چشم‌انداز گردشگری ژاپن/ از آکیهابارا تا هنا هتل

کشور ژاپن از گذشته مهد فناوری، تکنولوژی بوده و از نوآوران عرصه‌های مختلف صنعتی و خدماتی جهان به شمار می‌رود، این خلاقیت و ارایه خدماتی نوین در زمینه گردشگری، باعث شده ژاپن مقصد اصلی خیلی از گردشگران باشد و جایگاه ویژه‌ای در گردشگری داشته باشد.

میراث آریا: از دهه 1960، کشور ژاپن مترادف با تکنولوژی بوده است. در دهه‌های بعد، شهرت بین‌المللی این کشور برای الکترونیک، صنعت خودرو و روباتیک به طور تصاعدی افزایش یافته است. ژاپن دارای برخی از بزرگ‌ترین شرکت‌های الکترونیکی در جهان، برخی از پیشرفته‌ترین نوآوری‌ها و تعداد برندگان جایزه نوبل در علم بیش از هر کشور آسیایی است. در این مقاله نگاهی به تورهای گردشگری تکنولوژی در ژاپن می‌پردازیم چرا که کشور ما نیز در زمینه رباتیک دارای سوابق خوبی است و ربات سورنا و دیگر تکنولوژی‌ها به دست آمده می‌تواند زمینه ساز گردشگری الکترونیک و تکنولوژِی را فراهم آورند.

آکیهابارا 

منطقه معروف فن‌آوری در توکیو شب‌ها شبیه به بلید رانر است، اما صرف‌نظر از نام آن، شهرت آن برای ابزارها و گجت‌های به روز در آن این نام انتخاب کاملاً شایسته‌ای است.

شما می‌توانید به فروشگاه Yodobashi بروید و تقریباً هر ابزاری را که وجود دارد، از تلفن‌ها گرفته تا دوربین‌ها، رایانه‌ها و لوازم جانبی با آخرین تکنولوژِی خریداری کنید. شما می‌توانید برای سطح به سطح بازی‌های آرکید شگفت‌انگیز، قدیمی و جدید، به SEGA بروید، جایی که ممکن است مجبور شوید ساعت‌ها در آن بمانید. می‌توانید از هر کوچه‌ای با غرفه‌های الکترونیکی و دست‌فروش‌های پر از محصولات مبهم و تخصصی، که ممکن است برخی از آنها را در هیچ جای دیگری نیابید، پیدا کنید. در حالی که تمرکز رنگارنگ آن در چند سال گذشته از الکترونیک به اوتاکو «فرهنگ طرفداران» یعنی بازی‌های فضایی و غیره تغییر کرده است، اما همچنان به عنوان پایتخت آسیایی فناوری‌های مصرف‌کننده برتر است و بازدید از آن برای هر مدیر فنی ضروری است.

تسوکوبا  Tsukuba

حدود یک ساعت در شمال شرقی آکیهابارا با قطار منطقه تسوکوبا قرار دارد که به شهر علم معروف است. تقریباً نیمی از بودجه تحقیق و توسعه ژاپن در اینجا هزینه می‌شود.

یکی از جاذبه‌های برتر شهر، مرکز فضایی تسوکوبا است که در آن می‌توانید نمایشگاه‌ها و تورهای مرتبط با تحقیقات اخیر نجومی و نقش ژاپن در ایستگاه فضایی بین‌المللی را ببینید. اما در اینجا موارد بسیار بیشتری وجود دارد . برای مثال مرکز نمایشگاهی تسوکوبا، که بر موشک‌ها، رباتیک و وسایل نقلیه زیردریایی تمرکز دارد، اما همچنین دارای یک افلاک‌نمای فوق‌العاده و یک ربات معروف در سرسرا است که ارگ ​​می‌نوازد. میدان علوم نیز وجود دارد، جایی که تاکید بر فناوری صنعتی است و نگاهی اجمالی واقعاً شگفت‌انگیز به آینده‌ای نزدیک، بر اساس میزان نوآوری‌های فناوری در موسسه ملی علوم و فناوری صنعتی پیشرفته یا AIST  است.

هنا هتل Henn-na Hotel

اگر با شینکانسن به ژاپن سفر می‌کنید (خود یک شگفتی تکنولوژیک است!) وقتی به جزیره غربی کیوشو رسیدید، بازدید از ساسبو در استان ناکازاکی را فراموش نکنید. در اینجا، هتل Henn-na به عنوان اولین مهمانخانه جهان که توسط روبات‌ها اداره می‌شود، تیتر خبرهای بین‌المللی شد.

ربات‌های موجود در پذیرش، که شامل یک velociraptor هستند، همگی چند زبانه و کارآمد هستند. اتاق انبار توسط یک بازوی مکانیکی اداره می‌شود و کسب و کار کلید اتاق را کنار گذاشته و به جای آن تشخیص چهره را انتخاب کرده است. همه اتاق‌ها مجهز به یک واحد نگهبان با هوش مصنوعی به نام تاپیا هستند که وظایف را طبق دستورات گفتاری انجام می‌دهد و در حالی که تعداد کمی از کارکنان انسانی همیشه برای مواقع اضطراری در محل هستند، تقریباً به طور کامل یک کار تمام رباتی است.

دومین هتل Henn-na اکنون در نزدیکی دیزنی لند توکیو وجود دارد و هتل دیگری برای ناگویا در نظر گرفته شده است، اما این هتل در ساسبو است که توسط کتاب رکوردهای جهانی گینس به رسمیت شناخته شده است. هر کدام را که انتخاب می‌کنید، مطمئن شوید که از قبل رزرو کرده‌اید. به‌طور قابل‌توجهی محبوب است!

در پایتخت پرجنب‌وجوش ژاپن، جاذبه‌های تکنولوژیک دیگری نیز وجود دارد. به عنوان مثال، می‌توانید از جزیره مصنوعی Odaiba دیدن کنید که شامل موزه ملی علوم Miraikan است.

در اینجا می‌توانید آسیمو، ربات انسان‌نمای معروف ساخت هوندا را ببینید و با آن ارتباط برقرار کنید که نامش مخفف «گام پیشرفته در تحرک نوآورانه» است. او شبیه یک مرد کوچک در لباس فضایی است و تقریباً به اندازه یک انسان واقعی متحرک است، با مهارت‌هایی در دویدن، پریدن، تشخیص اشیا، حافظه، مکالمه و اکنون باز کردن بطری.

علاوه بر ارزش سرگرمی، آسیمو یک جهش فوق العاده (و فزاینده) به جلو در مهندسی رباتیک و حتی صنعت مراقبت است.

در جاهای دیگر در Miraikan، می‌توانید نمایشگاه‌های اندروید را ببینید و از فرصت‌های بی‌شماری برای تعامل با روبات‌هایی با اندازه‌ها و عملکردهای مختلف استفاده کنید، بسیار توصیه می‌شود و گاهی اوقات سورئال به نظر می‌آید.

اینها موارد هیجان‌انگیز است و یک سفر یک روزه خوب از توکیو را برای شما رقم  می‌زند.
البته، هیچ تور فناوری توکیو بدون رزرو در رستوران روبات در شینجوکو کامل نخواهد بود، جایی که می‌توانید شاهد قتل عام رباتیک رنگارنگ و سرگرم‌کننده در چیزی باشید که اساساً یک نمایش کف روبات تعاملی فوق‌العاده پرانرژی است. برچسب قیمت ممکن است سنگین به نظر برسد، اما بعید است که پس از مشاهده آن چنین فکر کنید!

نویسنده: بابک صوفیانی

انتهای پیام/

کد خبر 1401112572945

برچسب‌ها