اختصاص بیش از یک میلیارد تومان برای مرمت 23 تابلو نقاشی و بافته تاریخی قجری کاخ گلستان

مدیرکل موزه‌ها گفت: در فاز نخست مبلغ یک میلیارد و 250 میلیون تومان از محل اعتبارات هزینه‌ای اداره‌کل موزه‌ها برای تابلوهای نقاشی رنگ‌و‌روغن و بافته‌های مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان اختصاص یافت.

مرتضی ادیب‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار میراث‌‌آریا گفت: در سال‌جاری حفاظت و مرمت آثار موجود در مجموعه‌های فرهنگی‌تاریخی و موزه‌‍‌‌های کشور به‌طور ویژه در دستور کار اداره‌کل موزه‌ها قرار گرفت. بر این مبنا در فاز نخست مبلغ یک میلیارد و 250 میلیون تومان از محل اعتبارات هزینه‌ای اداره‌کل موزه‌ها برای تابلوهای نقاشی رنگ‌و‌روغن و بافته‌های مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان اختصاص یافت.

مدیرکل موزه‌ها افزود: براساس بررسی‌های کارشناسی اداره حفاظت و مرمت اموال منقول این اداره‌کل، با توجه به میزان اعتبار تخصیص یافته و با همکاری مجموعه میراث‌ جهانی کاخ گلستان، فهرستی از آثار دارای اولویت برای انجام اقدامات حفاظتی و مرمتی این مجموعه جهانی تهیه و در پی آن شرح خدمات تخصصی برای آثار منتخب توسط متخصصان مربوطه در اداره‌کل موزه‌ها تدوین و به کاخ گلستان اعلام شد.

او تصریح کرد: آثار شامل 14 تابلوی نقاشی رنگ‌و‌روغن از جمله 5 اثر از کمال‌الملک، 2 تابلو از صنیع‌الملک و 9 بافته تاریخی قاجاری هستند که در حال حاضر در مخازن و برخی نیز در سالن‌های نمایش مجموعه موجودند.

ادیب‌زاده تأکید کرد: با توجه به نفاست و حساسیت این آثار و لزوم انجام اقدامات بر اساس مبانی علمی حفاظت و مرمت آثار موزه‌ای، برای انتخاب مجری و گروه اجرایی ذی‌صلاح، ضوابطی اعلام شده و در حال حاضر روال قانونی مقدمات اجرای پروژه در مجموعه کاخ گلستان آغاز شده است.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

کد خبر 14011126640107

برچسب‌ها