محوطه قره‌قوزلو میاندوآب، شهری متعلق به هزاره سوم قبل از میلاد

آذربایجان غربی از جمله استان‌های با قدمت و تاریخی بوده که در کاوش‌های انجام شده در هر گوشه از این استان شواهد معتبر زیادی از زندگی انسان‌های گذشته در دوره‌های مختلف به‌دست آمده است که از جمله این سندها می‌توان به کاوش‌های انجام شده در محوطه قره‌قوزلو میاندوآب اشاره کرد که نشانه‌هایی از وجود شهری متعلق به هزاره سوم قبل از میلاد در این محوطه به‌دست آمده است.

محوطه­ 30 هکتاری قره­‌قوزلو در نزدیکی روستایی به همین نام از توابع میاندوآب و جنوب شرق دریاچه­ ارومیه قرار داشته که براساس کاوش‌های لایه­‌نگاری، به لحاظ وسعت و غنای آثار سفالی يكی از محوطه­‌های مهم و شاخص استان به‌خصوص در عصر مفرغ، آغاز دوره ورود به شهرنشینی محسوب می‌شود.

وسعت 30 هکتاری عرصه تپه، وجود ابزارآلات استخوانی، جوش­‌های كوره و سفا­ل­‌های سوخته و دودزده نشان می‌دهد، اين محوطه يكی از مراكز مهم صنعتی و تولیدی در دوره­ مفرغ بوده و شاخصه‌های شهرنشینی در هزاره سوم قبل از میلاد را تداعی می‌کند که چند دوره­ متوالی بی‌وقفه مسكون بوده است.

\"\"

کشف نقوش هندسی و حیوانی در قره‌قوزلو

وجود نقش‌­های مختلف هندسی، حيوانی و گياهی بر روی ظروف نشان از قدرت و خلاقيت بالای سازندگان در اين مکان فرهنگی در جنوب شرقی درياچه اروميه می­‌دهد. وجود منابع آبی و معادن زیرزمینی در دشت میاندوآب در بهره­‌برداری و تولید مصنوعات مختلف در محوطه قره‌قوزلو مؤثر بوده است.

در منطقه مياندوآب كانسارهای فلزی و غيرفلزی در ميان سازندهای مختلف به‌صورت كانسارهای معدنی ديده می­‌شود كه بخشی از آن‌ها در حال بهره‌­برداری و قسمتی نيز به­‌صورت توان معدنی قرار دارند.

\"\"

شواهد تولید در قره­‌قوزلو به دو صورت منقول و غیرمنقول بوده که شواهد غیرمنقول شامل کوره­‌ها، اجاق­‌ها و شواهد منقول شامل سفال­‌های سوخته و سنگ‌های ساب هستند.

نزدیکی این محوطه به منابع آبی، تکنیک­‌های تولید، فرم، ابعاد و تزئینات موجود بر روی سفال­‌ها نشان از تولید تخصصی و انبوه در این مکان دارد.

\"\"

وجود ابزارهای استخوانی

ساخت ابزارهای سنگی تراشیده، اشیای استخوانی و صدفی، تولید ظروف سفالی و فعالیت­‌های مربوط به طبخ و ذخیره‌سازی نشان می­‌دهد بخش بزرگی از این محوطه اختصاص به فعالیت‌­های تولیدی داشته است.

پیدا شدن سنگ­‌های ساب، شواهدی دال بر فعالیت­‌های غنی کشاورزی بوده و به دلیل مجاورت با منابع غنی آبی این امکان همواره وجود داشته است.

در زمینه تولید سفال هم باید گفت که این امر به شکل استاندارد انجام می­‌گرفته است، وجود نقوش متعدد از جمله اشکال پاپیونی، مثلثی، هندسی و سایر تزئینات موجود بر روی آنها و ترکیبات و مواد استفاده در آنها همه از تولید تخصصی حکایت دارند.

این شواهد گویای این است که در قره‌­قوزلو تولید چند منظوره توسط افراد ساکن در آن و به­‌طور تخصصی انجام می­‌شده است، نمونه تولیدات این محوطه با آثار تولیدی سایر محوطه­‌های هم‌جوار قابل مقایسه هستند.

\"\"

مشابهت اشیای صدفی قره‌قوزلو با اشیای محوطه حاجی‌فیروز

سفال­‌های منقوش قره­‌قوزلو از لحاظ رنگ، فرم و نقوش شباهت­‌های زیاد با سفال­‌های تپه­ سه‌گردان مهاباد دارند، همچنین اشیای استخوانی، سنگی و صدفی آن در محوطه حاجی‌فیروز در دشت سلدوز و تپه­ یانیق واقع در ضلع شرقی دریاچه ارومیه مشابهت زیادی دارند.

پیکرک‌­های گلی مکشوفه از این محوطه با پیکرک­‌های حاجی‌فیروز مشابهت فراوانی دارند، ابزارهای سنگی، استخوانی و سفالی قره­‌قوزلو با آثار محوطه­‌های اهرنجان و قره‌تپه در سلماس مشابه هستند.

حاصل سخن اینکه محوطه قره­‌قوزلو همانند سایر محوطه­‌های عصر مفرغی نشانه‌های قوی از تولید در این دوره را دارد و باستان‌شناسان را به این نتیجه می‌رساند که در دوره مفرغ تولید به شکل کاملاً تخصصی و گسترده بوده و سبب تقسیم کار و افزایش محصولات شده به تبع آن توسعه و پیشرفت جوامع را امکان‌پذیر کرده است.

ارزیابی داده‌­های به‌دست آمده از محوطه­ قره­‌قوزلو تنوع تولیدات مختلف را در این محوطه از منظر کمی و کیفی به ما نشان می­‌دهد براین اساس می­‌توان چنین تحلیل کرد که در عصر مفرغ دوره تغییرات زیادی در ویژگی­‌های مکانیکی فلزات ایجاد و تولیدات از دوام، استحکام و کیفیت بالایی برخوردار شده و خواص فیزیکی آن‌ها ارتقا پیدا کرد.

در قره‌­قوزلو شواهد مستند کافی از تعداد قطعات سنگی، استخوانی و صدف­‌هایی داریم که آنها را به شکل‌­های خاص و دارای کاربری­‌های ویژه تولید کرده‌اند که نشان از مهارت در ساخت فرهنگ مادی و قابلیت­‌های فناوری آن به شمار می‌رود.

در سایه همین قابلیت­‌هاست که در عصر مفرغ شاهد ارتباط با محیط‌زیست و فعالیت‌­های تولیدی بی­‌سابقه­‌ای هستیم که زندگی اجتماعی را متغیر کرد و دلایل قوی بر آغاز اجتماعات شهرنشینی هستند.

موقعیت جغرافیایی تپه­ قره قوزلو

 تپه­ باستانی قره‌­قوزلو در جنوب دریاچه ارومیه و 35 كيلومتری شمال غرب شهرستان مياندوآب و چهار كيلومتری شرق روستای قره­‌قوزلو واقع شده است، موقعیت جغرافیایی این محوطه 37 درجه و 7 دقيقه و 48 ثانيه طول جغرافيايی و 45 درجه و 54 دقيقه و 68 ثانيه عرض جغرافيايی است.

ارتفاع تپه از سطح دریا  هزار و 308 متر، نسبت به زمین­‌های مجاور حدود 12 متر و وسعت تپه حدود 30  هکتار بوده که به­‌صورت طولی در جهت شمالی-جنوبی گسترش يافته است.

انتهای پیام/

کد خبر 14011024378934

برچسب‌ها