استفاده از ظرفیت بخش خصوصی برای سامان‌دهی طاق‌بستان و بیستون

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کرمانشاه، گفت: تفاهم‌های لازم با سرمایه‌گذاران بخش خصوصی برای سامان‌دهی مجموعه‌های تاریخی بیستون و طاق‌بستان انجام شده است.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کرمانشاه، محمدرضا سهیلی، روز پنجشنبه ۱۵ دی‌ماه در نشستی خبری که به مناسبت نود و یکمین سالگرد ثبت ملی طاق‌بستان در این مجموعه تاریخی برگزار شد، اظهار کرد: اولویت‌بندی کارها یکی از رویکردهای اصلی ما در مدیریت اداره‌کل و زیر مجموعه‌های آن است، زیرا بدون اولویت‌بندی کارها با برنامه‌ریزی مناسب پیش نمی‌رود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کرمانشاه، افزود: در حوزه گردشگری به عنوان محور اصلی توسعه استان کرمانشاه، اولویت ما توسعه زیرساخت‌های گردشگری با محوریت ایجاد اشتغال است، اما این امر مستلزم این است که سایر دستگاه‌های اجرایی هم در کنار ما قرار گیرند.

او گفت: هدف اصلی ما رسیدن به اشتغال مناسب در حوزه گردشگری است و در این راه برنامه‌هایی را تدارک دیده‌ایم که تکمیل پرونده ثبت جهانی محور ساسانی و اسب کُرد از جمله آنها هستند.

سهیلی با بیان اینکه قدم‌های مهمی برای پرونده ثبت جهانی این مجموعه آثار ساسانی برداشته شده است، تصریح کرد: از آنجایی که هر کشوری سالانه فرصت ثبت یک اثر جهانی را دارد، بنابراین نیاز است که ثبت جهانی این مجموعه به یک مطالبه عمومی تبدیل شود و از طرفی برای ثبت جهانی آن روش درستی را در پیش بگیریم. 

او افزود: این پرونده را به عنوان یک پرونده بین‌المللی از معبد آناهیتا در کنگاور تا مجموعه مدائن در کشور عراق پی‌گیری می‌کنیم و هماهنگی‌های اولیه هم با کشور عراق برای ثبت جهانی این محور با محوریت طاق‌بستان انجام شده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کرمانشاه، در ادامه در خصوص احداث تله کابین در محدوده طاق‌بستان، گفت: یک تیم کارشناسی را تشکیل داده‌ایم که در این رابطه کار کارشناسی انجام دهند که آیا احداث تله کابین در موقعیت فعلی آن مانعی برای ثبت جهانی طاق‌‌بستان خواهد بود یا خیر. البته اولویت اصلی ما ثبت جهانی طاق‌بستان است. 

او در ادامه به برنامه این اداره‌کل برای ثبت جهانی اسب کُرد بین‌المللی اشاره کرد و گفت: مجموع‌ای از اقدامات انجام شده است تا بتوانیم طاق‌بستان و اسب کُرد را خارج از سهمیه ثبت جهانی کشورمان برای سال آینده به یونسکو بفرستیم.

سهیلی گفت: اوایل اسفندماه جشنواره بین‌المللی اسب کُرد را برگزار می‌کنیم تا آن را بیشتر معرفی کنیم‌.

او تفزود: رویکرد ما نسبت به حوزه گردشگری، اشتغالزایی است و برای تحقق این هدف باید اعتبارات کافی را در اختیار داشته باشیم، اما کل اعتبارات ملی و استانی ما در سال گذشته حدود ۲۰ میلیارد تومان بود که با مذاکرات و رایزنی‌های انجام شده این رقم ۱۰ برابر شد و از طرفی اعتبارات سفر ریاست جمهوری به استان هم که حدود ۱۳۰ میلیارد تومان بود را با رایزنی به ۲۰۰ میلیارد تومان افزایش دادیم.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کرمانشاه، تاکید کرد: هرچند که این اعتبارات افزایش قابل توجهی پیدا کرده، اما هنوز این اعتبارات کافی نیست و نمی‌توان کارهای بزرگی را انجام داد، بنابراین لازم است که سرمایه گذاران بخش خصوصی را پای کار بیاوریم.

سهیلی با بیان اینکه حجم سرمایه گذاری بخش خصوصی در حوزه گردشگری استان طی سال گذشته حدود ۲۰ میلیارد تومان بوده، اعلام کرد: امسال حدود پنج هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری بخش خصوصی را در پروژه‌های گردشگری استان خواهیم داشت.

او افزود: بیستون اولین سایت جهانی کشور است که بخش خصوصی برای ایجاد پروژه‌های زیرساختی گردشگری در آن پای کار آمده است و بخش خصوصی در نظر دارد برای تبدیل این سایت جهانی به مجتمع گردشگری حدود ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار هزینه کند که با این اقدام شاهد مانایی بیشتر گردشگران در این مجموعه خواهیم بود. 

