واقف مجموعه تاریخی حسینیه جاجرمی بجنورد درگذشت

سرپرست معاونت میراث‌فرهنگی خراسان شمالی از درگذشت حاج امین‌الله جاجرمی واقف مجموعه تاریخی‌فرهنگی حسینیه جاجرمی در بجنورد خبر داد.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان شمالی، محمدرضا قهرمانیان پنجشنبه ۳ آذر ۱۴۰۱ با اعلام این خبر تصریح کرد: حسینیه جاجرمی از یادمان‌های اواخر دورۀ قاجار در شهر بجنورد است که به استناد کتیبه موجود در سال ۱۳۲۵ هجری قمری به دست استاد غلامرضا بنا یزدی ساخته‌شده است.

سرپرست معاونت میراث‌فرهنگی خراسان شمالی تأکید کرد: این بنا یک نمونه معماری سنتی از نوع حیاط مرکزی است که نوعی معماری درون‌گرا قلمداد می‌شود و در آن تمام درب و پنجره‌ها و نورگیرهای رو به حیاط باز می‌شوند.

قهرمانیان ادامه داد: قسمت بالایی دیوار ایوان شرقی یک افریز تزیینی با کتیبه به خط نستعلیق دارد که در آن گزیده‌ای از ترکیب‌بند مشهور محتشم کاشانی در مرثیه شهدای کربلا (باز این چه شورش است) گچ‌بری شده است. این اشعار متناسب کاربری اصلی این بنا به‌عنوان حسینیه و محل عزاداری سوگواران سیدالشهدا (ع) است.

او گفت: بنای اولیه حسینیه به استناد قول مالک (مرحوم حاج علی‌اکبر جاجرمی) در ابتدا کاربری مسکونی داشته و بعدها وقف حسینیه شده و هرساله ماه صفر در آن عزاداری می‌شود. به‌هرحال پس از آسیب‌دیدن و متروک‌شده بنا در دهه‌های بعد خانواد واقف آن‌ها به‌شرط حفظ و احیا و رعایت مفاد وقف‌نامه در اختیار اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان شمالی قرار داده‌اند.

قهرمانیان افزود: اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان شمالی باهدف احیا این بنای تاریخی، مطالعه، استحکام‌بخشی و مرمت آن را از سال ۱۳۸۴ آغاز و در آبان‌ماه سال ۱۳۹۰ به پایان رساند.

هم‌اکنون حسینیه جاجرمی به‌عنوان خانه ترویج صنایع‌دستی مورد بهره‌برداری قرارگرفته است و در ایام محرم مراسم عزاداری در آن برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

کد خبر 1401090386762

برچسب‌ها