همدان برای رونق بیشتر گردشگری نیازمند هماهنگی بین‌بخشی است

فعالان بخش گردشگری استان همدان با مدیرکل جدید میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی همدان دیدار و گفت‌وگو کردند.

 به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی همدان، محسن معصوم علیزاده، شنبه 19 آذرماه، در این نشست گفت: امروزه با توجه به اهمیت گردشگری و نقش آن در رشد و توسعه اقتصادی و فرهنگی استان، لزوم توجه به این صنعت و تلاش برای توانمند کردن و شناساندن جاذبه‌های گردشگری امری ضروری است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی همدان گفت: سرمایه‌گذاری در صنعت گردشگری دارای آثار و تبعات اقتصادی‌اجتماعی است که به‌ عنوان وسیع‌ترین و متنوع‌ترین صنعت درآمدزایی در سطوح محلی، ملی و بین‌المللی است و در استان همدان با وجود 15 هتل و 17مجتمع تفریحی، گردشگری و خدماتی،  56 دفتر خدمات مسافرتی، 14 مهمانپذیر و 126 راهنمای گردشگری و 15هتل آپارتمان و متل و 18 واحد غذاخوری و 16 سفره‌خانه سنتی، گردشگری به‌عنوان فعالیتی چند رشته‌ای برای تحقق توسعه‌ پایدار در همدان با سرعت پرشتاب خود جایگاه ویژه‌ای در استان دارد.

او گفت: گرچه گردشگری به تنهایی نمی‌تواند منجر به توسعه‌ی همدان شود ولی با ورود گردشگر به‌تدریج نیاز به تغییر و ایجاد زیرساخت‌ها، امکانات برای اقامت، جابه‌جایی و سایر فعالیت‌های مربوط، توسعه را نیز در پی خواهد داشت و در درازمدت باعث افزایش امکانات و تأسیسات خواهد شد.

در این نشست تعدادی از فعالان این حوزه نیز مطالبی را بیان کردند.

محمد فیضی رئیس انجمن حرفه‌ای دفاتر خدمات مسافرتی استان همدان بیان کرد: امروزه دفاتر نقش پررنگی در ورود و خروج مسافر در استان داشته و امیدواریم با همکاری بین بخشی بتوانیم این نقش را پررنگ‌تر کرده و شاهد رونق گردشگری بیش از پیش در استان باشیم.

شهرام شیروانی رئیس انجمن حرفه‌ای هتلداران استان همدان دیگر فعال حوزه گردشگری بود که در این مراسم مواردی را مطرح کرد.

به گفته او هتل‌های استان از آبان‌ماه سال ۹۸ تاکنون وضعیت مناسبی در پذیرش مسافر نداشتند و این پذیرش نسبت به دیگر استان‌ها درصد ناچیزی بوده است. به عبارت دیگر می‌توان گفت به لحاظ پذیرش موفق نبودیم و لازمه این موفقیت استمرار تبلیغات است.

او گفت: باید از فرصت علیصدر برای جذب هرچه بیشتر گردشگر برای همدان استفاده کرده و تبلیغات مستمر برون شهری و ملی و بین‌المللی داشته باشیم.

لیلا کلوندی مدیرعامل دهکده گنجنامه، اصناف را فراموش‌شدگان حوزه گردشگری دانست و گفت: اصناف را فراموش کردیم در حالی که می‌توانیم از امکانات آنها استفاده کنیم و با ایجاد مراکز خرید جذاب برای گردشگران و تعریف مسیر گردشگری خدمات بهتری را به گردشگران ارائه کنیم.

امین ابوالقاسمی رئیس انجمن سفره‌خانه‌های سنتی و مجتمع‌های بین‌راهی استان همدان نیز با اشاره به اینکه همدان از نمایشگاه بین‌المللی گردشگری باید استفاده بهینه کند، گفت: اگر با قدرت در این نمایشگاه شرکت کنیم قطعا آورده خوبی را در آینده برای استان خواهد داشت.

در ادامه نصیری‌مطلق به نمایندگی از انجمن مهمانپذیران استان همدان با اشاره به اینکه همه مهمانپذیرها در مرکز شهر هستند، ادامه داد: در آن منطقه مشکلاتی مانند طرح ترافیک و نبود پارکینگ وجود دارد و با توجه به اینکه ۵۰ درصد مهمانپذیرها در خیابان اکباتان هستند، اما ماشین‌های مسافران اجازه ورود به این خیابان را ندارند، از طرف دیگر بیشتر پارکینگ‌ها در این خیابان تعطیل شده‌اند.

او با بیان اینکه متاسفانه این صنف دیگر توجیه اقتصادی ندارد و ۵۰ درصد مهمانپذیرها تعطیل شده‌اند، تصریح کرد: همچنین تعرفه‌ها مشکل بعدی ما است و با توجه به اینکه مهمانپذیرها افراد ضعیف را پوشش می‌دهند باید حال و روز بهتری می‌داشتند.

بهنام افتخاریان مدیرعامل بنیاد توسعه گردشگری آسیا نیز با اشاره به اینکه استان همدان نیازمند استراتژی‌های میان‌مدت یا بلندمدت در زمینه گردشگری است، گفت: پیشنهاد می‌کنیم ستادی تحت عنوان ستاد ریکاوری صنعت گردشگری در مدت زمان کوتاه با همکاری بخش خصوصی و دولتی تشکیل شود تا شاهد حرکت منسجم و پیوسته در زمینه گردشگری استان باشیم.

او ادامه داد: در مقوله آموزش واحدهای خدمات گردشگری باید اقدامات موثرتری انجام شده و دراین راستا تلاش بیشتری کنیم.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی همدان در ادامه این نشست با اشاره به اینکه امیدواریم در عید امسال شاهد تولد دوباره گردشگری باشیم، افزود: در این راستا و در چارچوب سیاستگذاری، ستاد نوروز در استان به‌زودی راه‌اندازی خواهد شد.

معصوم علیزاده با تقاضا از ذی‌نفعان گردشگری برای انجام مذاکرات خوب در نمایشگاه، اظهار کرد: نمایشگاه گردشگری تهران که از 18 تا 21 بهمن سال جاری برگزار می‌شود، فرصت مغتنمی است و تا جایی که ممکن است باید برای حضور پر رنگ در این رویداد تلاش شود و کمک می‌کنیم از لحاظ مالی، فشاری بر دستگاه‌ها تحمیل نشود.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

کد خبر 14010920889932

برچسب‌ها