گسترش تعامل فرهنگی ایران و ترکمنستان با ثبت جهانی هنر سوزن‌دوزی ترکمن/ سوزن‌دوزی ترکمن هنری کاربردی در زندگی روزمره

کارشناس میراث ناملموس استان گلستان از سوزن‌دوزی ترکمن (ترکمن‌دوزی) به‌عنوان هنری اشاعه پیدا کرده و کاربردی نام برد و نقوش به کار رفته در این هنر را دارای فلسفه‌ای غنی با داستان‌هایی نهفته‌ عنوان کرد.

مریم منصوری کارشناس میراث ناملموس استان گلستان در گفت‌وگو با خبرنگار میراث‌آریا با اشاره به جایگاه بالای هنر سوزن‌دوزی ترکمن بین قوم ترکمن، درباره اهمیت ثبت جهانی این هنر، بیان کرد: این موضوع از دو منظر حائز اهمیت است؛ از یک سو اخبار و اطلاع‌رسانی‌ها حول ثبت جهانی و ملی موجب آگاهی عموم مردم از جایگاه این هنر می‌شود و از سوی دیگر این قوم که از دوران بچگی این هنر را یاد می‌گیرند، برایشان به مقوله‌ای روزمره تبدیل می‌شود و این رخداد موجب می‌شود خود قوم ترکمن پی به اهمیت این هنر ببرد.

استفاده از نقش عقرب زرد برای رفع شر

به گفته این کارشناس میراث ناملموس استان گلستان، فلسفه نقوش هنر سوزن‌دوزی ترکمن غنی و سرشار از داستان‌های مختلف است.

منصوری به یکی از این داستان‌ها اشاره و تصریح کرد: ساری ایچیان به معنای عقرب زرد است که قوم ترکمن روی حاشیه زیرانداز آلاچیق‌های خود برای رفع شر از این نماد استفاده می‌کردند.

گسترش تعامل فرهنگی ایران و ترکمنستان با ثبت جهانی هنر سوزن‌دوزی ترکمن

او درباره اهمیت ثبت جهانی هنر سوزن‌دوزی ترکمن به صورت مشترک با کشور ترکمنستان، گفت: این اتفاق موجب گسترش تعاملات فرهنگی بین دو کشور و هم‌راستا شدن آن‌ها برای هدفی مشترک می‌شود.

این کارشناس میراث ناملموس استان گلستان، تصریح کرد: اهمیت ریشه مشترک موجب از بین رفتن شکاف‌های ایجاد شده به دلیل فاصله جغرافیایی می‌شود.

سوزندوزی ترکمن جزو هنرهای کاربردی شده و اشاعه پیدا کرده

منصوری در توضیح اشاعه این هنر بین دیگر شهرهای کشور و کاربردی بودن آن، بیان کرد: ترکمن‌ها جزو اقوامی هستند که بیشتر سنت‌های خود را حفظ کرده‌اند و سوزن‌دوزی ترکمن نه تنها در البسه محلی بلکه روی کوسن، رومیزی، مانتو و سایر عناصر کاربردی و روزمره به کار گرفته می‌شود.

صدور 3 مهر اصالت ملی

او از حضور هنرمندان سوزن‌دوزی ترکمن در نمایشگاه‌های داخلی و بین‌المللی همچنین دریافت مهرهای اصالت ملی به‌منظور ترویج این هنر نام برد و ادامه داد: تا کنون سه مهر اصالت ملی برای ست جلیقه و کیف، مانتو و جلیقه سوزن‌دوزی ترکمن صادر شده است.

حمایت‌های اداره کل میراث‌فرهنگی استان از هنرمندان

کارشناس میراث ناملموس استان گلستان در پایان به حمایت اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان از 1500 هنرمند  سوزن‌دوزی ترکمن اشاره و تصریح کرد: علاوه بر در اختیار گذاشتن مواد اولیه، سهولت در صدور مجوزها حمایت‌های خوبی برای پرداخت تسهیلات بانکی به هنرمندان انجام می‌گیرد.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

کد خبر 14010909957487

برچسب‌ها