نمایشگاه سوزن‌دوزی‌های سنتی در موزه بزرگ خراسان برگزار شد

مدیر موزه بزرگ خراسان از برپایی نمایشگاه سوزن‌دوزی‌های سنتی (مچ پیچ) در این موزه خبر داد.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی، علی صفرنژاد امروز سه‌شنبه هشتم آذرماه 1401 با اعلام این خبر افزود: از دیرباز دست‌بافته‌ها و رودوزی‌ها به‌خصوص سوزن‌دوزی به‌عنوان یکی از نمونه‌های زیبا و کاربردی صنایع‌دستی مردم خراسان بر روی پوشاک و پارچه‌ها مورد توجه بوده و در حال حاضر زنده نگه‌داشتن و آشنا کردن نسل آینده با این میراث گرانقدر از وظایف ماست.

مدیر موزه بزرگ خراسان ادامه داد: در همین راستا با همکاری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نمایشگاه سوزن‌دوزی‌های سنتی (مچ پیچ) در موزه بزرگ خراسان برگزار شد.

صفرنژاد افزود: سوزن‌دوزی‌های ارائه شده در این نمایشگاه، بخشی از یک مجموعه است که در دهه 60 و 70 شمسی توسط پروین قهرمانی نژاد کارشناس هنرهای تجسمی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان جمع‌آوری شده است.

او اظهار کرد: مچ پیچ‌ها که به آن دست پیچ، مچ بند، مچ پچ و ... گفته می‌شود به تعداد زیاد برای جهیزیه عروس آماده می‌شد و نشان از نیروی کار و ورزیدگی و پشتکار داماد و عروس دارد.

صفرنژاد گفت: از نقش‌های مچ پیچ می‌توان به ستاره، زلف عروس، ماه، کرم ابریشم، نقوش هندسی، خزندگان، آلاغیش، جاکل، گل هشت‌پر و گل چهارپر اشاره کرد.

مدیر موزه بزرگ خراسان درباره کاربرد مچ پیچ اظهار کرد: یکی از کاربردهای اصلی مچ پیچ‌ها برای مردان، محافظت مچ دست در هنگام برداشت محصول بوده و زنان نیز هنگام بافت قالی یا سیاه چادر آن را به مچ می‌بستند تا هنگام کار مچ آنان آسیب نبیند.

صفرنژاد افزود: این نمایشگاه از 29 آبان‌ماه به مدت یک هفته از ساعت 9 الی 17 در محل موزه بزرگ منطقه‌ای خراسان برپا بود.

موزه بزرگ خراسان در بوستان کوهسنگی قرار دارد.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

کد خبر 14010908770712

برچسب‌ها