غرفه دالاهو شهر ملی تنبور در نمایشگاه بین‌المللی تهران دایر می‌شود

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کرمانشاه از برپایی غرفه معرفی دالاهو شهر ملی ساخت ساز تنبور با مشارکت شهرداری کرند در نمایشگاه ملی صنایع‌دستی و بین‌المللی گردشگری تهران خبر داد.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کرمانشاه، محمدرضا سهیلی روز پنجشنبه ۲۲ دی ماه در نشست با فرماندار دالاهو و شهردار و رئیس شورای شهر کرندغرب، اظهار کرد: شهرستان دالاهو نیاز به تعریف و تمجید ندارد، یکی از جامع‌ترین شهرستان‌های استان از نظر جاذبه‌های گردشگری، میراث‌فرهنگی و تنوع صنایع‌دستی است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کرمانشاه، افزود: ثبت شدن دالاهو به عنوان شهر ملی ساخت ساز تنبور در کنار ظرفیت صنایع فلزی و آهنگری شهرستان شرایطی را فراهم کرده است که این شهرستان به قطب تولیدات صنایع‌دستی تبدیل شود.

او با اشاره به ثبت ملی دو میراث ناملموس شهرستان در هفته گذشته از جمله «ساخت قفل رمزدار کرند» و آئین «گهواره وه کول»، گفت: کرند در همه زمینه‌ها شهر سرآمدی است و این نشان دهنده این است که مردم با فرهنگ و دارای تاریخ و تمدنی در این سرزمین زندگی می‌کنند.

سهیلی افزود: متاسفانه تعریف مسیر گردشگری دردالاهو به خوبی انجام نشده است و با وجود قرار گرفتن در کوریدور شرقی غربی استان با جاده‌های مناسب و قرار گیری در مسیر عتبات عالیات از این ظرفیت ویژه به خوبی استفاده نشده است.
او با بیان اینکه هیچ شهری از استان کرمانشاه ظرفیت کرند برای صنایع‌دستی را ندارد، گفت: آماده برگزاری جشنواره‌های ویژه با همکاری شهرداری برای معرفی هرچه بیشتر شهرستان هستیم.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کرمانشاه در ادامه تاکید کرد: با توجه به در پیش بودن نمایشگاه ملی صنایع‌دستی و نمایشگاه بین‌المللی گردشگری تهران و تاکید وزارت‌خانه برای حضور شهرهای ملی در نمایشگاه، امیدوار غرفه دالاهو به عنوان شهر ملی ساخت تنبور با مشارکت شهرداری و مسئولان محلی به صورت ویژه برپا شود.

او افزود: حضور قدرتمند در این نمایشگاه با توجه به بازدید داوران ملی و بین‌المللی می‌تواند زمینه‌ساز ثبت جهانی دالاهو به عنوان شهر تنبور شود.

سهیلی در خاتمه اظهارکرد: با توجه به رایزنی‌های انجام شده اگر خود شهرداری کرند بخواهد در حوزه گردشگری سرمایه‌گذاری کند ما می‌توانیم از محل اعتبارات تبصره ۱۸ به تسهیلات پرداخت کنیم.

در ادامه کیومرث جلیلیان فرماندار شهرستات دالاهو، اظهار کرد: شهرستان دالاهو مهد هنر است و هنرمندان برجسته‌ای در حوزه ساخت و نوازندگی سازهای سنتی دارد.

فرماندار شهرستان دالاهو تاکید کرد: ما از ظرفیت نمایشگاه تهران برای معرفی شهرستان استفاده حداکثری می‌کنیم.

او گفت: هنه تلاش ما این است که دالاهو به عنوان شهر ملی تنبور برند بین‌المللی پیدا کند.

جلیلیان افزود: همچنین تعداد زیادی هنرمند در شهرستان در حوزه صنایع‌ فلزی فعالیت می‌کنند که باید به دنبال یک مکان مناسب برای عرضه محصولات صنایع‌دستی برای این صنعتگران باشیم.

او گفت: کل شهرستان ظرفیت گردشگری دارد اما به صورت سنتی اداره می‌شود که باید تاسیسات اقامتی و پذایرایی مناسبی در شهرستان ایجاد شود.

در پایان این جلسه مقرر شد با مشارکت شهرداری و سایر دستگاه‌های فرهنگی شهرستان دالاهو، غرفه شهر ملی تنبور در نمایشگاه بین‌المللی گردشکزی تهران دایر شود.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

کد خبر 14011022417604

برچسب‌ها