4 اثر ناملموس همدان ثبت ملي شد

مديركل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان همدان از ثبت ملی 4 اثر ناملموس همدان خبر داد.

به گزارش میراث‌آریا به نقل از روابط عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی همدان، محسن معصوم علیزاده، دوشنبه 19 دی ماه، گفت: در زمینه آثار ناملموس از جمله سوغات و غذاهای محلی، همدان حرف‌های زیادی برای گفتن دارد که به تازگي 4 پرونده آن ثبت ملی شده است.

مديركل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان همدان، با بیان اینکه 4 پرونده میراث ناملموس استان همدان در فهرست آثار ملی به ثبت رسید، گفت: قالی چارچنگ روستاهای کسب و ننج ملایر، فن تهیه آش ماسوا در علی آباد دمق ملایر، بازي دست چاله در روستای وندرآباد شهرستان اسدآباد و حلواي مغزي اشترمل در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

محسن معصوم عليزاده، اظهار داشت: آثار ملموس و ناملموس هر کدام در هویت و فرهنگ یک شهر اثرگذار است و ضرورت حفظ و ماندگاری این آثار ثبت ملی آنهاست.

اوبا تأکید بر ضرورت حفاظت و پاسداری از میراث فرهنگی معنوی و ناملموس عنوان کرد: آش ماسوا و حلواي مغزي از سوغاتي و غذاهای سنتی استان همدان است که طی چند روز گذشته به فهرست آثار میراث فرهنگی ناملموس کشور اضافه شد.

معصوم عليزاده سنت‌های شفاهی، هنرهای اجرایی و نمایشی، فعالیت‌های جمعی، آئین‌ها و جشن‌ها، خوراک و پوشاک را جزئی از میراث فرهنگی ناملموس معرفی کرد و گفت: میراث فرهنگی ناملموس ذخایر فرهنگی و بخش مهمی از اصالت و هویت مردم مناطق مختلف هستند که نسل به نسل منتقل شده و ثبت این میراث ارزشمند از اهمیت بالایی برخوردار است.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

کد خبر 14011020889190

برچسب‌ها