فرصت یک هفته‌ای رشت برای اخذ عنوان شهر جهانی صنایع‌دستی/ هماهنگی و مشارکت همه دستگاه‌ها برای آمادگی ضروری است

سرپرست معاونت صنایع‌دستی گیلان گفت: برای مهیاسازی شرایط قبولی ثبت شهر رشت در یونسکو به‌عنوان «شهر جهانی صنایع‌دستی» تنها یک هفته فرصت داریم و باید به صورت ضرب العجل زیرساخت‌های لازم را فراهم کنیم.

به‌گزارش  میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گیلان دوشنبه 24 بهمن 1401  جلسه کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر رشت به منظور تصمیم‌گیری در نحوه تامین زیرساخت‌های لازم برای بازدید تیم کارشناسی یونسکو جهت اخذ عنوان «جهانی» برای صنایع‌دستی گیلان برگزار شد.

در این جلسه ویژه با حضور اعضای کمیسیون فرهنگی شورای‌اسلامی، سرپرست شهرداری رشت، سرپرست معاونت صنایع‌دستی استان، مدیر روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، معاونت خدمات شهری، رئیس سازمان سیما منظر شهری، رئیس روابط‌عمومی شهرداری، رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی و چند عضو دیگر برگزار شد.

رییس کمیسیون فرهنگی شهر رشت ضمن تبریک عید بزرگ مبعث اعلام کرد: خبر خوبی در راه است و آن اینکه شهر رشت در آستانه اخذ یک عنوان جهانی دیگر و ثبت در سازمان جهانی یونسکو با عنوان «شهر جهانی صنایع دستی» در هفت رشته صنایع‌دستی است.

او توضیح داد: می‌خواهیم با همیاری ادارات مختلف و شهروندان موجب تعالی شهر رشت شویم و معتقدیم این شهر با تکیه بر خلاقیت‌های فردی شهروندان و پشتوانه قدمت تاریخی و خوش ذوقی نسل‌های پیشینِ خود در تولید انواع هنرهای دستی، اکنون در جایگاهی است که می‌تواند این ظرفیت را به جهان معرفی کند.

رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی شورای شهر رشت افزود: شهر رشت پس از برگزاری اجلاسیه بزرگ گردشگری مقاومت در ردیف یکی از کاندیداها برای احراز مقام جهانی شهر صنایع‌دستی قرار گرفت و اکنون با پیگیری‌های کارشناسان صنایع‌دستی گیلان و شهرداری رشت، مقرر شده کارشناسان تیم ارزیابی یونسکو برای بازدید از فضای شهر رشت برای اعطای این مقام در روزهای اوایل اسفند ماه وارد رشت شوند.

او تاکید کرد: برای مهیاسازی شرایط برای قبول ثبت شهر رشت در یونسکو به عنوان شهر جهانی صنایع دستی، باید به شکل ضرب العجل زیرساخت‌های لازم را فراهم کنیم.

رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورا شهر رشت اظهار کرد: تامین زیرساخت‌های لازم برای جهانی شدن در هنرهای سنتی و صنایع‌دستی سخت نیست اما فرصت بسیار کم و در حدود یک هفته است و با توجه به اینکه این اعلام تاریخ از سوی تیم ارزشیابی بوده و ناگزیر زمان کمی در اختیار داریم، لازم است تمام ارگان‌های مربوطه به شکل ضربتی و هماهنگ به موضوع ورود کرده و مقامات بالادست نیز با صدور مجوزهای لازم، ما را در انجام این مهم همراهی کنند.

سرپرست شهرداری رشت هم در این در جلسه درباره نحوه تامین زیرساخت برای دریافت برند جهانی صنایع دستی که در کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی رشت تشکیل شد، اظهار کرد: نامگذاری یک میدان، ایجاد حداقل یک المان مخصوص و دارا بودن یک گذر مخصوص صنایع دستی و اجرای چند نقاشی دیواری از شروط اولیه برای کسب این عنوان است و ما در این خصوص نیازمند مصوبات شورا و نهادهای بالاتر مانند استانداری و هماهنگی با سازمانهای مرتبط مانند اداره کل ارشاد گیلان، میراث فرهنگی و سازمانهای مرتبط در شهرداری رشت هستیم و هماهنگی ضرب العجلی در این موضوع لازم الاجراست.

یزدانی گفت: اگر بتوانیم عنوان جهانی شهر صنایع‌دستی را برای رشت بدست آوریم، در ردیف معدود شهرهای صاحب دو برند در یونسکو خواهیم بود که این امر رونق اعتباری و اقتصادی برای شهر رشت و مهمتر از آن رضایت شهروندان را به همراه خواهد داشت.

خان علی‌نژاد، سرپرست معاونت صنایع‌دستی گیلان هم در ادامه جلسه ضمن برشمردن اصولی که برای تامین زیرساخت‌های لازم برای برندسازی صنایع دستی شهر رشت لازم است، تحقق این امر برای رشت را بسیار مثبت ارزیابی کرد و گفت: رونق اقتصادی و گردشگری برای شهر رشت در این راستا چیزی است که در آینده برای رشت مشاهده خواهیم کرد.

مدیر روابط عمومی میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گیلان افزود: برای دریافت عنوان جهانی در بخش صنایع‌دستی باید در این فرصت چند روزه به صورت شبانه‌روزی تلاش کنیم و اجازه ندهیم این فرصت طلایی برای شهر رشت که با تلاش شبانه روزی چندین ارگان از وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و اداره کل استان انجام شده، از دست برود.

رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورا  هم در خاتمه این جلسه توصیه کرد: سرپرست شهرداری رشت ‌شخصی را برای پیگیری تامین زیرساختهای لازم تعیین نماید و انجام تمام مکاتبات و اخذ مجوزهای لازم در این راستا در دستور کار قرار گیرد.

در این جلسه از دو میدان «گیل و پدر» به عنوان میدان‌هایی که می‌توان با نصب المان مخصوص به صنایع‌دستی اختصاص داد نام برده شد؛ همچنین گذر«پیرسرای رشت» هم به دلیل حضور خراطان، مسیر مناسبی برای این منظور معرفی شد.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

کد خبر 14011125709934

برچسب‌ها