نقش میراث‌فرهنگی، هنر و تاریخ در فرهنگ‌سازی برای کودکان بررسی شد

نشست تخصصی دفتر کودک و نوجوان پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری در آستانه هفته پژوهش و فناوری برگزار و موضوعات «نقوش آثار تاریخی برای درس هنر و تجسم خلاق برای کودکان»، «نقش نمایش‌های آیینی در فرهنگ‌سازی برای کودکان»، «اهمیت میراث‌ناملموس و نقش آن در خودباوری»، «پروژه صلح در شمار آید» و «کتاب‌های مناسب برای کودکان در حوزه میراث‌فرهنگی» مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش میراث‌آریا به نقل از روابط‌عمومی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، اردشیر پژوهشی مدرس دانشگاه، پژوهشگر و مربی در حوزه هنر کودک 23 آذر 1401، در این نشست به بررسی نقوش آثار تاریخی برای درس هنر و تجسم خلاق برای کودکان پرداخت و هدف از پرداختن به این موضوع را پاسخ گفتن به این پرسش دانست که آیا فعالیت‌های هنری می‌تواند بستر مناسبی برای آشنایی کودکان و نوجوانان با میراث‌فرهنگی باشد و اگر می‌تواند چگونه؟

او تصریح‌کرد: برای پاسخ دادن به این پرسش ابتدا باید تعریفی از میراث‌فرهنگی و فرهنگ ارائه دهیم و در ادامه نیم‌نگاهی به مقوله هنر کودک داشته باشیم سپس به ارائه راهکارهایی برای استفاده از نقوش آثار تاریخی در فرآیند فعالیت‌های هنری کودکان بپردازیم.

پوپک عظیم ‌پور استاد رشته نمایش و عضو هیأت علمی دانشگاه تهران نیز به بیان نقش نمایش‌های آیینی در فرهنگ‌سازی برای کودکان پرداخت و گفت: آیین‌ها همواره در یکدل کردن و به تعادل رساندن برای اهداف مشترک بشری در جوامع جریان و سریان داشته‌اند و از آنجایی که فرهنگ امری پویاست و در حال انتقال، نقش نمایش‌های آیینی و حضور کودکان در مرکز آیین نقش بسزایی در رشد و پرورش زنان، مادران، مردان و پدران آینده همان جوامع خواهد داشت.

این استاد دانشگاه افزود: دیدن، انجام دادن و تمرین کردن از همان دوران کودکی و ته نشین شدن نحوه تلقی آیینی باعث ظهور افرادی منش‌مند و کنشگر در آینده خواهد شد.

در ادامه لیلا کفاش زاده مدیر دفتر کودک و نوجوان پژوهشگاه به اهمیت میراث‌ناملموس و نقش آن در خودباوری پرداخت و گفت:میراث‌فرهنگی ناملموس به جنبه‌های غیر فیزیکی یک فرهنگ گفته می‌شود و اغلب آداب و رسوم جامعه در یک دوره زمانی را دربر می‌گیرد که این موارد شامل ارزش‌های اجتماعی، سنت‌ها، آداب و رسوم و روش‌ها، باورهای زیبایی شناسانه و معنوی، بیان هنری، زبان و دیگر جنبه‌های کارکردهای انسانی است.

او با اشاره به جایگاه ایران در این حوزه تصریح‌کرد: یونسکو از سال 2003 میلادی شروع به ثبت میراث ناملموس در بین کشور های جهان کرد و ایران نیز از سال 2006 به این کنوانسیون پیوست و تا کنون بیش از 3400 اثر در فهرست ملی و 21 اثر در فهرست یونسکو ثبت شده است.

کفاش زاده در ادامه به برخی از آثار ثبت جهانی و ملی ایران نظیر هنر ساختن و نواختن عود، یلدا، نوروز، بازی کودکان دزفول، ترانه‌های کودکانه کرمانجی، مهارت ساخت گهواره مازندران، اروسک قلعه قاف گلستان اشاره کرد و به توضیح هر یک پرداخت.

مونا بادام‌چی از موزه صلح نیز در ادامه با معرفی «پروژه صلح در شمار آید» گفت: صلح در شمار آید، یک پروژه تلفیقی از آموزش صلح و گزارشگری صلح است که توسط بنیاد برگهوف (آلمان) طراحی و اجرا شده و متمرکز بر مطالعه کوشش‌های فعالین صلح در کشورهای مختلف جهان برای برقراری آرامش و تحول درگیری‌ است.

او در خصوص صلح در شمار آید افزود: این نمایشگاه و کارگاه در سالیان پیش توسط موزه صلح تهران برای برگزاری در ایران آماده و در موزه صلح تهران، دانشگاه‌ها و دیگر نهادها برگزار شده است.

پریسا شجاعی کارشناس مرکز معرفی فرهنگی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، همچنین به معرفی برخی از کتاب‌های حوزه کودک و نوجوان و میراث‌فرهنگی نظیر کتاب «کار کودک و میراث فرهنگی»، «بن‌مایه‌های اجتماعی در ترانه‌ها و ترانه متل‌های عامیانه»، «دعا به جان صنمبر»، «نمایشنامه‌های قدیمی ایرانی»، «سنگ صبور»، «آستر بدرقه» و ... پرداخت. 

در ادامه این مراسم علیرضا محتشم مدیریت برنامه‌ریزی و آمار پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری به معرفی بخش کودک و نوجوان پورتال پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری پرداخت و کارگاه آموزشی صلح در شمار آید با حضور شرکت کنندگان در نشست تخصصی در موزه صلح برگزار شد.

انتهای پیام/

 

انتهای پیام/

کد خبر 1401092333058

برچسب‌ها