پیام تبریک قائم‌مقام میراث‌فرهنگی به مناسبت ثبت جهانی ۴ عنصر ناملموس/ تعداد عناصر ثبت جهانی ناملموس به ۲۱ رسید

قائم‌مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگی کشور ثبت جهانی چهار عنصر ایرانی «یلدا/چله»، «ابریشم‌بافی»، «ساختن و نواختن عود» و «ترکمن دوزی» را به تمام ایرانیان در سراسر جهان تبریک گفت.

به گزارش خبرنگار میراث‌آریا، علی دارابی قائم‌مقام وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و معاون میراث‌فرهنگی کشور با انتشار پیامی ثبت جهانی چهار عنصر ناملموس ایران در هفدهمین نشست کمیته بین‌الدولی پاسداری از میراث‌فرهنگی‌‌ ناملموس یونسکو را تبریگ گفت.

در این پیام آمده است:

«بسیار خرسندم به اطلاع مردم شریف ایران برسانم در هفدهمین نشست کمیته بین‌الدولی میراث‌فرهنگی‌‌ ناملموس یونسکو پس از بررسی نهایی و تایید اعضای کمیته بین‌الدولی، ایران موفق به ثبت چهار عنصر جدید میراث‌فرهنگی ناملموس شد.

در این نشست که از تاریخ ۶ تا ۱۲ آذرماه ۱۴۰۱ برابر با ۲۷ نوامبر تا ۳ دسامبر ۲۰۲۲ در شهر رباط مراکش در حال برگزاری است، وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی پس از رایزنی‌های کارشناسی، فنی و دیپلماتیک موفق به ثبت این عناصر جدید شده است. در این نشست پرونده «ابریشم‌‌‌ریسی» به صورت مشترک با ترکیه، آذربایجان، افعانستان، تاجیکستان، ازبکستان و‌ ترکمنستان تهیه شده و به تصویب رسیده است؛ سنتی بسیار حائز اهمیت و تاریخی در ایران که سابقه چندین هزار ساله دارد.

پرونده دیگر «ساختن و‌ نواختن ساز عود» به‌صورت مشترک با کشور سوریه است. سازی که برای ساکنان مناطق جنوبی ایران بسیار حائز اهمیت است.

پرونده «ترکمن‌دوزی» مشترک با ترکمنستان که برای اهالی استان‌های گلستان و خراسان شمالی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. همچنین پرونده بسیار مهم «یلدا/چله» به‌صورت مشترک با افغانستان تهیه و ثبت شده است و تصویب این پرونده را در آستانه شب یلدا در ایران تبریک می‌گویم.

با ثبت‌های انجام‌شده تعداد عناصر میراث‌فرهنگی ناملموس ثبت شده ایران از ۱۷ به ۲۱ رسید که موفقیت بزرگ برای میراث‌فرهنگی و‌ تمدنی ایران عزیز  است.

این موفقیت را به همه هموطنان عزیزم و ایرانیان عزیز در سراسر جهان، همکاران خوبم در وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، مهندس ضرغامی وزیر محترم همچنین همکاران خوبم در یونسکو که برای ثبت این پرونده‌ها تلاش زیادی کردند تبریک می‌گویم و صمیمانه از آن‌ها تشکر می‌کنم.»

انتهای پیام/

انتهای پیام/

کد خبر 14010910957268

برچسب‌ها