پژوهش‌های باستان‌شناسی مشترک با عراق در محور ساسانی انجام می‌شود/ برگزاری نمایشگاه‌های فصلی صنایع‌دستی کرمانشاه در اقلیم کردستان عراق

سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کرمانشاه، گفت: با توجه به توافقات انجام شده در چارچوب تفاهم‌نامه‌ها، بررسی‌ها و کاوش‌های باستان شناسی مشترک را در حوزه جغرافیایی مسیر محور ساسانی با سه استان سلیمانیه، گرمیان و حلبچه عراق انجام می‌دهیم.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کرمانشاه، داریوش فرمانی روز چهارشنبه ۳ اسفندماه در خصوص دستاوردهای سفر کاری خود به کشور عراق، اظهار کرد: در سفر به عراق چند موضوع را در سه حوزه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی دنبال کردیم که در حوزه میراث‌فرهنگی و تاریخی پیگیری پرونده ثبت جهانی محور اشکانی _ ساسانی از معبد کنگاور تا ایوان مدائن و همچنین موضوع ثبت جهانی اسب کُرد جلساتی را با استانداران گرمیان، سلیمانیه و  حلبچه عراق داشتیم.

در این جلسات بحث داشتن سابقه فرهنگی و تقویت این رابطه‌ها در حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی پیگیری شد، تصریح کرد: با توجه به سابقه فرهنگی که در دو کشور و همجواری که وجود دارد، این موضوعات جایش در ارتباطات فرهنگی و مسائل فرهنگی خالی بود و به آن صورت پیش از این به این مساله به صوررت جدی ورود نشده  است، ما سعی کردیم  ارتباطات فرهنگی را که از قدیم الایام در حوزه جغرافیای تاریخی با هم داشته‌ایم  را پیگیری کنیم که مورد استقبال هر سه استاندار قرار گرفت.

او افزود: قرار شد که در قالب تفاهم نامه‌هایی ما بررسی‌ها و کاوش‌های باستان شناسی را در حوزه جغرافیایی مسیر محور ساسانی را با سه استان مذکور داشته باشیم.

سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کرمانشاه، گفت: در بحث گردشگری نیز واقعیت این است که با توجه به اینکه ما بیش از ۳۷۰ کیلومتر مرز مشترک با عراق داریم هم از لحاظ تاریخی و مناسبات نزدیک فرهنگی که بین اقلیم عراق و استان کرمانشاه وجود دارد، ظرفیت بسیار بالایی در حوزه توسعه مناسبات گردشگری میان دو طرف وجود دارد.

او با اشاره به اینکه تعاملات ما در این حوزه تا کنون ضعیف بوده است، افزود: در این سفر در حوزه گردشگری پی‌گیرهایی را انجام دادیم و جلساتی را با مدیران گردشگری هر سه استان داشتیم که مشکلاتی که آنها داشتن مطرح شد و ما تمام این مشکلات را حتماً به استاندار گزارش خواهیم داد.

فرمانی گفت: امیدواریم با رفع این مشکلات شاهد تبادل توریستی خصوصاً بین اقلیم کردستان عراق و استان کرمانشاه باشیم.

او تصریح کرد: نکته خیلی جالب توجه بود اشتیاق طرف عراقی برای توسعه گردشگری و ارتباط با کرمانشاه بود و در حوزه‌های مختلف علاقه خود را نشان دادند و ما نیز باید از این فرصتی که خصوصا در حوزه گردشگری سلامت خیلی مورد توجه طرف عراقی بود نهایت استفاده را برده  و باید جلسات هماهنگی میان آژانس‌های مسافرتی استان و طرف مقابل را برگزار کنیم.

سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کرمانشاه با بیان اینکه  اطلاعات مربوط به حوزه گردشگری سلامت برای استفاده طرف عراقی باید به درستی معرفی شود، افزود: باید ظرفیت‌ها و زیرساخت‌های موجودرا تقویت کنیم، زیرا اشتیاق زیادی در طرف عراقی با توجه به مواردی همچون هم‌زبان بودن، زدیکی مرزها، کوتاهی مسافت و... وجود دارد، می‌تواند موجب توسعه گردشگری استان شود.

او ادامه داد: مشکلات ورود و خروج و مواردی که در بحث گمرک و مرز وجود دارد اگر حل شود آن‌ها دیگر به تهران و مشهد برای درمان مراجعه نمی‌کنند و علاقه‌مندند که به کرمانشاه بیایند، این امر نیازمند پی‌گیری مدیریت ارشد استان است زیرا این موضوع مورد استقبال هر سه استاندار گرمیان، سلیمانیه و حلبچه قرار گرفت. 

فرمانی گفت: در حوزه صنایع دستی نیز هرچند آن‌ها خیلی غنی نبودند، ما ظرفیت‌های استان کرمانشاه را تشریح کردیم و برای برگزاری فصلی نمایشگاه‌های صنایع‌دستی در این سه استان به توافق‌هایی رسیدیم که قرار شد هماهنگی‌های لازم را انجام دهند و شرایط و زمان را به ما اعلام کنند.

او تصریح کرد:در صورت توافق نهایی زمینه بسیار خوبی برای هنرمندان صنایع‌دستی استان فراهم می‌شود که بتوانند تولیدات خود را در کشور عراق در معرض نمایش و فروش قرار دهند. 

سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کرمانشاه در خاتمه گفت: تقاضایی که از ما داشتند بحث آموزش رشته‌های صنایع‌دستی در کشور عراق بود که ه این موضوعات را پی‌گیری بکنیم تا به یک نقطه مشترک برسیم و زمینه را برای این فرصت که برای کرمانشاه فرصت کم‌نظیری است فراهم کنیم. 

انتهای پیام/

انتهای پیام/

کد خبر 14011203417219

برچسب‌ها