لباس محلی لرستان، برگرفته از هنر و فرهنگ اصیل این دیار

بانوی هنرمند لرستانی علت بازارپسندی لباس فاخر و خوش رنگ و نگار لرستانی را اینگونه توصیف کرد: لباس لرستان تنوع رنگ بسیار بالایی دارد و از طرفی رنگ و طرح و نقش آن الهام گرفته از طبیعت است که همه این زیبایی‌ها با اصالت و قدمت آن درهم تنیده شده و این پوشاک را دلربا و خاص جلوه می‌دهد.

معصومه کریمیان بانوی هنرمند لرستانی، متولد ۱۳۶۴ از خرم آباد، دارای مدرک تحصیلی کاردانی طراحی‌ دوخت است و حدود ۲۰ سال است که در عرصه خیاطی و ۱۰ سال به صورت تخصصی در زمینه تولید لباس‌های سنتی و محلی استان مشغول به فعالیت است. با او که با دستان هنرمند و سوزن جادویی‌اش لباس بومی لرستان را تولید می‌کند، گفت‌وگویی داشتیم که می‌خوانید:

فعالیت هنری شما چیست و چه صنایعی مشمول آن می‌شود؟

فعالیت هنری ما تولید و‌ پخش لباس‌های محلی و بومی لرستان که تحت عنوان برند جنک شناخته شده است‌.

لباس لری به لحاظ بازارپسندی چه ویژگی‌هایی دارد؟

راز بازارپسندی لباس لری، زیبایی آن به لحاظ تنوع رنگ بسیار بالا و طرح و‌ نقش الهام گرفته از طبیعت و همچنین اصالت این پوشش است که نمادی از فرهنگ اصیل و هنر این استان بوده که درهم تنیده شده و لباس اصیل بومی محلی لرستان را تشکیل می‌دهد. لباس لری همچنین از لحاظ صرف هزینه برای مشتری به صرفه است و در مراسم عروسی، تولد، اعیاد و شب یلدا و... مورد استفاده قرار می‌گیرد.

چگونه به سمت این هنر گرایش پیدا کردید؟

علاقه شدید من به فرهنگ و آیین لرستان باعث شد که به طور ناخودگاه به سمت تولید لباس سنتی زادگاهم گرایش پیدا کنم و الحمدلله موفق هم شدم.

آیا فقط آموزش کافی بود یا تجربه هم‌ لازم است؟

به نظر من آموزش و تجربه هر دو لازمه موفقیت در هر کار هنری هستند و به همین منظور ابتدا دوره‌های خیاطی نازک‌دوزی، ضخیم‌دوزی و الگوسازی را گذراندم و زمانی که شروع به این هنر کردم در واقع استادی نداشتم و با تحقیق و‌ مطالعه در مورد لباس و فرهنگ لری کارگاه (جنک) به معنای لباس در زبان لری را راه‌اندازی کردم.

در حال حاضر آیا کارگاهی برای تولید دارید؟ چه تعداد اشتغال داشته‌اید؟

بله در حال حاضر کارگاه ما در حال تولید پوشاک محلی است و در این کارگاه ۷ نفر به طور مستقیم در حال فعالیت هستند.

فروش محصولات شما چگونه است و آیا غرفه یا بازارچه ثابتی دارید؟

خوشبختانه فروش خوبی داریم‌ و با استقبال خوبی از سوی مرکز استان و حتی خارج از استان همراه بوده و به یاری خدا درصددیم شعبه دوم فروش لباس محلی را در تهران نیز افتتاح کنیم.

بیشترین مشتری‌های شما از چه طیفی هستند؟

خوشبختانه با توجه به کیفیت خوب کار توانستیم در جذب جوانان و سایر اقشار بخصوص بانوان استان موفق باشیم و افراد زیادی را به این لباس زیبا و فاخر را علاقه‌مند کنیم.

برای تنوع در سلیقه و افزایش فروش محصولاتتان از چه روش‌های استفاده می‌کنید؟

به منظور افزایش فروش در وهله اول کیفیت را بالا بردیم و در وهله دوم از پارچه‌های متنوع و رنگ‌های خاص، ثبت برند و لوگو و همچنین تبلیغات در رسانه‌ها به خوبی استفاده کرده‌ایم.

فراگیری آموزش و راه‌اندازی یک تولیدی کوچک‌ لباس سنتی در کار شما چه میزان هزینه نیاز دارد؟

با وضعیت تورم و عدم ثبات قیمت‌ها در شرایط فعلی محاسبه دقیق این هزینه ممکن نیست، اما دست کم برای راه‌اندازی یک کارگاه کوچک تولید لباس 250 میلیون تومان هزینه نیاز است.

مواد اولیه این صنعت را از کجا تهیه می‌کنید؟

مواد اولیه این هنرصنعت را از تهران تهیه می‌کنیم و البته یک‌ سری از آستری‌ها را نیز از نساجی بروجرد در استان خودمان تهیه می‌کنیم.

آیا سایر محصولات کاربردی را هم درست می‌کنید؟

بله سایر محصولات کاربردی مانند مانتوهای سنتی و سارافن‌های بروز هم در کارگاه تولیدی جنک تهیه می‌شود و در اختیار مشتریان قرار می‌گیرد.

برای جوانان و علاقه‌مندان به این حرفه چه پیشنهادی دارید؟

پیشنهاد من برای جوانان و علاقه‌مندان به هنر خیاطی و دوخت لباس محلی این است که پس از آموزش و کسب تجربه همیشه اولویت کار را روی فرهنگ، زبان و اصالت بومی خودشان بگذارند و بی تردید با چنین تفکری محصول نهایی هم باکیفیت و پرطرفدار خواهد بود.

چه خواسته و انتظاراتی از مسئولین و دستگاه‌های متولی خصوصا اداره‌کل میراث‌فرهنگی استان لرستان دارید؟

ابتدا از زحمات اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان و همچنین شما بابت وقتی که به معرفی هنرمندان اختصاص می‌دهید تشکر می‌کنم. مهم‌ترین خواسته ما از مسئولین این است که در برگزاری همایش‌ها و جشنواره‌ها و زمان دعوت از مهمان‌های خارج و داخل استان از لباس محلی لری به عنوان هدیه استفاده شود و با تبلیغات و فرهنگسازی، مروج هنر غنی و اصیل لرستان باشیم.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

کد خبر 14011014309126

برچسب‌ها