انجمن میراث‌فرهنگی هرمزگان تشکیل شد

انجمن میراث‌فرهنگی در استان هرمزگان با حضور استاندار، فرماندار، مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و مدیران دستگاه‌های دولتی تشکیل شد.

به گزارش میراث آریا به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی هرمزگان، محمد محسنی مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی هرمزگان روز یکشنبه 14 اسفندماه 1401 در این جلسه با اشاره به اهداف تشکیل انجمن میراث‌فرهنگی در استان گفت: این انجمن برای همکاری و همیاری دستگاه‌های اجرایی و نهادهای دولتی، سازمان‌های مردم‌نهاد و در راستای سیاست‌های عالی وزارت میراث‌فرهنگی تشکیل‌شده است. 

او افزود: امیدواریم براساس سیاست‌های ابلاغی وزارتخانه و وظایف و تکلیف انجمن در راستای صیانت، حفاظت و ترویج فرهنگ میراثی انجام وظیفه کنیم و بتوانیم از آثار منقول و غیرمنقول در سطح استان به خوبی صیانت کنیم.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی هرمزگان در ادامه گفت: کارهای تحقیقاتی و مطالعاتی برای ثبت جهانی زبان مشترک ایران و عمان نیز در حال انجام است.

او افزود: امیدوارم با اقدامات و پیگیری‌های انجام شده بتوانیم مجمع خیران مرمت آثار تاریخی استان را نیز تشکیل دهیم.

ایمان دهاقین دبیر انجمن‌های میراث‌فرهنگی کشور در این جلسه، با اشاره به‌ضرورت های تشکیل انجمن‌های میراث‌فرهنگی، گفت: حافظت از میراث‌فرهنگی از عهده یک دستگاه برنمی‌آید بر همین اساس انجمن میراث‌فرهنگی برای همکاری و مساعدت سایر دستگاه‌ها را باید در کنار خود داشته باشیم. 

او ادامه داد: تمام دستگاه‌ها برای حفظ میراث‌فرهنگی سهم دارند و اگر بتوانیم داشته‌های فرهنگی را معرفی کنیم بهتر می‌توانیم از آن‌ها محافظت کنیم.

دهاقین بابیان اینکه یک هدف مهم در انجمن میراث‌فرهنگی، جلب مشارکت مردمی است، افزود: باید مردم را ترغیب و دغدغه مند کنیم تا بتوانیم از داشته‌های  فرهنگی خود محافظت کنیم. 

مهدی دوستی استاندار هرمزگان در این جلسه با اشاره به اینکه آنچه ما را به می‌شناساند میراث‌فرهنگی است، افزود: میراث‌فرهنگی دو بخش است یکی میراث ملموسی که می‌بینیم و دیگری میراث ناملموس شامل فرهنگ‌ها و آداب و سنن است که باید حفظ شوند و ریشه ما در میراث‌فرهنگی است. 

او ادامه داد: چند طرح در حوزه میراث‌فرهنگی را مشخص کنید چه در قالب جلب مشارکت‌های اجتماعی، خیرین و از راهه‌ای دیگر تقسیم وظایف کنید.

دوستی اظهار داشت: یک بخش آن را از بودجه‌های استانی انجام دهید و بخش دیگر را از منابع دیگر تأمین کنید. 

استاندار هرمزگان بابیان اینکه روی سازمان‌های مردم‌نهاد که در حوزه میراث‌فرهنگی فعالیت دارند بیشتر تمرکز شود، افزود: 
برنامه‌ریزی و تقسیم نقش کنید و نقشه جامعی برای میراث‌فرهنگی استان از دید کنشگران ترسیم کنید. 

او اظهار کرد: معماری نشاط‌آفرین است و خودش زبان گویای فرهنگ است لازم است یک کار ویژه در استان انجام شود و در زیست شهری نمادهای میراث‌فرهنگی را تعریف کنید.

دوستی با اشاره به اینکه در حوزه دریا استان هرمزگان به‌عنوان یک استان خاص مالک جزایر بزرگ است و باید نماینده هویت دریایی استان باشیم، تأکید کرد: ما نماینده ملت ایران در تمدن دریایی هستیم و تمرکز ویژه‌ای برای تمدن دریایی داشته باشید.

در این جلسه احکام اعضای انجمن میراث‌فرهنگی به مدیران دستگاه‌های اجرایی تحویل داده شد و اعضای پیشنهادی برای عضویت در انجمن میراث‌فرهنگی معرفی شدند.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

کد خبر 14011214395737

برچسب‌ها