را فراهم می‌کند تا نابینایان عزیز نیز در فرصتی برابر با دیگر بازدیدکنندگان از موزه استفاده کرده و همچنین مخاطبان دیگر و بویژه کودکان و نوجوانان با لمس این مدل‌ها حسی متفاوت و ارتباط عمیقی با اشیا را تجربه کنند.

تولید آثار هنری زیبا با چشم دل

در کنار حوزه گردشگری و نیز میراث‌فرهنگی و موزه‌داری، حوزه صنایع‌دستی یکی دیگر از حوزه‌هایی است که هنرمندان روشندل صنایع‌دستی شاغل در این حوزه حمایت می‌شوند.

زیباترین آثار هنری و صنایع‌دستی توسط هنرمندان روشندلی تولید می‌شود که با چشم دل این آثار را خلق می‌کنند. خیریه کعب‌عمیر هنرمند خوزستانی یک نمونه از هنرمندان روشندل صنایع‌دستی است که آثار هنری زیبایی تولید می‌کند و اعتقاد دارد صنایع‌دستی باید کاربردی شود تا مورد استقبال مردم قرار بگیرد و نباید صرفا با عنوان وسایل تزیینی عرضه و استفاده شود.

کعب‌عمیر می‌گوید: برپایی و برگزاری نمایشگاه و اختصاص مکانی برای فعالیت هنرمندان نابینا و همچنین ایجاد بازار دایمی برای عرضه آثار هنری می‌تواند به دیده شدن و فروش آثار این هنرمندان کمک کند.

انتهای پیام/

کد خبر 14010901622410

برچسب‌ها