برآورد ۲۱۰ میلیارد ریالی برای اجرای زیرساخت‌های خدماتی بافت تاریخی گرگان

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گلستان در کارگروه استانی شهر تاریخی استرآباد(گرگان) گفت: برای اجرا و اصلاح زیرساخت‌های خدماتی مورد نیاز شهر تاریخی استرآباد شامل شبکه برق، گاز، آب و فاضلاب ۲۱۰ میلیارد ریال اعتبار برآورد شده است.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گلستان، محمدجواد ساوری روز دوشنبه 28 آذرماه 1401 در جلسه کارگروه استانی شهر تاریخی استرآباد(گرگان) که با هدف هماهنگی دستگاه‌های اجرایی مرتبط به‌منظور پیشبرد اهداف مرمت و احیای شهر تاریخی استرآباد(گرگان) با حضور سیدمهدی مهیائی معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری گلستان و مدیران و نمایندگان دستگاه‌های اجرایی عضو این کارگروه در استانداری گلستان برگزار شد، گفت: کارگروه شهر تاریخی استرآباد(گرگان) با ریاست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری گلستان و دبیری اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان باهدف تعامل دستگاه‌های اجرایی مرتبط برای احیا و مرمت شهر تاریخی استرآباد (گرگان) تشکیل می‌شود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گلستان اضافه کرد: هدف کارگروه شهر تاریخی استرآباد احیای این اثر تاریخی به‌عنوان هویت شهر مرکز استان است و هر دستگاه اجرایی و خدمات‌رسان باید با بهره‌مندی از اعتبارات و ظرفیت‌های در دسترسِ خود برای احیای این شهر تاریخی نقش مؤثری ایفا کند.

او تصریح کرد: شهر تاریخی استرآباد (گرگان) ظرفیتی بسیار خاص و کم‌نظیر در حوزه میراث‌فرهنگی است و احیای این اثر ارزشمند تاریخی موجب تحول در توسعه گردشگری گرگان خواهد شد.

ساوری در ادامه بیان کرد: برای اجرا و اصلاح زیرساخت‌های خدماتی مورد نیاز شهر تاریخی استرآباد (گرگان) ۲۱۰ میلیارد ریال اعتبار برآورد شده است که شامل شبکه آب بااعتبار موردنیاز ۱۰۰ میلیارد ریال، شبکه فاضلاب بااعتبار موردنیاز ۳۹ میلیارد ریال، اجرای شبکه برق با برآورد اعتبار ۶۵ میلیارد ریالی و گازرسانی بااعتبار موردنیاز ۶ میلیارد ریال می‌شود.

او با تأکید بر این‌که حفظ و احیای شهر تاریخی استرآباد (گرگان) در وهله اول نیاز به اقدامات فرهنگی دارد، گفت: باید خیابان امام خمینی (ره) گرگان را که در قسمت مرکزی شهر تاریخی استرآباد (گرگان) قرار گرفته است را با فرهنگ‌سازی و ایجاد زیرساخت‌های موردنیاز، سنگ‌فرش کنیم و به سمتی پیش رویم که بافت تاریخی گرگان را عینیت‌ بخشیم.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گلستان در ادامه تصریح کرد: در صورت تأمین عرصه مناسب و ساخت مکانی برای بخش اداری اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان آمادگی داریم تا مکان فعلی استقرار این اداره‌کل را که از بناهای شاخص بافت تاریخی گرگان است را به فضای اقامتی، تفریحی و فرهنگی تبدیل کنیم.

او در پایان گفت: جلسات کارگروه استانی شهر تاریخی استرآباد(گرگان) به‌صورت مستمر تشکیل خواهد شد تا با هم‌افزایی ارگان‌های عضو این کارگروه مشکلات این بافت تاریخی به کمترین حد ممکن رسیده و رضایت ساکنان و مالکان و همچنین مسافران و گردشگران را شاهد باشیم.

ضرورت تدوین نقشه راه برای احیای بافت تاریخی گرگان

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری گلستان در این جلسه گفت: ثبت بافت تاریخی گرگان به‌عنوان نخستین بافت تاریخی کشور در فهرست آثار ملی نشان از اهمیت این اثر ارزشمند است اما متأسفانه در عمل اقدام خاصی در راستای احیای این اثر ارزشمند صورت نگرفته است.

سیدمهدی مهیائی تأکید کرد: تهیه نقشه راه برای احیای بافت تاریخی گرگان یک ضرورت است که باید تدوین و عملیاتی شود.

بهره‌مندی از ظرفیت شورای برنامه‌ریزی استان برای احیای بافت تاریخی گرگان

تو خاطرنشان کرد: در خصوص تأمین اعتبار زیرساخت‌های موردنیاز شهر تاریخی استرآباد (گرگان) از ظرفیت شورای برنامه‌ریزی استان استفاده خواهیم کرد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری گلستان تصریح کرد: تأمین زیرساخت‌های در شهر تاریخی استرآباد یک نیاز ضروری و اولویت است که باید در کوتاه‌مدت و بلندمدت برای آن برنامه‌ریزی و اقدام داشته باشیم.

او اظهار امیدواری کرد با پیگیری و تعامل ارگان‌های مختلف ذیل کارگروه شهر تاریخی استرآباد(گرگان) شاهد تسریع در امور احیا و مرمت این شهر تاریخی باشیم و این بافت جایگاه خود را به‌عنوان نخستین بافت تاریخی ثبت‌شده کشور به دست آورد.

در ادامه این جلسه نیز مدیران و نمایندگان دستگاه‌های اجرایی عضو کارگروه به بیان مسائل و موضوعات مربوط به شهر تاریخی استرآباد(گرگان) پرداختند.

انتهای پیام/

کد خبر 14010929118286

برچسب‌ها