روستای نوسنگی درفک رودبار گیلان ثبت ملی می‌شود

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان از تهیه پرونده ثبتی روستای نوسنگی در درفک رودبار خبر داد.

به گزارش میراث‌آریا و به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گیلان، ولی جهانی با اشاره به ظرفیت‌های گردشگری جنوب گیلان و منطقه درفک بیان کرد: با توجه به معماری بومی کلبه‌ها، اداره‌کل میراث‌فرهنگی گیلان در نظر دارد این روستای فصلی را به عنوان یک روستای نوسنگی، در فهرست آثار ملی کشور ثبت کند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گیلان افزود: در این راستا پرونده ثبتی این مجموعه در دست اقدام بوده و قرار است طی ۲ ماه نقشه‌برداری، پلات برداری و گزارش مستند از این روستا برای ثبت ملی تهیه به عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری استان معرفی شود.

او تصریح کرد: یکی از جاذبه‌های روستای فصلی درفک، ۲ استخر قدیمی است که دامداران منطقه شهرستان رودبار از آب آنها در بهار و تابستان استفاده می‌کنند و همچنین یخچال درفک که در زمستان پر از برف بوده و در تابستان دارای یخ است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گیلان، رسم مالشوران را یکی از جذابیت‌های روستای درفک رودبار برشمرد و اظهار کرد: هر ساله اواخر دوره شهریور ماه و اوایل پاییز دامداران منطقه درفک، در استخر قدیمی که پر آب است، به شستشوی دام‌های خود می‌پردازند که این رسم ریشه در فرهنگ و تاریخ ۳۵۰۰ ساله گیلانیان دارد.

انتهای پیام/

کد خبر 1403021700862

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha