اولین همایش معرفی کهن دیار فراهان برگزار شد

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان فراهان گفت: همزمان با یکصدو هفتادو یکمین سالگرد شهادت امیرکبیر اولین همایش معرفی کهن دیار فراهان برگزار شد.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی، سعید نیک نام روز سه‌شنبه 19 دی ماه 1401 گفت:  این همایش همزمان با  گرامیداشت یکصدو هفتاد و یکمین سالروز شهادت میرزاتقی‌خان امیرکبیر به منظور پاسداشت خدمات و زحمات امیرکبیر، با حضور فرماندار شهرستان، اساتید، صاحب نظران، نویسندگان، نخبگان، پژوهشگران در سالن دانشگاه آزاد شهرستان فراهان برگزار شد.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان فراهان افزود: در این مراسم بهترین مقاله‌ها، شعر و داستان از شخصیت وجودی امیرکبیر ارائه شد.

او با تاثیر فراهان در رشد موسیقی عاشیق و چگورنوازی گفت: در این مراسم قطعه‌ای از موسیقی چگونوازی اجرا شد.

نیک‌نام افزود: در پایان مراسم از مقالات برگزیده با اهدا لوح و تندیس جشنواره تجلیل شد.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان فراهان  با اشاره به اینکه میرزاتقی خان امیر کبیر زاده خطه فراهان است ادامه داد: ۲۰ دی ماه سالروز شهادت میرزاتقی خان امیرکبیر است که به دلیل استبداد ستیزی در دوره صدر اعظمی خود در دوران قاجار با همدستی عوامل داخلی و خارجی به شهادت رسید.

میرزا محمدتقی خان به خاطر هوش و استعداد كم‌نظيرش از همان دوران نوجوانی مورد توجه قرار گرفت و به ترتيب به سمت منشی گری آن دو دست يافت و به سرعت مورد توجه قائم‌مقام و عباس ميرزا نايب‌السلطنه قرار گرفت.

فسادها، عدم كفايت مديران، رشوه خواری زمامداران به ويژه فرمانداران شهرهای مختلف يكی از معضلات و مشكلات كشور ايران در زمان قاجار بود و اميركبير توانست با درايت و تيزهوشی و استفاده از نيروهای كارآمد با همه آنها مبارزه كند.

اميركبير در محرم 1268 از مقام صدارت اعظمی عزل شد و در شب شنبه 18 ربيع‌الاول 1268 توسط حاجب‌الدوله در حمام فين كاشان به قتل رسيد.

انتهای پیام/

 

انتهای پیام/

کد خبر 1401102172907

برچسب‌ها