اقتصاد کپوی دزفول در حال چرخش و بازآفرینی است

مدیرکل دفتر آموزش و ترویج معاونت صنایع‌دستی وزارت میراث‌فرهنگی با اشاره به حضور خود در دزفول به همراه اعضای شورای جهانی صنایع‌دستی گفت: یکی از اصلی‌ترین مواردی که در این سفر به چشم می‌آمد، حضور زنانی بود که مدعی بودند کارگاه‌ها، فروشگاه و محل سکونت را با تولید و فروش کپو تهیه کرده‌اند.

به‌گزارش میراث‌آریا به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان، ویدا توحدی 12 اسفندماه 1401 اظهار کرد: در جریان آغاز سفر ارزیابان شورای جهانی صنایع‌دستی از تهران، پس از کاشان و رشت، در روز ششم سفر وارد خوزستان و پس از یک استراحت کوتاه و بازدید از اماکن تاریخی شهر تاریخی شوشتر، سرانجام وارد دزفول شدیم.

مدیرکل دفتر آموزش و ترویج صنایع‌دستی معاونت صنایع‌دستی وزارت میراث‌فرهنگی ادامه داد: باید گفت که مردم، آب و هوا، تاریخ و فرهنگ شهر دزفول، گواهی می‌دهد که این جغرافیای فرهنگی دارای قابلیت‌های فراوانی است.

او بیان کرد: در کنار دیگر اعضای شورای جهانی ارزیابی و در جریان بازدید از کارگاه‌های تولیدی و آموزشی شهر دزفول، حضور زنان و کودکان تولید کننده‌ای که در کنار دیگر اعضای خانواده به موضوع تولید می‌پرداختند برای ما حائز اهمیت بود که خود این موضوع نشان‌دهنده رونق و شکوفایی آینده تولید کپو در این شهر بود.

توحدی تأکید کرد: سرزندگی صنعت ـ هنر کپوبافی، این واقعیت را به ارزیابان شورای جهانی منتقل می‌کرد که این هنر باقی و جاری است و از نسلی به نسل دیگر قابل انتقال است.

او با بیان این‌که حضور نسل‌های مختلف و افرادی که در سنین متفاوت به کار تولید مشغول بودند و همچنین بازار و بازارچه فروش محصولات تولیدی، و المان‌های معماری منطقه برای ارزیابان بسیار قابل توجه بود گفت: علاوه بر این موارد، انبوه تولیدات و دپوی محصولات متفاوت نشان از قابلیت فروش این محصول در همه سطوح جامعه است و این نشان می‌دهد که خریداری وجود دارد و همین شرایط به‌صورت مستقیم در موضوع اقتصادی منطقه تأثیرات مثبت خواهد گذاشت.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد:  یکی از اصلی‌ترین مواردی که در این سفر به چشم می‌آمد، حضور زنانی بود که مدعی بودند این کارگاه‌ها، فروشگاه و محل سکونت را با تولید و فروش کپو تهیه کرده‌اند؛ پس بدون تردید باید گفت که اقتصاد این صنعت در حال چرخش و بازآفرینی است و نشان از یک آینده روشن و خوب خواهد بود.

او افزود: این گفته‌ها، دریافت‌های جمعی گروه ارزیاب است و همه برداشت‌ها، اسناد، آمار و مشاهدات جمعی  طی یک گزارش تدوین و پس از دریافت امضای سه نفر برای شورای جهانی صنایع‌دستی ارسال خواهد شد تا در نهایت منتظر تصمیم نهایی درخصوص ثبت شهرجهانی دزفول در حوزه کپوبافی باشیم.

انتهای پیام/

\"\"

\"\"

\"\"

انتهای پیام/

کد خبر 14011212478905

برچسب‌ها