5 ميراث طبيعی استان مرکزی در فهرست آثار ملی ثبت شد

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی گفت: پرونده پنج اثر طبیعی استان در جلسه شورای ملی ثبت میراث طبیعی کشور ارائه و با تائید هیئت داوران در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی، مصطفی مرزبان امروز 3 اسفند 1401 با  اعلام این گزارش گفت: درخت توت کهنسال معین‌آباد تفرش، درخت چنار کهنسال معین‌آباد تفرش، درخت چنار کهنسال مّکان روستای خرازان تفرش، درخت چنار کهنسال چرده روستای چنارستان شازند و تنگه و چشمه روستای آشیانک ساوه، به عنوان آثار واجد ارزش ثبت در فهرست میراث طبیعی ملی کشور شناخته شده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی در توضیح این آثار ثبت شده گفت: این آثار طبیعی تحت نظارت و حمایت وزارت میراث‌فرهنگی هستند و تدوین ضوابط حفاظتی و تعیین عرصه و حریم این اثر بر عهده این اداره‌کل خواهد بود، هرگونه دخل و تصرف یا اقدام و عملیاتی که منجر به تخریب یا تغییر در اصالت اثر شود، ممنوع است.

او با اشاره به اینکه آثار طبیعی پدیده‌های کم‌نظیری هستند که برای آن‌ها جایگزینی وجود ندارد و از نظر تاریخی، علمی و طبیعی ارزش زیادی دارند، گفت: این آثار در طبیعت دیده می‌شود و برای حفاظت از آن‌ها به عنوان اثر طبیعی ملی ثبت می‌شوند.

مرزبان گفت: تاکنون 27 اثر طبیعی استان مرکزی در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده‌ است.

انتهای پیام/

 

انتهای پیام/

کد خبر 1401120472651

برچسب‌ها