اجرای آیین‌های ناملموس هرمزگان در شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی هرمزگان از اجرای برنامه‌های آیینی سنتی و میراث ناملموس استان در شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری تهران خبر داد.

به گزارش میراث آریا به نقل از روابط‌غمومی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی هرمزگان، محمد محسنی روز جمعه 21 بهمن ماه 1401 با اعلام این خبر گفت: آیین‌های سنتی رزیف، یامال و صوت بندر تاریخی لافت در حاشییه شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع وابسته به اجرا در آمدند. 

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی هرمزگان با اشاره به اینکه مردم هرمزگان تجارت‌شان مبتنی با دوستی با دریا بود، افزود: و هرمزگان قطب بزرگ و مهم اقتصاد دریا پایه است و تنها استانی است که به سه آب دریای خلیج‌فارس، دریای عمان و آبهای اقیانوس هند راه دارد و این آیین ها ریشه در دریا دارد. 

او ادامه داد: آیین‌های رزیف، یامال و صوت در بندرتاریخی لافت و برخی از نقاط استان برگزار می‌شود که یکی از ویژگی‌های آن داشتن موسیقی پرغنای محلی و با فرهنگ غنی دریایی است.
محسنی درباره مراسم رزیف گفت: مراسم آیینی رزیف تلفیقی از نواها، موسیقی و حرکات دسته جمعی هماهنگ است که در اعیاد و مراسم جشن و سرور از گذشته‌ای دور تا به امروز در هرمزگان برگزار می‌شود. 
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی هرمزگان ادامه داد: مراسم یامال مربوط به دریانوردان قدیم بنادر لافت و کنگ بوده که در هنگام کار نهمه یامال را با ریتم و نوایی خاص می‌خواندند و درگذشته چون سفرهای دریایی به منظور به دست آوردن روزی (مال) بوده  در طول سفر همیشه این مراسم را اجرا می‌کردند و از خداوند طلب روزی می‌کردند.
او افزود: خواندن این اشعار باعث می‌شد که دریانوردان نیروی بیشتری را برای کارکردن بدست آورند.
محسنی در مورد موسیقی صوت گفت: هر زمانی که شناور، کشتی و لنج‌ها به حرکت در می‌آمده و به سوی تجارت و صیادی در حرکت بودند دریانوردان با دریا همراه می‌شدند و صوت را می نواختند و اجرا می‌کردند.

 

انتهای پیام/

کد خبر 14011121395884

برچسب‌ها