اجرای عملیات مرمت بناهای تاریخی پایگاه ملی خلیج فارس و سواحل دریای مکران شهرستان چابهار

معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان از اجرای عملیات حفاظت و مرمت بناهای تاریخی پایگاه ملی خلیج فارس و سواحل دریای مکران شهرستان چابهار خبر داد.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سیستان و بلوچستان، مجتبی سعادتیان امروز ۲۹ آذرماه ۱۴۰۱ اظهار کرد: پروژه حفاظت و مرمت بناهای تاریخی پایگاه ملی خلیج فارس و سواحل دریای مکران شهرستان چابهار در دست اجراست. 

معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان افزود: عملیات این پروژه از شهریورماه امسال آغاز شده و تاکنون ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد. 

او ادامه داد: این عملیات در بناهای تاریخی موزه مردم‌شناسی (ساختمان قدیم فرمانداری چابهار) و حسینیه آل رسول(ص) انجام می‌شود. 

سعادتیان تصریح کرد: موزه مردم‌شناسی شهرستان چابهار بنایی چند طبقه با ارتفاع 12 متر از سطح زمین است که در بارش‌های موسمی تابستان به شدت از ناحیه بام آسیب دیده بود،  مورد عملیات حفاظت و مرمت نظیر اجرای سقف سنتی چوبی، لایه بردای و نماسازی جداره‌های خارجی، ساخت و نصب درب های چوبی، و مرمت دیوار پیرامون موزه قرار گرفت. 

او خاطرنشان کرد: حسینیه آل رسول (ص) بنایی با قدمت بیش از 100 سال بوده و در بافت تاریخی شهرستان چابهار واقع شده است. این اثر نیز بر اثر بارش‌های موسمی تابستان امسال از ناحیه سقف چوبی مورد آسیب شدید واقع شده که در این پروژه مورد حفاظت و مرمت قرار گرفته و به زودی مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت. 

بناهای تاریخی یاد شده در بافت قدیم شهرستان چابهار و در حاشیه ساحل واقع شده‌اند که حسینیه آل رسول در سال ۱۳۸۱ با شماره ۶۱۰۱ و موزه مردم‌شناسی چابهار در سال ۱۳۸۳ با شماره ۱۱۴۷۷ در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده‌اند.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

کد خبر 14010929309858

برچسب‌ها