نمایش مادر و کودک باستانی 7هزار ساله در موزه ملی ایران

موزه ملی ایران به‌مناسبت میلاد با سعادت حضرت فاطمه زهرا (س) و پاسداشت مقام مادر تک اثر «پیکرک گلی مادر و کودک» را به نمایش گذاشته است.

به‌گزارش میراث‌‌‌‌‌‌‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی موزه ملی ایران، جبرئیل نوکنده رئیس کل موزه ملی ایران درباره این نمایشگاه گفت: این موزه همزمان با میلاد باسعادت حضرت فاطمه زهرا (س) یکی از آثار شاخص و منحصر بفرد  گنجینه خود را در قالب یک نمایشگاه تک اثر  در معرض دید علاقه‌مندان قرار داد.
 
او در شرح  این مادر و کودک باستانی بیان کرد: این پیکرک از کاوش‌های باستان‌شناسی یک ساختمان منقوش موسوم به نیایشگاه با قدمتی در حدود هفت‌هزار سال در تپه زاغه دشت قزوین به‌دست آمده است. جنس آن از گل پخته بوده و نمایشگر مادری با فرزندی در آغوش است. سر مادر کشیده و تقریبا مخروطی شکل است و چشم‌های او با چند شیار نمایش داده شده است. کودک از گل‌های گـلوله شده به صورت جـداگانه ساخته‌شده و به پیکرک افزوده شده است.
 
رئیس کل موزه ملی ایران ادامه داد: این پیکرک تنها نمونه کشف شده از هنر حجمی پیش از تاریخ ایران است که مادر با فرزندی در آغوش را نشان می‌دهد. پیکره‌ساز  کودک را  چنان هنرمندانه در آغوش و در میان بازوان مادر به نمایش گـذاشته که عـلی‌رغم انـدازه  کوچک آن نمایشی از حـس عاطفی مادرانه را نسبت به فرزنـدش به بیننده  الـقا مـی‌کند و شاید برای تاکید به این موضوع هنرمند به صورت خلاقانه از مرز طبیعت‌گرایی عبور کرده و این مادر را با چهار دست نمایش داده است.
 
این اثر  روایتگر  بیش از هفت هزار سال فرهنگ و تمدن غنی ایران زمین است و تا 30 دی‌ماه 1401 در طبقه همکف  موزه ایران باستان در معرض دید علاقه‌مندان قرار خواهد داشت.
\"\"

انتهای پیام/

کد خبر 1401102695721

برچسب‌ها