رونق گردشگری جنوب کرمان نیازمند حمایت همه جانبه دستگاه‌های مرتبط است

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان جیرفت با اشاره به جاذبه‌های گردشگری شهرستان‌های جنوبی این استان، رونق گردشگری جنوب کرمان را نیازمند حمایت همه جانبه دستگاه‌های مرتبط دانست.

به‌گزارش میراث‌آریا و به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان، محمد سالاری دوشنبه 8 اسفندماه 1401 طول محور گردشگری جیرفت-دلفارد-درب بهشت را ۹۰ کیلومتر اعلام کرد که با جاذبه‌ها و چشم‌اندازهای طبیعی، چهار فصل سال ظرفیت پذیرش گردشگران را دارد و گفت: این محور زیبا از جیرفت و دشت شنی شروع می‌شود که همین دشت شنی ظرفیت ثبت ملی را دارد، زیرا علاوه بر اینکه مورد استقبال مردم قرارا دارد، با توجه به وجود شن سفید در دنیا بی نظیر است.

رئیس اداره میرا‌ث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان جیرفت وجود جنگل گُلپرکی یا انار شیطان در ابتدای محور گردشگری جیرفت-دلفارد-درب بهشت را از چشم‌انداز‌هایی برشمرد که همواره مورد توجه قرار گرفته و افزود: این جاذبه طبیعی که بیشترین تراکم را دارد در کناره جاده قرار گرفته و کمتر کسی پیدا می‌شود که در کنار این طبیعت دقایقی توقف نداشته باشد.

او دسترسی به رودخانه دلفارد را گذر از پُل کُلدان عنوان کرد و افزود: در این نقطه ۲۸ کیلومتر از جیرفت خارج می‌شویم که با صدای گذر آب و بوی مطبوع بهار مرکبات به طبیعتی دیگر پای می‌گذاریم که همزیستی درختان سردسیری و گرمسیری در فاصله چند متری و بعضا شاخه در شاخه برای توریست‌های خارجی خیلی جذاب بوده است و گردشگری با این همه تنوع باید با زیرساخت‌های رفاهی متناسب باشد.

سالاری دو طرف مسیر منتهی به درب بهشت را در فصل زمستان، بهار و تابستان یکپارچه سرسبز عنوان کرد و گفت: از ۳۵ کیلومتری محور گردشگری دیگر درختان مرکبات یافت نمی‌شوند در حالی قبل از این مسافت درختان انگور، انار، پرتقال و نخل را در یک محدوده می‌توانید ببینید و لذت ببرید که قابل پرورش و بارور هستند.

رئیس اداره میرا‌ث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان جیرفت دره دلفارد را مهد آبشارهای همیشه خروشان دانست و گفت: در فاصله ۴۰ کیلومتری، آبشار زیبای دلفارد واقع شده که به گُلمای دخترکُش مشهور است و در همه فصول سال گردشگران و مسافران زیادی از استان های همجوار در سایه سار درختان چنار کهنسال به خُنکای این جاذبه پناه می‌برند که یکسری زیرساخت ها تامین شده و برای تکمیل و توسعه بیشتر به حمایت‌های همه جانبه نیاز است و آبشار ده والی ساردو و آبشار زوُرک نیز بسیار جذاب هستند.

او از فعالیت ۱۵ اقامتگاه بوم‌گردی در بخش ساردوئیه و دلفارد خبر داد که تعداد بیشتر آنها در دلفارد هستند و افزود: دلفارد منطقه نمونه گردشگری است که در جنوب کرمان تنها یک مجتمع نمونه گردشگری بنام آرمین وجود دارد که در منطقه دلفارد است و متاسفانه در دوران کرونا به تعطیلی انجامید و تاکنون بازگشایی نشده است.

سالاری منطقه برفگیر و کاملا زمستانی سربیژن را آغاز دیگری از محور گردشگری مورد بحث عنوان کرد که با گذر از گردنه پُر پیچ و خم امیرالمومنین آغاز می شود و گفت: با عبور از  این مسیر به مرتفع‌ترین منطقه از سطح دریا می‌رسیم که برفگیری و سپیدپوشی کامل را تجربه می‌کند و ظرفیت احداث پیست برف بازی و چمن را دارد و در مجموع این منطقه در چهار فصل جذاب است و بخش اکوتوریسم و کوهنوردی را نیز می‌توان در این مسیر تجربه کرد.

او گردنه سربیژن را برخوردار از گردشگری طبیعی و خوراکی دانست و افزود: وقتی از خم آخری جاده می‌گذریم، گردشگری خوراکی را با پُخت آش محلی، نان محلی یا روغن جوشی و دمنوش ملاحظه می‌کنیم که باز هم با این همه جذابیت نیاز به سامان‌دهی فیزیکی دارد که جشنواره های متعدد و متناسب را باید مورد حمایت قرار داد.

سالاری آخرین مقصد در محور گردشگری جیرفت-دلفارد را درب بهشت یا همان گردشگری مذهبی عنوان کرد و افزود: درب بهشت با مزیت‌های مذهبی و آب و هوای مناسب در فصل تابستان میزبان گردشگران زیادی است که وجود بارگاه امام‌زاده سلطان سید احمد نیز در ایام نوروز و فصل زمستان نیز جاذبه دیگری برای گردشگری مذهبی است.

او درب بهشت را شهر بدون استفاده از وسایل سرمایشی در فصل تابستان اعلام کرد و گفت: مشاهده می‌شود در مناطق سردسیر در فصل تابستان حداقل از پنکه و یا  کولر استفاده می‌شود، در حالی که درب بهشت شهر بدون کولر است و این مزیت درب بهشت را به مثابه نگین گردشگری جنوب کرمان معرفی کرده است.

سالاری به قله‌های مرتفع و جذاب نشانه بحرآسمان، چهل مرد دلفارد و ... نیز اشاره کرد که گروه‌های مختلف کوهنوردی از سراسر کشور به آنها صعود کردند و افزود: آبشار زوُرک، ده والی و ... قله‌های مرتفع با پوشش گیاهی و گیاهان دارویی هر ساله میزبان گروه‌های خانوادگی، کوهنوردی و طبیعت گرد است.

رییس اداره میرا‌ث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان جیرفت در نهایت رونق گردشگری را به عنوان بازوی کم‌هزینه و پُردرآمد جامعه محلی، مستلزم حمایت همه جانبه دستگاه های اجرایی دانست که با ترغیب مردم برای سرمایه‌گذاری شاهد فراهم کردن زیرساخت‌های اقامتی و پذیرایی بیشتر خواهیم بود.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

کد خبر 14011208459273

برچسب‌ها