راه ابریشم در پایگاه مطالعات راه ابریشم بررسی شد

با توجه به کاستی‌هایی موجود در خصوص مطالعات مربوط به راه‌های تاریخی و از جمله راه ابریشم در کشور تشکیل پایگاه مطالعات راه ابریشم در سال 1395 در هیات امنای پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری با هدف مطالعه در خصوص راه‌های تاریخی و بویژه راه ابریشم، شناسایی شهرها، روستاها، عناصر و تاسیسات وابسته و به طور کلی میراث ساخته شده در این مسیر و... مصوب شد و هم‌اکنون در حال فعالیت است.

به گزارش میراث‌آریا به نقل از روابط‌عمومی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، مهناز اشرفی رئیس پژوهشکده ابنیه و بافت‌های تاریخی‌فرهنگی امروز 11 بهمن 1401 در همایش «چشم‌انداز منطقه‌ای میراث راه ابریشم، هم‌زیستی فرهنگ‌ها» سخن می‌گفت در تشریح فعالیت‌های پایگاه مطالعات راه ابریشم، با اشاره به اینکه راه‌های تاریخی‌فرهنگی شکل گرفته در گذر زمان، شریان‌های اصلی و ارتباطی بین زیستگاه‌های بشر بوده‌اند، تصریح‌ کرد: به‌نسبت اهمیت راه‌ها، متأسفانه تحقیقات و توجهات کمتری را از سوی محققان در سال‌های گذشته شاهد بوده‌ایم.

او افزود: این موضوع در بین محققان همه کشورها کم‌وبیش صادق بوده، اما در یکی دو دهه اخیر توجه به موضوع راه‌های تاریخی و اهمیت شناخت و حفاظت از آن‌ها مورد توجه بیشتر جهانیان قرار گرفت،‌ به‌طور مثال تشکیل کمیته علمی راه‌های فرهنگی در ایکوموس جهانی و تدوین منشور راه‌های فرهنگی در سال 2008 گواه این نکته است.

اشرفی با اشاره به اینکه در سال‌های اخیر راه ابریشم توسط کشورهای مختلف بویژه کشور چین بسیار مطرح و مورد توجه واقع شده به طوری‌که بسیاری از کشورهایی که نقش پررنگی در این راه نداشته‌اند امروزه همراه کشور چین فعالیت می‌کنند، اظهار کرد: آنچه که در این بین جلب توجه می‌کند نقش کم‌رنگ کشور ایران است که همواره حلقه اتصال شرق به غرب در راه‌های تاریخی مختلف( راه شاهی، راه ادویه و..) بوده و موقعیت بسیار مهمی داشته، به همین دلیل بر همه میراث دوستان کشورمان ایران واجب است که برای شناسایی و شناساندن این پیشینه ارزشمند کوشا باشند.

رئیس پژوهشکده ابنیه و بافت‌های تاریخی‌فرهنگی افزود: در این راستا و با توجه به کاستی‌هایی که در خصوص مطالعات مربوط به راه‌های تاریخی و از جمله راه ابریشم در کشور ملاحظه شده، پژوهشکده ابنیه و بافت‌های تاریخی‌فرهنگی پیشنهاد پایگاه مطالعات راه ابریشم را مطرح کرد که در سال 1395 در هیات امنای پژوهشگاه با هدف مطالعه در خصوص راه‌های تاریخی و بویژه راه ابریشم، شناسایی شهرها، روستاها، عناصر و تاسیسات وابسته و به طور کلی میراث ساخته شده در این مسیر، برگزاری رویدادهای مرتبط و توسعه ارتباطات بین‌الملل مصوب شد.

او گفت: این پایگاه در ادامه فعالیت‌های خود،  با برگزاری کنفرانس بین‌المللی باستان‌شناسی و حفاظت در امتداد جاده ابریشم در سال 1397 تلاش کرد تا با گردهمایی محققان و پژوهشگران داخلی و بین‌المللی ضمن بهره‌مندی از تجارب انجام شده بتواند به راه‌اندازی و توسعه جریان توجه به این مقوله را تقویت کند.

اشرفی اظهار کرد: حاصل این رویداد 2 مجموعه مقاله که یکی حاوی   33 مقاله به زبان فارسی بود و امروز این مجموعه رونمایی خواهد شد و دیگری مجموعه مقالات برگزیده به زبان لاتین که حاوی 14 مقاله از نویسندگان داخلی و بین‌المللی است و در سال 2022 میلادی توسط طرف چینی و اتریشی تدوین، ویرایش و چاپ شد.

او خاطرنشان‌ کرد: بدنبال آن با برگزاری جلسات مختلف سعی شد محققان و فعالان حوزه راه ابریشم در کشور شناسایی شده و از نقطه نظرات و تجارب آن‌ها برای هم‌افزایی هرچه بیشتر استفاده شود.

رئیس پژوهشکده ابنیه و بافت‌های تاریخی‌فرهنگی در پایان افزود: همایش امروز نتیجه این هم‌افزایی‌هاست که به پیشنهاد پایگاه مطالعات راه ابریشم پژوهشگاه و با مشارکت فعالان حوزه راه ابریشم در دانشگاه‌های مختلف از جمله مرکز مطالعات راه ابریشم در دانشکده شهید بهشتی، دانشگاه تهران و انجمن همگرایی مواریث تمدن ایرانی شکل گرفته که امید است با برگزاری چنین رخدادهایی هرچه بیشتر بتوان به بالندگی و پویایی مطالعات مربوط به راه‌های فرهنگی تاریخی و از جمله راه ابریشم نزدیک شویم.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

کد خبر 14011111330287

برچسب‌ها