دستاوردهای نشست پرنده‌نگری خوزستان در نمایشگاه گردشگری تهران

هم‌زمان با شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع وابسته، «نشست تخصصی پرنده‌نگری استان خوزستان» با همکاری اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان خوزستان و اعضای میز ملی حیات وحش کشور برگزار شد.

به‌گزارش میراث‌آریا به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان، در این نشست ظرفیت‌های پرنده‌نگری در استان خوزستان معرفی و چالش‌ها و راهکارهای توسعه‌ی پایدار پرنده‌نگری در خوزستان بررسی شد.

طی این نشست، پرویز بختیاری، مدرس و فعال پرنده‌نگری، به ویژگی‌های جغرافیایی استان خوزستان اشاره کرد و از اهمیت سایت‌های استان در صنعت پرنده‌نگری گفت.

\"\"

در ادامه، رضا علی‌اصل، فعال و مدرس گردشگری حیات‌وحش نیز گفت: خوزستان از عالی‌ترین مقاصد پرنده‌نگری کشور است. این استان با ۳۹۹ گونه پرنده، رتبه‌ی اول پرنده‌نگری را در کشور دارد و مقصد غیرقابل جایگزین در پرنده‌نگری است.

او به نقش جوامع محلی اطراف زیستگاه پرندگان و استفاده از تجربیات و همراهی آن‌ها در نقش راهنمای محلی اشاره کرد و این‌که چهگونه با ذینفع کردن جامعه‌ محلی در فعالیت‌های پرنده‌نگری، فشار روی زیستگاه‌ها کمتر می‌شود.

همچنین در ادامه محمدرضا رکنی، کارشناس پژوهشگاه باستان‌شناسی میراث‌فرهنگی و گردشگری پژوهشکده‌ باستان‌شناسی  ضمن بیان فعالیت‌های حفاظتی زیست‌بوم‌های محوطه‌های سایت‌های جهانی، از انواع گونه‌های بومی و مهاجر اطراف سایت‌ها  همچون اردک سرسفید، خروس کولی، چوب‌پا، آبچلیک، ماهی‌خورک، چکاوک کاکلی، دم‌جنبانک، لیکو، دم چتری، سینه سرخ، توکای باغی و سیاه،‌سار، کلاغ، جغد انبار و غیره و ویژگی‌‌های رفتاری هرکدام و در ارتباط با جامعه‌ محلی و حضور گونه‌های جانوری و پرندگان در اثر مهرهای چندهزارساله سخنانی مطرح کرد.

پورنگ پورحسینی، معاون سابق اداره‌کل طبیعت‌گردی وزارت میراث‌فرهنگی نیز در این نشست به اهمیت ادبیات کسب و کار و بهره‌ مطلوب اقتصادی از داشته‌های فرهنگی و طبیعی به عنوان راهکار توسعه‌ پایدار و توسعه‌ پادشکننده اشاره کرد.

\"\"

در ادامه محمد جهان‌شاهی، معاون دفتر توسعه‌ گردشگری داخلی از چالش‌های و فعالیت‌های دردست انجام کمیته‌ طبیعت‌گردی و اهمیت موضوع سخن گفت و آذردخت نوذری کارشناس طبیعت‌گردی استان خوزستان نیز از فعالیت‌های انجام‌شده در استان خوزستان در حوزه‌ پرنده‌نگری همچون برگزاری کارگاه پرنده‌نگری با همکاری دانشگاه چمران و نمایشگاه عکس پرندگان و انتشار کتاب با موضوع پرنده‌نگری و برنامه‌های آتی این حوزه سخن مطالبی را بیان کرد.

در این نشست کتاب "راهنمای پرنده‌نگری خوزستان" توزیع و کتاب در دست انتشار "اطلس پرندگان خوزستان" با حضور حجت طاهری، یکی از نویسندگان و عکاس کتاب معرفی شد.و نیز از تجربیات تولید کتاب و فیلم‌های مرتبط با پرندگان در استان خوزستان سخنانی گفته شد.

شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع وابسته تهران، از ۱۸ لغایت ۲۱ بهمن‌ماه سال جاری به مدت چهار روز در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار شد.

\"\"

\"\"

\"\"

\"\"

 

انتهای پیام/

کد خبر 14011125478686

برچسب‌ها