حیرت اعضای شورای جهانی صنایع‌دستی از شکوه سازه‌های آبی در شوشتر

اعضای شورای جهانی صنایع‌دستی در سفر به خوزستان طی بازدید از سازه‌های آبی و مجموعه آبشارها و آسیاب‌های شوشتر، عظمت و شکوه این اثر ثبت‌جهانی را ستودند و از آن اظهار شگفتی کردند.

به‌گزارش میراث‌آریا به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان، علی النجاده عضو کویتی این شورا نهم اسفندماه 1401 در بازدید از اثر ثبت‌جهانی سازه‌های آبی شوشتر گفت: این حیرتی که از زیبایی و شکوهی که در بازدید از سازه‌های آبی به من دست داده است به گونه‌ای است که دوست ندارم از اینجا بروم و حس برگشت ندارم؛ به هیچ وجه فکر نمی‌کردم با همچین سازه عظیم هیدرولیکی آبی و مهندسی برخورد کنم. آب، آجر، معماری و شهرسازی و زیبایی شهری ذهن مرا به شکل زیبایی درگیر کرده است.

عضو شورای جهانی صنایع‌دستی افزود: صمیمیت مردم و میهمان‌نوازی که  در این سفر مشاهده کردم باعث دلبستگی من به سازه‌های آبی جهانی شوشتر شده است. هنوز درگیر این موضوع هستم که ابداع‌کنندگان و سازندگان این شکوه ساسانی، قرن‌ها جلوتر از زمان زندگی می‌کرده‌اند. این سازه‌ها یک بخش از عظمت مسحورکننده بی‌شمار  ایران است.

او ادامه داد: در بازگشت دوباره به ایران، علاوه بر این‌که با اشتیاق خواهم آمد، بلکه ده‌ها نفر دیگر را نیز همراه خود برای دیدن این عمارت آبی باشکوه به ایران خواهم آورد؛ از ایران تصاویر و مطالب بسیاری برای انتشار در صفحه شخصی خود تهیه کرده‌ام تا همگان زیبایی‌های ایران را بهتر ببینند.

در ادامه آصف شیخ عضو هندی شورای جهانی صنایع‌دستی نیز اظهار کرد: برای اولین بار است با چنین تأسیسات آبی عظیمی برخورد کرده‌ام؛ این نشان از یک عظمت و گذشته تاریخی دارد. خوشحالم که در حال بازدید و تماشای این همه زیبایی هستم. تاکنون بسیار خوب از این سازه مراقبت شده است. باید گفت دانش کارکنان و نیروهای فعال در این مجموعه قابل توجه است. تشکر می‌کنم از اطلاعاتی که در این بازدید در اختیار من قرار دادند.

او افزود: اگر امروز به شوشتر نمی‌آمدم احساس پشیمانی می‌کردم. این بازدید بهترین خاطره من در سفر به ایران است. درخصوص فناوری آبی این یک نمونه منحصر به‌فرد است.

انتهای پیام/
\"\"

\"\"

\"\"

\"\"

\"\"

\"\"

\"\"

\"\"

 

انتهای پیام/

کد خبر 14011210478810

برچسب‌ها