موزه شهدا؛ زمینی به وسعت آسمان/ از باغ موزه انقلاب‌اسلامی و دفاع‌مقدس تا موزه خودروهای شهدای هسته‌ای

بزودی موزه‌ای از آثار، دست نوشته‌ها، کتاب، قلم و ... سردار شهید حاج قاسم سلیمانی در تهران یا کرمان راه اندازی می‌شود.

خبرگزاری میراث آریا: یکی از جاذبه‌های گردشگری که در تهران و یا سایر شهرهای ایران وجود دارد، موزه‌هاست. موزه‌هایی که هر کدام در یک دسته بندی موضوعی قرار گرفته و با توجه به همین طبقه بندی، مورد توجه علاقه مندان بسیاری قرار گرفته‌اند.

موزه‌های تاریخی، موزه‌های باستان شناسی، موزه‌های اماکن باستانی، موزه‌های مردم شناسی، موزه‌های مستقر در یک بنای تاریخی، موزه‌های هنری، موزه‌های علوم و فنون، موزه دوره تاریخی، موزه پیش از تاریخ، موزه اسلامی، موزه موضوعی، موزه اشیا، موزه مفاخر، موزه پوشاک، موزه جغرافیایی، موزه محلی، موزه منطقه‌ای، موزه ملی و ... از جمله این موزه‌ها هستند که برای بازدید عموم آزاد است.

اما در این میان موزه‌هایی هم هستند که برای پاسداشت شخصیت‌های بزرگ تاریخی، مذهبی و فرهنگی برپا شده اند. مثل موزه‌های شهدا، موزه مفاخر، خانه موزه هنرمندان، خانه موزه‌های شعرا و ...

در این گزارش به بهانه احداث موزه‌ای از آثار ارزشمند و یادگاری‌های سردار حاج قاسم سلیمانی در تهران و کرمان، مروری خواهیم داشت بر موزه‌هایی که برای شهدا و در راستای تجلیل از مقام آنها، در قالب تصویر، ماکت، فضاسازی برپا شده است.

شهدایی که در خصوص جایگاهشان در سوره بقره آمده است: به آنان که در راه خدا کشته شوند مرده نگویید، بلکه زنده ابدی هستند و لیکن همه شما این حقیقت را درنخواهید یافت. ﴿وَلَا تَقُولُوا لِمَنْ يُقْتَلُ فِي سَبِيلِ اللَّهِ أَمْوَاتٌ بَلْ أَحْيَاءٌ وَلَٰكِنْ لَا تَشْعُرُونَ﴾

** موزه آثار سردار سلیمانی

با توجه به نزدیک شدن به سالگرد شهادت سردار دلها، حاج قاسم سلیمانی بنا است موزه‌ای متشکل از دست نوشته‌ها، آثار مکتوب، کتاب، قلم و یادگاری‌های وی در تهران یا کرمان برپا شود.

البته در سال‌های گذشته موزه‌های مختلفی در راستای گرامیداشت مقام این شهید والامقام برگزار شده که از جمله آنها می‌توان به موزه و سراسرنمای مقاومت سردار شهید حاج قاسم سلیمانی در مجموعه موزه دقاع مقدس اشاره کرد که بخش‌های مختلفی دارد. از جمله مجسمه سیلیکونی شهید سلیمانی، صحنه‌های مبارزه در جنگ‌های مختلف، ابزار و ادوات جنگی و ...

همچنین تا به حال چندین تندیس و سردیس از حاج قاسم سلیمانی در مکان های مختلف از جمله در سالن مشاهیر برج میلاد و شهرهای مختلف ایران رونمایی شده است.

حاج قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بود که در 13 دی ماه سال 1398 توسط پهپاد آمریکایی در فرودگاه بغداد به شهادت رسید.

** در موزه شهدا چه می‌بینید؟

در موزه شهدا که در خیابان طالقانی قرار دارد، وسایل و آثار شخصی به‌جای‌مانده از شهدای جنگ میان ایران و عراق و وقایع انقلاب ۱۳۵۷به نمایش گذاشته شده‌ است.

عکس، وصیت‌نامه، دفترچه خاطرات، مدارک تحصیلی، سجاده، قرآن، تسبیح، قلم‌کاری، عینک مطالعه، نوار سخنرانی، مقالات، کتاب‌ها و آثار هنری ۷۰۰ تن از شهدایی همچون شهید حسین فهمیده و مرتضی آوینی دیده می‌شود.

** موزه شهدا در سایر شهرها

 از دیگر موزه‌های شهدا می توان به موزه شهدای واقع در بهشت زهرا، امامزاده‌ علی اکبر چیذر، ورامین، کرج، کرمانشاه، زنجان، قزوین، چهارمحال و بختیاری، اصفهان، سیستان و بلوچستان، بیرجند، تنکابن، تبریز و مسجد جمکران قم اشاره کرد.

** باغ موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس

موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس بزرگترین موزه جنگ جهان اسلام و مدرن ترین موزه غرب آسیاست که در اراضی عباس آباد تهران واقع شده و از بزرگترین باغ موزه‌های کشور است.

باغ موزه دفاع مقدس از بخش‌های مختلفی مانند تالارهای هشت گانه، باغ راه، دریاچه مصنوعی، آبنمایش، سالن های آمفی تئاتر و سراسرنما تشکیل شده و در بخش دیگری با استفاده از تکنولوژی های دیجیتال، علاوه بر نمایش حماسه ملت ایران در دوران انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، سعی در انتقال مفاهیم تاریخ انقلاب اسلامی و دفاع مقدس دارد.

باغ موزه دفاع مقدس بخش ها و تالارهای مختلفی دارد مثل تالار آستانه، تالار حیرت و واقعیت، دفاع، آرامش، شهادت، پیروزی، سرانجام، پروانه ها که در هر کدام با تفسیر خاصی چیدمانی از همان موضوع دیده می‌شود.

** موزه خودروهای شهدای هسته‌ای

اغلب شهدای هسته‌ای که در سالهای اخیر به درجه شهادت رسیدند، در خودروهای شخصی‌شان ترور شدند. شهید شهریاری، احمدی روشن، علی محمدی از جمله این شهدا هستند که خودروهایشان در فضای بیرونی باغ موزه دفاع مقدس قرار دارد. در کنار آنها یادمانی هم برای شهید داریوش رضایی نژاد، از دیگر شهیدان دانشمند هسته‌ای ساخته شده است.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

کد خبر 14010922586782

برچسب‌ها