پایان کار ارزیابان شورای جهانی‌صنایع‌دستی در دزفول

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان از پایان کار ارزیابان شورای جهانی صنایع‌دستی در دزفول به‌منظور ثبت‌جهانی این شهر در حوزه هرصنعت کپوبافی خبر داد.

به‌گزارش میراث‌آریا به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان، محمدحسین ارسطوزاده 11 اسفندماه 1401 اظهار کرد: آصف شیخ از هندوستان و علی صالح النجاده از کویت به عنوان گروه کارشناسی صنایع‌دستی یونسکو به همراه ویدا توحدی مدیرکل دفتر آموزش و ترویج معاونت صنایع‌دستی وزارت میراث‌فرهنگی، نهم اسفندماه به‌منظور بررسی و ارزیابی شهر دزفول به‌عنوان نامزد شهرجهانی کپوبافی، از راه فرودگاه بین‌المللی اهواز وارد خوزستان شدند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان ادامه داد: به همراه این گروه کارشناسی روز گذشته به دزفول سفر کردیم که در جریان بازدید به همراه این اعضا به چند کارگاه خانگی صنایع‌دستی سر زدیم که در این کارگاه‌ها تعداد قابل توجهی از زنان فعالیت می‌کردند.

او با اشاره به این‌که دامنه سنی فعالان این کارگاه‌‌ها متفاوت و از سنین پایین تا بسیار بالا در میان آن‌ها دیده می‌شدند، گفت: نکته جالب این بود که دو کودک سه ساله در یکی از این کارگاه‌ها در حوزه کپوبافی فعالیت می‌کردند که بسیار مورد توجه ارزیابان بین‌المللی قرار گرفت و ارزیابان از این دو کودک تجلیل نیز کردند.

ارسطوزاده با اشاره به بازارچه صنایع‌دستی دزفول که در مسیر تردد گردشگران قرار دارد و دارای 36 غرفه از جمله 20 غرفه کپوبافی است گفت: پس از کارگاه‌های خانگی، ارزیابان از این بازارچه و همچنین مرکز تولید صنایع‌دستی دورانتاش که بخش بسیار زیادی از محصولات آن به کپو اختصاص دارد بازدید کردند.

او افزود: در جریان یازدید ارزیابان از مرکز تولید صنایع‌دستی دورانتاش، حجم وسیعی ازسفارشات دریافتی این مرکز درحال بسته‌بندی برای ارسال به داخل کشور و همچنین کشورهای عمان، کویت، ترکیه و سایر کشورهای همسایه بود که این موضوع در کنار نشان‌سازی و بازاریابی اینترنتی مرکز یادشده، بسیار مورد توجه قرار گرفت.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان خاطرنشان کرد: در انتها نیز بازدیدی از حمام و موزه کرناسیون دزفول انجام شد و در ادامه جمع‌بندی نهایی درخصوص هنرصنعت کپوبافی شهر دزفول باتوجه به بازدیدها صورت گرفت که این جمع‌بندی‌ها چندی دیگر به شورای جهانی صنایع‌دستی در یونسکو ارسال می‌شود تا داوری نهایی صورت گیرد و پس طی مراحلی نتیجه اعلام شود.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

کد خبر 14011211478629

برچسب‌ها