روستاهای هدف گردشگرى همدان نیازمند کارگاه‌های تسهيل‌گرى است

مدير پايگاه ملى مجموعه روستاهاى تاريخى همدان گفت: در استان همدان 21 روستاى هدف گردشگرى و 28 منطقه نمونه گردشگرى وجود دارد که عدم آگاهى كافى ساكنان نسبت به گردشگرى، چالش روستاهاى هدف همدان است.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی همدان، اتابک صفری تورج شنبه26 آذرماه گفت: بررسی، تهيه و تصويب برنامه‌هاى كلان، طرح‌ها و پژوهش‌ها و اظهارنظر درباره كيفيت اقدامات اجرایى و امور مرتبط با معرفى و آموزش از اهداف و وظايف پايگاه در حفاظت و حراست از ميراث‌فرهنگى در اين روستاهاست.

مدير پايگاه ملى مجموعه روستاهاى تاريخى همدان با اشاره به اينكه بايد در كنار اين مرمت و بهسازى‌ها و هزينه‌هايى كه در اين عرصه می‌شود، در بحث‌هاى فرهنگى و اجتماعى نيز ورود پيدا كرد، گفت: جلسات توجيهى فردى و جمعى ساكنان در خصوص نحوه حفاظت از بافت تاريخى و برآوردهاى توسعه اقتصادى روستاها در حال اقدام است، اما بايد اين جلسات مستمر و تأثيرگذارى‌هاى آن‌ها ارتقا يابد.

صفرى تورج تصريح كرد: برنامه‌ريزى براى ايجاد كارگاه‌هاى تسهيل‌گرى و آموزش و توانمندسازى جوامع محلى در دستور كار اقدامات اين پايگاه قرار دارد اما نياز است تا در قالب اين كارگاه‌ها نگاه‌هاى جوامع محلى نيز تغيير كند.

او به برگزارى چند كارگاه تسهيل‌گرى اخير در روستاهاى هدف گردشگرى استان همدان اشاره كرد و افزود: متأسفانه شاهديم كه در اين كارگاه‌ها على رغم همه هزينه‌ها، افراد كمى حتى در حد چهار نفر شركت كرده اند، اين موضوع نشان می‌دهد كه نتوانسته‌ايم موضوع تسهيل‌گرى و ارتباط با جامعه محلى را به نحو مناسبى پيش ببريم.

مدير پايگاه ملى مجموعه روستاهاى تاريخى همدان با بيان اينكه در پایگاه، توجه به حفظ بناهاى قديمى است نه نوسازى، اضافه كرد: به همين دليل، علاوه بر تهيه طرح مرمت و مقاوم‌سازى بناهاى قديمى، مكاتبه‌اى با بنياد مسكن انقلاب اسلامى استان همدان انجام شده و درخواست تخصيص وام‌هاى مقاوم‌سازى به جاى نوسازى براى روستاهاى تاريخى شده‌ايم كه اين امر همكارى بنياد مسكن را می‌طلبد.

صفری تورج در ادامه تصريح كرد: افزايش تقاضا براى ساخت و سازهاى جديد و از بين رفتن بافت قديمى روستاها، استفاده از مصالح نوين و غير همگن بودن آن‌ها با مصالح بومى، مشكلات بهداشتى، مشكل آب آشاميدنى و دفع غيراصولى فاضلاب‌هاى خانگى و مواردى از اين قبيل، بخشى از تنگناهاى موجود در اين روستاها است.

او خاطرنشان كرد: در كنار اين موارد، مهمترين چالش در روستاهاى هدف گردشگرى، عدم آگاهى كافى ساكنان اين روستاهاست كه در برنامه‌ريزی‌هاى مربوطه به دنبال روشنگرى و آموزش‌هاى مورد نياز براى ساكنان هستيم اما نياز است تا در اين عرصه، دهياران نيز ورود مناسبى داشته و بدنه جامعه محلى را نسبت به اين موضوع آگاه سازند.

صفرى تورج تصريح كرد: با اين همراهی‌ها می‌توانيم در كنار حراست از بافت سنتى و تاريخی روستاهاى هدف گردشگرى همدان، شاهد تحول اقتصادى و توسعه پايدار در اين روستاها باشيم تا ساكنان از منافع مربوطه نيز بهره‌مند و شاهد رونق گردشگرى در آن‌ها باشيم.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

کد خبر 14010926889164

برچسب‌ها