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌‌دستی استان اضافه کرد: در منطقه حفاظت شده بیستون بویژه در چالابه برای ۱۲۰ هکتار از این منطقه سرمایه گذار بخش خصوصی پای کار آمده که خوشبختانه محیط زیست استان هم همکاری خوبی در این زمینه با ما داشته است.

او اظهار امیدواری کرد برای سال ۱۴۰۲ شاهد تحولات مهم و بزرگی در دو مجموعه بیستون و طاق‌بستان باشیم.

سهیلی ادامه داد: قرار است اولین پل معلق روی آب خاورمیانه توسط بخش خصوصی روی رودخانه داریان احداث شود که دهه فجر استارت آن زده می‌شود.

او همچنین به کمک این اداره‌کل برای احیاء شهربازی کرمانشاه اشاره کرد و گفت: طی سال‌های گذشته شهرداری کرمانشاه بارها برای احیاء این مجموعه تفریحی سرمایه گذارانی را دعوت به همکاری کرده که متاسفانه پای کار نیامده‌اند، به همین منظور رایزنی‌هایی را با وزارت میراث‌فرهنگی انجام دادیم و توانستیم اعتباراتی را اخذ کنیم که در اختیار شهرداری قرار گرفته تا بتواند این مجموعه تفریحی را دوباره احیاء کند.

او افزود: احداث یک شهربازی سر پوشیده دیگر هم در منطقه گردشگری سراب قنبر در دستور کار قرار گرفته است که طرح آن ارائه شده و در حال صدور موافقت اصولی آن هستیم.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کرمانشاه در ادامه به در پیش بودن نمایشگاه بین‌المللی گردشگری تهران در بهمن ماه امسال اشاره کرد و گفت: این نمایشگاه امسال با رویکرد سرمایه گذاری برگزار خواهد شد و در این رابطه برای اولین بار از همه دستگاه‌های ذیربط در حوزه گردشگری استان مانند آب منطقه ای، شهرداری‌ها، راه و شهرسازی و ... خواسته‌ایم که بسته‌های سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری تدوین کنند تا در این نمایشگاه ارائه شود. 

در ادامه این نشست خبری پویا طالب‌نیا سرپرست پایگاه ملی طاق‌بستان با اشاره به ثبت ملی این اثر در سال ۱۳۱۰، اظهار کرد: این اثر در سال ۲۰۰۷ نیز در فهرست موقت میراث جهانی قرار گرفت و با توجه به تجربیات سال‌های گذشته برای ثبت جهانی این اثر قدم بر خواهیم داشت. 

سرپرست پایگاه ملی طاق‌بستان با بیان اینکه تدوین پرونده ثبت جهانی طاق‌بستان در دستور کار قرار گرفته است، افزود: اقداماتی را در دستور کار قرار داده‌ایم که یکی از آنها مرمت درخت "رحمت" به عنوان یکی از آثار فاخر در داخل مجموعه فرهنگی تاریخی طاق‌بستان است که قبل از پایان امسال این کار انجام خواهد گرفت. 

او ادامه داد: برنامه‌ریزی برای چاپ و رونمایی از تمبر یادبود مجموعه فرهنگی تاریخی طاق‌بستان ظرف یک ماه آینده و اجرای یک نورپردازی ویژه و کم نظیر برای مجموعه از دیگر موارد در دست اقدام است. 

طالب‌نیا گفت: همچنین بنا داریم که یک مسیر پیاده روی معلولین را در مجموعه تاریخی تاق بستان طراحی کنیم که استارت آن را پیش از پایان سال‌ خواهیم زد. 
 
او با بیان اینکه طاق‌بستان یکی از شاخص‌ترین آثار هنری دنیاست که باید معرفی شود، افزود: مرکز مطالعات دوره ساسانی را سریعتر در این مجموعه راه اندازی می‌کنیم تا صاحب نظران و پژوهشگرانی که در حوزه ساسانی فعالیت می، کنند به عنوان یک نمونه خوب به طاق‌بستان نگاه کرده و ما نیز با آنها تعاملاتی را داشته باشیم. 

سرپرست پایگاه ملی طاق‌بستان با تاکید بر اینکه این مجموعه می‌تواند به مرکز گردشگری غرب کشور تبدیل شود، عنوان کرد: طاق‌بستان نزدیک‌ترین سایت تاریخی غرب کشور به یک فرودگاه و واقع در بافت شهری است که این مسئله‌ می‌تواند در بحث جذب گردشگر خارجی به آن کمک کند. 

در ادامه این نشست خبرنگاران رسانه‌های استان پرسش‌های خود را در حوزه‌های مختلف مطرح کردند. 

انتهای پیام/

 

انتهای پیام/

کد خبر 14011015417912

برچسب‌ها