نخستین سمینار علمی «نگرش تحلیلی بر چشم‌انداز باستان‌شناسی کشور» در استان گیلان برگزار شد

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گیلان ابراز امیدواری کرد با مساعدت دستگاه‌های ذیربط و اختصاص اعتبار لازم اهداف اداره کل در بخش مطالعات باستان‌شناسی بیش از پیش تحقق یابد.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گیلان؛ ولی جهانی پنج‌شنبه 15 آذر ماه 1401 با اعلام این خبر گفت: نخستین سمینار علمی «نگرشی تحلیلی بر چشم انداز باستان‌شناسی کشور» با حضور ئیس پژوهشگاه باستانی‌کشور، رئیس موزه ملی ایران، رئیس موسسه باستان‌شناسی و جمعی از باستان‌شناسان نامی کشور در پژوهشکده گیلان‌شناسی رشت برگزار شد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گیلان افزود: هدف از این همایش آسیب‌شناسی و بررسی چالش‌های باستان‌شناسی کشور، معرفی فرصت‌ها، ارزیابی ظرفیت‌ها و راهبردهای توسعه در حوزه میراث فرهنگی و باستان شناسی و تقویت سازوکارها، تعیین و تبیین سیاست‌های بلند مدت و لزوم تدوین برنامه‌های دقیق و رصد و پایش فرصت‌ها برای رسیدن به توسعه پایدار است.

جهانی با اشاره به اهمیت دست یافتن به زوایای مبهم از دوران‌های مختلف باستان شناسی در گیلان گفت: تاکنون با استناد بر کاوش‌های باستان شناسی در نقاط مختلف استان به طور مشخص از دوران‌های پارینه سنگی، فراپارینه سنگی، نوسنگی، عصر آهن، دوران های تاریخی و اسلامی اطلاعات مهمی به دست آمده و در مجموع لازم است برای روشن شدن زوایای پنهان این دوره ها کاوش های هدفمند و دامنه‌داری انجام شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان ابراز امیدواری کرد با مساعدت دستگاه‌های ذیربط و اختصاص اعتبار لازم اهداف اداره‌کل در بخش مطالعات باستان‌شناسی بیش از پیش تحقق یابد.

بررسی فرصت ها و چالش های باستان شناسی کشور

برگزاری اتفاقات علمی به عنوان جزیی از فرآیند مدیریت دانش و برقراری و تقویت ارتباط میان اعضای علمی و صاحب نظران این عرصه به منظور تبادل اندیشه، نشر و اشاعه راهکارهای کاربردی و در نهایت رسیدن به خرد جمعی در جامعه باستان شناسی امری بس ضروری است.

دبیر اجرایی نشست تخصصی " نگرشی تحلیلی بر چشم انداز باستان شناسی کشور" در گیلان با بیان موضوع یادشده گفت: امروزه اهمیت و جایگاه میراث فرهنگی و کارکردهای پژوهشی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و هویتی آن بر کسی پوشیده نیست به واسطه همین اهمیت و تأثیرات بنیادین است که جوامع مختلف سعی در حفظ، شناخت و شناساندن میراث فرهنگی خود دارند.

مهدیس نجف زاده اظهار کرد: کشور ما نیز به واسط پیشینه تاریخی و فرهنگی بسیار غنی، آثار و محوطه‌های تاریخی - فرهنگی بسیاری را در خود جای داده است؛ موضوعی که ضرورت حفاظت و پژوهش در حوزه میراث فرهنگی را در کشور دو چندان می‌کند.

نجف زاده همچنین، ضرورت همکاری، تعامل سازنده، هم افزایی و مشارکت تمامی نهادهای دولتی و مدنی تأثیرگذار و مرتبط و استفاده از ظرفیت ها و پتانسیل های موجود، تشکیل کارگروه‌ها و ارتباط مستمر و ارائه مداوم نتایج، دستاوردها، مشکلات و موانع، بررسی ظرفیتهای مناسب باستان شناسی برای تثبیت و نهادینه کردن کارکردهای فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و هویتی میراث فرهنگی در میان نسل امروز را از جمله اهداف طرح دانست.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

کد خبر 1401101570913

برچسب‌ها