میراث‌فرهنگی ناملموس از ارزش و جایگاه ویژه‌ای در جهان برخوردار است

معاون استاندار فارس گفت: میراث‌فرهنگی ناملموس از ارزش و جایگاه ویژه‌ای در جهان برخوردار است و باید در عرصه اجتماع بروز و ظهور بیشتری داشته باشد.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس،  محمد فرخ‌زاده، روز دوشنبه 15 اسفندماه 1401 بابیان اینکه بروز و ظهور میراث‌فرهنگی ناملموس، هنری، ادبی و... در سطح جامعه ضعیف است، تصریح کرد: راهکار برطرف کردن این ضعف استفاده از فرصت‌هایی همچون نوروز و حضور تعداد بی‌شماری از مهمان نوروزی در شیراز و فارس است. هر گوشه از این شهر باید محل عرضه هنرها و میراث سنتی ریشه‌دار توسط جوانان باشد و برای انتقال مفاهیم یاد شده این آثار فاخر را به عرصه اجتماعی و اماکن عمومی بیاوریم تا ناهنجاری‌ها جای خود را به کارهای پرمغز و ریشه‌دار بدهد.

معاون استاندار فارس افزود: بر اساس تعریف کنوانسیون پاسداشت از میراث‌فرهنگی ناملموس، رفتارها، نمادها و آیین‌های یک اجتماع بخشی از میراث‌فرهنگی هستند که بایستی به‌سرعت به جوانان و نوجوانان به‌صورت فراگیر آموزش داده شود.

او با تأکید بر اینکه میراث‌فرهنگی ناملموس از ارزش و جایگاه ویژه‌ای در جهان برخوردار است، عنوان کرد: در سال‌های گذشته شیراز عضو پیمان میراث ناملموس جهان شده است اما معتقدم برخلاف ظرفیت‌های شگفت‌انگیز فارس تعداد میراث ناملموس ثبت‌ شده شیراز و استان مطلوب نیست و باید تلاش بیشتری برای مستندسازی و تلاش برای ثبت این سنت‌ها و فرهنگ غنی در این زمینه انجام شود.

رئیس شورای صنایع‌دستی استان فارس بابیان اینکه میراث ناملموس سنتی زنده است و در اقوام و فرهنگ اجتماعی ریشه دارد، تصریح کرد: این میراث عامل مهم و در عین‌ حال ظریف و آسیب‌پذیر بوده و لازم است در نگاهداشت آن در مقابل کشورهایی که سابقه آن‌ها به 200 سال هم نمی‌رسد، تلاش مضاعفی انجام بشود.

 فرخ‌زادِه بروز و ظهور میراث‌فرهنگی ناملموس، هنری، ادبی و... در سطح استان را کمتر از حد انتظار دانست.

او در ادامه راهکار برطرف کردن این ضعف را استفاده از فرصت‌هایی همچون رویدادها در تقویم روزهای استان و ایام پرتردد همانند نوروز و حضور تعداد بی‌شماری از مهمان نوروزی در شیراز و فارس دانست و خاطرنشان کرد: هر گوشه از این شهر باید کارهای سنتی و ریشه‌دار و همراه با مفهوم را ببینیم و این آثار را به عرصه اجتماعی برسانیم.

معاون استاندار فارس با اشاره به گسست ایجاد شده بین نسل جدید و داشته‌های غنی فرهنگ ایرانی، میراث‌فرهنگی ناملموس را پل ارتباطی برای از بین بردن این فاصله برشمرد و اظهار کرد: فرزندان ما امروز تنها از طریق فضای مجازی به اطلاعات دست می‌یابند و با میراث ناملموس آشنایی لازم را نداشته و از این غنای فرهنگی ریشه‌دار بی‌اطلاع مانده‌اند، لذا توجه به مستندسازی، آموزش، نشر، عرضه عمومی در شرایط فعلی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

کد خبر 14011216143920

برچسب‌ها