ایجاد سازوکار خودمراقبتی در بخش گردشگری استان گلستان

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گلستان در نشست هم‌اندیشی جوامع تأسیسات گردشگری استان از ایجاد سازوکار خودمراقبتی با تشکیل تیم‌های نظارتی متشکل از نمایندگان جوامع تأسیسات گردشگری خبر داد.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گلستان، محمدجواد ساوری روز شنبه 10 دی‌ماه 1401 در نشست هم‌اندیشی که با حضور روسا و اعضای هیئت‌مدیره جوامع تأسیسات گردشگری استان در کاخ‌موزه گرگان برگزار شد، با تأکید بر این‌که بخشی از چالش‌های گردشگری به دلیل عدم نظارت مناسب و کافی است، گفت: در راستای ایجاد خودمراقبتی از تأسیسات و واحدهای گردشگری استان تیم‌های نظارتی را با حضور نماینده جوامع تأسیسات گردشگری و کارشناسان اداره‌کل تشکیل خواهیم داد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گلستان در ادامه خاطرنشان کرد: یکی از موضوعات بسیار مهم در حوزه جوامع تأسیسات گردشگری اتحاد و همگرایی است که متأسفانه نتوانسته‌ایم این همگرایی را در بین فعالان گردشگری ایجاد کنیم. جوامع گردشگری استان همگرایی را باید از جمع خود آغاز کرده و اتحاد و انسجام بین خود را تقویت کنند.

او تصریح کرد: متأسفانه در برندسازی و تبلیغات گردشگری استان ضعیف عمل کردیم و هنوز زنجیره توسعه گردشگری در استان تکمیل‌نشده است؛ باید تسهیل‌گری در این بخش را با همکاری، هم‌افزایی و وفاق بین هم افزایش دهیم.

ساوری گفت: بازار فروش صنایع‌دستی استان متأثر از عدم برندسازی مناسب در این بخش است و این‌که دغدغه اصلی هنرمندان علی‌رغم تولیدات فاخر، بحث فروش محصولات بوده نشان از ضعف برندسازی و تبلیغات در این بخش است.

او خاطرنشان کرد: حدود 47درصد جمعیت استان ساکن مناطق روستایی هستند و بسیاری از ظرفیت‌های استان در بخش گردشگری در روستا وجود دارد، ازاین‌رو توسعه و رونق گردشگری روستایی یکی از اولویت‌های این اداره‌کل است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گلستان گفت: با تشکیل قرارگاه عملیاتی توسعه گردشگری استان و پای‌ کار آمدن دستگاه‌های اجرایی با دستور استاندار گلستان، به دنبال حل مشکلات و معضلات بر زمین‌مانده حوزه گردشگری هستیم. اولین اقدام این قرارگاه حل مشکل طرح سامان‌دهی گردشگری روستای زیارت گرگان بود که با طرح آن در این قرارگاه و ایجاد هم‌افزایی و تعامل بهسازی مسیر دسترسی روستا تا آبشار روستای زیارت را آغاز کردیم.

او تأکید کرد: باید تلاش کنیم استان را از این خزان و سوخت سرمایه در حوزه گردشگری بیرون آوریم و این جز با همکاری فعالان این حوزه میسر نخواهد بود‌.

ساوری با تأکید بر این‌که فعالان سه حوزه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی باید برای رفع مشکلات یکدیگر یَد واحده باشند، گفت: تأسیسات گردشگری برای تکمیل چرخه برندسازی استان در حوزه صنایع‌دستی که بخشی از خانواده این سازمان هستند، قسمتی را برای عرضه و نمایش صنایع‌دستی و هنرهای سنتی اختصاص دهند.

او در ادامه بیان کرد: یکی از عوامل بسیار اثرگذار در معرفی و تبلیغات استان، مشارکت و حضور در نمایشگاه‌ها و جشنواره‌های ملی و بین‌المللی است که نباید از آن غافل شویم.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گلستان خاطرنشان کرد: پانزدهمین نمایشگاه گردشگری و صنایع وابسته تهران در نیمه دوم بهمن‌ماه برگزار خواهد شد که نیاز است تا جامع تأسیسات گردشگری در راستای معرفی داشته‌ها و توانمندی خود در این نمایشگاه حضور پررنگ و منسجمی داشته باشند.

او تصریح کرد: برای استیفای حقوق سه حوزه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کوتاه نخواهیم آمد و فعالان این بخش‌ها باید با مطالبه‌گری در این حوزه یاریگر ما باشند.

در این نشست روسا و اعضای هیئت‌مدیره جوامع تأسیسات گردشگری استان نیز به بیان مسائل، مشکلات و راهکارهای خود در راستای توسعه گردشگری استان و تسهیل‌گری در این بخش پرداختند.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

کد خبر 14011012118858

برچسب‌ها