ترکمن‌دوزی بیان‌گر فرهنگ، تمدن و اعتقاد مشترک اقوام ترکمن است/ فراهم شدن شرایط برای ثبت جهانی سایر دوخت‌های ایرانی

مسئول پرونده سوزن‌دوزی ترکمن، این هنر را بیان‌کننده فرهنگ، تمدن و اعتقاد اقوام ترکمن و جزو هنرهای زنده عنوان کرد و نقش‌ها را مهم‌ترین بخش این پرونده دانست.

عبدالمجید شریف‌زاده مسئول پرونده سوزن‌دوزی ترکمن (ترکمن‌دوزی) که به‌عنوان بیستمین میراث‌فرهنگی ناملموس در فهرست یونسکو ثبت شده است در گفت‌وگو با خبرنگار میراث‌آریا، بیان کرد: انواع دوخت‌های سنتی، رودوزی و سوزن‌دوزی در ایران به بیش از 200 رشته می‌رسد و جزو مهم‌ترین هنرهای ایران محسوب می‌شود. ظرفیت بالایی برای تحقیق و پژوهش در این حوزه وجود دارد.

هنرمندان حاملان فرهنگ و تمدن کشور هستند

او با بیان اینکه هنرمندان حاملان فرهنگ و تمدن کشور هستند، تصریح کرد:‌ این هنر با آداب، رسوم و اعتقادات ما پیوند خورده و توسط هنرمندان نسل به نسل منتقل شده است.

ترکمن‌دوزی بین تمامی اقوام و طوایف ترکمن رایج است

شریف‌زاده، ترکمن‌دوزی را بین تمامی انواع دوخت‌ها به دلیل اشتراک با دیگر کشورها دارای جایگاه ویژه دانست و افزود: این هنر بین تمامی اقوام و طوایف ترکمن رایج است و هنرمندان بسیاری در این رشته فعالیت می‌کنند.

مسئول پرونده سوزن‌دوزی ترکمن (ترکمن‌دوزی) تصریح کرد: این هنر بیان‌کننده فرهنگ، تمدن و اعتقاد مردم ترکمن و اشتراکات مردمی است، که بخشی از آن‌ها در جمهوری ترکمنستان زندگی می‌کنند.

او به اهمیت نقش و نگاره‌ها در این پرونده اشاره کرد که بیان‌گر خصوصیات و تفکر مردم این منطقه است و ادامه داد: این هنر گسترش بسیاری در زندگی روزمره مردم پیدا کرده و در لباس‌ها، چادر و هرآنچه که امکان داشته باشد به کار می‌رود.

ترکمن‌دوزی جزو هنرهای زنده است/ فراهم شدن شرایط برای ثبت جهانی سایر دوخت‌های ایران

شریف‌زاده با بیان اینکه هنرمندان ایرانی بسیاری در این حوزه فعالیت دارند، ادامه داد: ترکمن‌دوزی جزو هنرهای زنده است و ثبت جهانی آن در فهرست یونسکو شرایطی را برای ثبت سایر دوخت‌ها مهیا می‌کند.

مسئول پرونده سوزن‌دوزی ترکمن (ترکمن‌دوزی) در ارتباط با اهمیت ثبت جهانی این هنر در فهرست یونسکو، بیان کرد: این امر موجب توجه بیشتر به این رشته همچنین شناخته شدنش در سایر کشورها می‌شود.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

کد خبر 14010912957843

برچسب‌ها