تاکید دستگاه قضایی بر فرهنگ‌سازی برای پیش‌گیری از جرائم میراث‌فرهنگی استان کرمانشاه

در جلسه شورای پیش‌گیری از جرائم میراث‌فرهنگی استان کرمانشاه، بر لزوم فرهنگ‌سازی و آگاه‌سازی مردم برای مقابله و جلوگیری از وقوع جرائم در این حوزه تاکید شد.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کرمانشاه، محمدرضا سهیلی روز چهارشنبه ۳۰ آذر در این جلسه اظهار کرد: دستگاه قضایی همواره حامی و پشتیبان این اداره‌کل برای حفاظت از آثار تاریخی و فرهنگی استان بوده و است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کرمانشاه، افزود: خوشبختانه تعاملات بسیار مثبتی نیز در حوزه پیش‌گیری از جرائم میراث‌فرهنگی نیز شکل گرفته که شایسته قدردانی است. 

او با اشاره ضوابط میراث‌فرهنگی در حوزه ساخت و ساز در کنار آثار تاریخی، گفت: ما با مسئله مالکیت افراد در کنار اثار تاریخی مشکلی نداریم و موافقت ما برای خرید و فروش و انتقال مالکیت نباید به عنوان مجوز ساخت و ساز خارج از ضوابط تلقی شود. 

سهیلی در خصوص اقدامات این اداره‌کل در حوزه فرهنگ‌سازی و پیش‌گیری از جرائم حوزه میراث‌فرهنگی، گفت: تشکیل انجمن‌های میراث‌فرهنگی و عقد تفاهم‌نامه با آموزش و پرورش برای برگزاری تورهای آشناسازی دانش‌آموزان با فرهنگ و تاریخ ایرانی اسلامی به همین منظور انجام شده است. 

او افزود: در زمینه برنامه‌های تلویزیونی نیز برای ساخت یک سریال با شبکه زاگرس و معاونت برون مرزی صدا و سیما برای معرفی استان کرمانشاه توافقاتی انجام شده است. 

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کرمانشاه با اشاره به کمبود نیروی یگان حفاظت اداره‌کل، گفت: به دنبال این هستیم با تشکیل انجمن‌های میراث‌فرهنگی استان از طریق مردم به حفاظت از آثار کمک کنیم. 

او با تاکید بر اینکه برخورد قضایی با متخلفان به پیش‌گیری از جرائم این حوزه کمک می‌کند، افزود: متاسفانه در خصوص بافت تاریخی تفکر اشتباهی وجود دارد، در حالی که بافت تاریخی ضوابط خاص خود دارد و در برخی موارد برای مالکانی که خانه‌شان در داخل بافت تاریخی قرار دارند، زمین معوض قرار دهند. 

سهیلی ادامه داد: مسئولیت بازسازی بافت با شهرداری و بنیاد مسکن است و ما وظیفه اعمال قانون و بازدارندگی برای حفظ شرایط موجود را داریم. 

همچنین در این جلسه نیکزاد عباسی معاون پیشگیری از جرائم دادگستری استان کرمانشاه، اظهار کرد: عمده مشکل ما در حوزه جرائم میراث‌فرهنگی به مباحث فرهنگی بر می‌گردد که باید با فرهنگ‌سازی جامعه را برای صیانت از آثار تاریخی که بخشی از آبرو و حیثیت هر کشوری هستند، آگاه کنیم. 

معاون پیشگیری از جرائم دادگستری استان کرمانشاه، افزود: با حساس کردن ذهن مردم نسبت به ارزش آثار تاریخی و فرهنگی می‌توان به پیشگیری از جرائم این حوزه کمک کرد. 

همه دستگاه‌ها موظفند در محدوده آثار تاریخی برای هرگونه ساخت و ساز از اداره‌کل میراث‌فرهنگی استعلام بگیرند

او تاکید کرد: همه دستگاه‌ها موظفند در محدوده آثار تاریخی برای هرگونه ساخت و ساز از اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استعلام بگیرند، در غیر این صورت باید پاسخگو باشند. 

عباسی بازدید میدانی برای قضات ویژه از آثار تاریخی و قدردانی از قضاتی که توجه خاص به مسائل میراث‌فرهنگی دارند را از جمله پیشنهادهایی دانست که می‌تواند راه‌گشا باشد. 

در این جلسه مقرر شد، مستندهایی با مشارکت معاونت پیشگیری از جرائم دادگستری و اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کرمانشاه در حوزه میراث‌فرهنگی برای پخش از سیما و انتشار در فضای مجازی تهیه شود.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

کد خبر 14010930417776

برچسب‌ها