بازدید وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی از شهر تاریخی نراق

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از شهر تاریخی نراق در شهرستان دلیجان بازدید کرد.

به گزارش میراث آریا، مهندس ضرغامی صبح امروز دهم آذرماه در جریان سفر دو روزه به استان مرکزی از شهر تاریخی نراق به عنوان دومین شهر تاریخی ایران، بازار تاریخی این شهر و کوچه باغات و خانه فاضلین عراقی بازدید کرد.
نراق به لحاظ جغرافیایی حد فاصل شهرهای قم، کاشان و دلیجان قرار دارد و به لحاظ قدمت برخی از مورخان، پیشینه نراق را مربوط به دوران پیش از اسلام می دانند.
در نراق بیش از ۱۵ آسیاب آبی وجود دارد و در قدیم نراق را شهر آسیاب‌ها هم نام برده‌اند، همچنین نراق شهر بادگیرهاست و بادگیر جز معماری سنتی شهر بوده است.
از دیگر شاخصه های نراق وجود آب‌انبار‌هاست که یکی از شاهکارهای معماری دوره قاجار به شمار می‌رود و در هر سه محله نراق (محله بالا، محله پائین و محله بازار) دیده می‌شوند. 
مسجد جامع نراق، بازار شمس السلطنه، آب انبار حاج مهدی نراقی، یخچال نراق، غار چال نخجیر، موزه شهاب سنگ و ... از جمله اماکن تاریخی شهر نراق به شمار می رود.
وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در جریان حضور در شهر نراق از مجموعه بازار شمس السلطنه، کاروانسرای حاج مهدی عراقی، غار چال نخجیر و موزه شهاب سنگ، خانه تاریخی فاضلین، اقامتگاه بومگردی نراقی ها بازدید کرد.
غار چال نخجیر در منطقه‌ای به نام چال‌نخجیر، در دامنهٔ کوه تخت واقع شده‌است که در سال ۱۳۸۴ توسط سازمان میراث فرهنگی با شماره ۱۳۸۱۴ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.
غار در زمره غارهای آهکی و زنده دنیا محسوب می‌شود و از جمله غارهای طبقاتی است که از سه طبقه تشکیل شده‌ است.
حدود ۹۵ درصد از دیواره‌های غار پوشیده از رسوبات آهکی و مابقی سنگی است و تاکنون ۱۲۰۰ متر از غار برای بازدید عموم کفپوش سازی، ایمن‌سازی و نورپردازی شده‌است.
بازار نراق معروف به بازار شمس السلطنه که توسط مهندس ضرغامی مورد بازدید قرار گرفت دارای قدمتی کهن است و عمر آن به سده ۱۳ هجری قمری بازمی‌گردد.
دیوارهای بازار از جنس آجر و سقف آن، ضربی آجری است، درب حجره‌ها از جنس چوب و کنده‌کاری شده است و در طبقه فوقانی بازار، اتاق‌هایی برای استراحت کاروانیان وجود دارد.
کاروانسرای حاج مهدی نراقی نیز با قدمتی مربوط به دوره قاجار که در درون بازار قرار دارد مورد بازدید وزیر میراث فرهنگی قرار گرفت. 
موزه شهاب سنگ نراق محلی است که ۴۷ سال پیش مورد اصابت یک شهاب سنگ قرار گرفت و امروز به موزه تبدیل شده است.
این موزه نخستین موزه شهاب ‌سنگ در خاورمیانه بوده که در محل سقوط شهاب ‌سنگ در ۲۸ مردادماه ۱۳۵۳ (سقف آزمایشگاه مدرسه‌ای خیرساز در نراق) تشکیل شده‌است.
خانه فاضلین نراقی که مورد بازدید مهندس ضرغامی قرار گرفت در واقع خانه پدری ملا احمد و ملا مهدی نراقی دو تن از عالمان مذهبی سده ۱۲ و ۱۳ هجری است.
ساخت این بنا مربوط به سال ۱۱۳۴ هجری قمری و دوره صفویه است که در ۲۲ شهریورماه ۱۳۸۶ با شماره ۲۰۱۳۸ در فهرست آثار ملی ثبت شد.

انتهای پیام/

کد خبر 14010910761734

برچسب‌ها