روستای برغان، الگوی توسعه پایدار گردشگری و نزدیک ترین مقصد گردشگران پایتخت

در دامنه‌های جنوبی کوهستان البرز روستایی سرسبز و بی‌نظیر به نام برغان وجود دارد که مقصدی فوق‌العاده برای گردش یک‌روزه و پیک‌نیک ساکنان پایتخت و استان البرز است.

امروزه در مقابل رویکرد گردشگری انبوه که آثار نامطلوب اجتماعی، اقتصادی و محیط زیستی به همراه دارد، رویکردهای جایگرینی وجود دارد که پایدارتر هستند. به این معنا که ملاحظات اجتماعی، اقتصادی و محیط زیستی را در نظر دارند. این رویکردها شامل گردشگری اجتماع محور، گردشگری پایدار، خلاق و گردشگری هوشمند است. بنابراین، یکی از این رویکردها که با شرایط مناطق روستایی سازگار بوده و می‌تواند تجلی واقعی مفهوم گردشگری روستایی باشد، این نوع از گردشگری اجتماع محور است. در این نوع گردشگری، جامعه، مردم و نهادهای محلی در برنامه‌ریزی و مدیریت گردشگری نقش موثری داشته و از منافع آن بهره‌ مند می شوند.

در دامنه‌های جنوبی کوهستان البرز روستایی سرسبز و بی‌نظیر به نام برغان وجود دارد که مقصدی فوق‌العاده برای گردش یک‌روزه و پیک‌نیک ساکنان پایتخت و استان البرز است. این روستا به دلیل وجود جاذبه های منحصر به فرد مانند: باغ‌ها و مزارع سرسبز، درختان میوه، رودخانه‌های پرآب و بناهای تاریخی در سال‌های اخیر مورد توجه گردشگران بسیاری قرار گرفته است. روستای برغان مشهور به مهد چنارهای هزارساله و سرزمین آلوچه از آن دسته مقاصدی است که حتما باید یک بار به آن سفر کنید.

روستای برغان قدمتی طولانی‌تر از کرج (مرکز استان البرز) دارد و قدمت بازار و برخی از خانه‌های قدیمی آن به دوره قاجار برمی‌گردد. در این روستا که آن را با لقب «مهد چنارهای هزارساله» می‌شناسند، درختانی کهنسال و دیدنی وجود دارند که به ما نشان می‌دهند برغان روستایی از گذشته‌های دور است. این روستا دارای سه اثر تاریخی ثبت‌ شده ملموس است که شامل حسینیه اعظم برغان، پل‌ صفویه و درخت چنار داخل محوطه مسجد جامع می‌شوند. آلوی‌ برغان با شهرت جهانی، بستنی‌گله و تعزیه برغان سه اثر دیگر هستند که در فهرست آثار ناملموس ملی به ثبت رسیده‌اند.

از این رو به نظر می رسد به دلیل هم زمانی سفرهای نوروزی امسال با ماه مبارک رمضان و کاهش میزان سفرهای برون شهری، این روستا می تواند به عنوان مکانی برای تفریح و گردش نیم روزه بسیاری از شهروندان استان های تهران، البرز و قزوین باشد.

انتهای پیام/

کد خبر 14011217537997

برچسب‌ها