بازارچه تخصصی صنایع‌دستی دزفول گشایش یافت

در آیینی با حضور ارزیابان شورای جهانی صنایع‌دستی و مسئولان میراث‌فرهنگی خوزستان، بازارچه تخصصی صنایع‌دستی دزفول دهم اسفندماه 1401 جنب پارک خانواده دزفول گشایش یافت.

به‌گزارش میراث‌آریا به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان، سرپرست میراث‌فرهنگی، دزفول در آیین گشایش این بازارچه تخصصی با اعلام این خبر گفت: غرفه‌های متعدد در این بازارچه راه‌اندازی شده که در آن صنایع‌دستی به ویژه محصولات متنوع کپو برای فروش به نمایش گذاشته شده است.

حمیدرضا خادم با بیان این‌که فروش این صنایع‌دستی با تخفیف همراه خواهد بود، افزود: ۳۸ رشته فعال در حوزه صنایع‌دستی دزفول داریم که تاکنون توانسته‌ایم ۶۹ نشان ملی و سه نشان یونسکو دریافت کنیم.

او با اشاره به این‌که ۱۰ کارگاه کپوبافی در روستای پامنار و ۱۵ کارگاه در سایر نقاط دزفول فعال هستند عنوان کرد: افزون بر دوهزار نفر بافنده کپو در شهرستان دزفول فعالیت می‌کنند که محصولات آن‌ها به نقاط مختلف کشور و دنیا صادر می‌شود.

سرپرست میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی دزفول اضافه کرد: اگر بتوانیم به شهر جهانی کپو معرفی شویم این تعداد کارگاه افزایش چشمگیری خواهند داشت و زمینه اشتغال افراد زیادی نیز فراهم می‌شود.

او گفت: ۱۱ شهر در دنیا به عنوان شهر جهانی صنایع‌دستی معرفی شده‌اند که دزفول نیز درصورت کسب این عنوان جهانی در زمره این شهرها قرار می‌گیرد.

خادم افزود: توسعه صادرات و افزایش افراد مشغول به کار در این حوزه از دیگر مزایای کسب این عنوان جهانی است.

ارزیابان شورای جهانی صنایع‌دستی روز چهارشنبه به منظور ارزیابی شهر دزفول به عنوان نامزد شهر جهانی کپوبافی به این شهر سفر کردند‌ و از نزدیک از کارگاه‌ها و ظرفیت‌های کپوبافی دزفول بازدید کردند.

آصف شیخ از هندوستان، علی النجاده از کویت و ویدا توحدی از ایران گروه ارزیابان شورای جهانی صنایع‌دستی را در سفر به دزفول تشکیل داده بودند.

کپوی دزفول یکی از صنایع‌دستی ویژه این شهرستان به شمار می‌رود که ماده اولیه آن را چوب کرتک (موجود در بیشه‌زارهای دزفول) تشکیل می‌دهد.

کپوبافی با داشتن اصالت، کیفیت و ظرافت بالا برای افراد زیادی اشتغال ایجاد کرده و از رشته‌های بومی و خاص خوزستان به ویژه دهستان شهیون دزفول است.

کپو با پیچش ساقه‌های مرکزی و جوان نخل به دور ساقه‌های کرتک شکل می‌گیرد و زیبایی آن دوچندان می‌شود.

کپو در گویش محلی دزفولی، به ظرف حصیری کروی سردار که از برگ خرما و کرتک بافته شده گفته می‌شود؛ کپوهای دزفول از نظر کیفیت و اصالت رتبه نخست را در کشور دارند و به شهرهای مختلف و خارج از کشور صادر می‌شوند. دزفول با پیشینه‌ای چندهزار ساله و آثار باستانی دارای بیش از ۵۰۰ کارگاه تولید ۱۰۰ نوع صنایع‌دستی است.

انتهای پیام/

\"\"

\"\"

\"\"

\"\"

\"\"

\"\"

\"\"

 

انتهای پیام/

کد خبر 14011211478553

برچسب‌ها